2026-09-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.beat
Tycker ändå att det var vuxet av V och barnsligt av S. Norlen har ju varit opartisk

Absolut, det var det jag menade. Kanske uttryckte mig otydligt. V's förtroende för S är totalt kört i botten så de tror inte att en sosse-talman skulle vara opartisk i processen. Därför föredrog de Norlén. Säkert på goda grunder.
Citera
2026-09-29, 16:53
Medlem
Socialdemokraternas kohandel och avtal med L C har tillslut slåt tillbaka (tja det och när löfven fälldes), dom har förstört sin relation med vänsterpartiet gradvist varje gång de hakat sig vid makten.
Citera
2026-09-29, 17:08
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det verkar som V gör som conquistadorerna (Även romarna). Politiskt bränner sina skepp så de inte kan retirera. De satsar allt på att komma med i regeringen. Men kostnaden kan bli stor
Vad pratar du om? Det är väl ett ganska rimligt krav att man ska få ministerposter om man är med i regeringen. Det är ju C som är den som ställer orimliga krav (jag vill inte leka med dig).
Citera
2026-09-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Vad pratar du om? Det är väl ett ganska rimligt krav att man ska få ministerposter om man är med i regeringen. Det är ju C som är den som ställer orimliga krav (jag vill inte leka med dig).

Det verkar inte så av de som jag känner som har röstat på V.

Rimligt eller inte. SD fick det inte.
Citera
2026-09-30, 13:31
Medlem
Blir intressant att se hur Norléns upplägg ser ut. Jag tycker inte han ska låta processen dra ut mer än nödvändigt. Förslagsvis en första statsministeromröstning på fredag, som sedan följs av omrösning två, tre och fyra på söndag, tisdag och torsdag. Och så tar vi ett eventuellt extraval lagom till första advent.

Partierna har ju ändå haft fyra år på sig att förbereda sig för ett parlamentariskt läge som det vi har nu.
Citera
2026-10-01, 15:53
Avslutad
Andreas Norlén kallar till pressträff.
Fredag kl. 11, meddelar riksdagen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=9ed9c90ac008fc64448742d6874d7473

Talmannen väntas där presentera nästa
steg i processen kring regeringsbildningen.

""Hoppas på något radikalt ........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in