2026-09-14, 22:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Jag undrar hur säkert systemet är? Tänker om det är vänster-aktivister som arbetar som valarbetare... Har de möjlighet att typ slänga eller byta ut valsedlar? Är systemet säkrat från sånt?

Nej vi sket i det detta året. För mycket att göra

Men mindre på skämt: tror du på det där själv? Som nån som har bra insikt i vänsteraktivism - att nån skulle ge sig in och försöka fucka med valet som fejkad valarbetare är så långt bort från nåt.
För att göra dig lugn: det händer inte. Jag har aldrig hört nån ens tänka tanken än mindre föreslå nåt sånt.

Så vänsteraktivister behöver du inte nojja för.

Däremot gör det mig nojjig, dom som anklagar andra för fusk stup i kvarten tenderar att vara dom som snabbast skulle göra nåt sånt, och om det är fallet här. Tänk om.
Senast redigerad av triptyken 2026-09-14 kl. 22:41.
Citera
2026-09-14, 22:38
Medlem
Det kommer märkas och då blir det som för två val sedan när man blev tvungna att kalla in nya räknare från en annan del av landet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rostraknare-skickades-hem-efter-manga-fel-riksdagsrosterna-raknades-inte-om

Vill minnas att ingen vågade säga rakt ut att det fuskades men det insinuerades rejält av de nya räknarna.
Citera
2026-09-14, 22:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, de räknades lokalt och skickades sedan vidare för att kontrollräknas på andra ställen.
Om det inte stämmer så blir det ytterligare omräkning.
Utlandsrösterna ligger på runt/drygt 200 000.
Sena förtidsröster bör vara mycket färre, men jag vet inte hur många.

Drygt 89 000 väljare förstidsröstade på själva valdagen och de rösterna räknas först på onsdag.

https://www.sverigesradio.se/artikel/har-ar-rosterna-som-kan-avgora-valet
Citera
2026-09-14, 22:59
Medlem
Citat:
Jag undrar hur säkert systemet är? Tänker om det är vänster-aktivister som arbetar som valarbetare... Har de möjlighet att typ slänga eller byta ut valsedlar? Är systemet säkrat från sånt?
Ja precis så är det. Flytta till ett annat land nu.
Citera
2026-09-14, 23:04
Medlem
Bakaxels avatar
Rent historiskt kan man se att utlandsrösterna landar till Tidöpartiernas favör, men fullt så enkelt är det inte då dessa buntas ihop med förtidsröster som inkommit sent och alla dessa räknas på ons/tors. Och förtidsrösterna är betydligt fler än utlandsrösterna. Därmed borde inte siffrorna som de ligger idag påverkas nämnvärt. Det skulle isåfall vara om de sena förtidsrösterna av någon slump skulle luta mer åt Tidöblocket.

Men är det av ren desperation ni pratar om fusk nu? För rösterna prickas av inför öppen ridå och valkontrollanter, till och med allmänheten är välkommen att stå och glo på när det räknas röster. Sen kontrollräknas de av andra personer, och ytterligare en gång om en diskrepans skulle märkas.
Citera
2026-09-14, 23:06
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Drygt 89 000 väljare förstidsröstade på själva valdagen
Varför gör man sånt?

Eller menar du att de röstade på annat ställe än sin tilldelade vallokal? För det vore väl ok iofs.
Citera
2026-09-14, 23:11
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varför gör man sånt?

Eller menar du att de röstade på annat ställe än sin tilldelade vallokal? För det vore väl ok iofs.

Ja de har röstat på annat ställe än i sin tilldelade vallokal. Kanske de befann sig i nån annan stad än hemstaden.
Citera
2026-09-15, 00:09
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Jag trodde sånt där var förbjudet och det finns koll på efterkontroll?
Citera
2026-09-15, 00:11
Medlem
Creaturs avatar
Vi får ju komma ihåg att Flashback har många unga medlemmar som inte har så stor erfarenhet av hur storskaliga projekt går till, som exempelvis ett val.
Citera
2026-09-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varför gör man sånt?

Olika men det är ganska vanligt så här i början av september att studenter har flyttat till en annan stad och inte längre bor hemma. Men de har ännu inte meddelat staten att de har flyttat. Såg tre sådana i vallokalen på söndagen när jag var och röstade.
Citera
2026-09-15, 00:53
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Varför tar det så lång tid att räkna rösterna i de sista distrikten? Just nu är 6 312 valdistrikt av 6 626 räknad (14/9, kl. 20:19)...

PISA-resultaten inget annat. Tar man hit Mellanöstern så får man Mellanöstern
Citera
2026-09-15, 01:03
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att för några val sedan så sorterades en del SD-röster bort. Valarbetarna ville försvara demokratin nämligen. De ansåg helt ärligt inte att de gjorde något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in