2026-09-28, 12:30
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
347 röstande var det tydligen. 2 röstade därmed ej.

En talman måste väljas med mer än hälften av rösterna. Så sossen eller fikande filatelisten måste ha minst 173 röster.

Jag kan tänka mig att en del v-partister lägger ner rösterna.

Mohamed Ali är en av dom. Vem den andre var minns jag inte
Citera
2026-09-28, 12:30
Medlem
Jag uppever att sossarna offrar en "bonde" i detta talmansspel, man framför Johanna Haraldsson som i princip är okänd, de nominerar inte Anders Ygeman eller Morgan Johansson som gruppledaren Hallengren sade för någon dag sedan. Taktik att inte någon av de två mämnda Ygeman o Johansson skall åka på ett nederlag direkt vid riksdagens öppnande.
Sen givetvis rent taktiskt så begär M-gruppledaren Mattias Karlsson att det sker med sluten omröstning, då kan inte enskilda V-ledamöter pekas ut som svikare hos de Röd/Gröna.
Två ledamöter är frånvarande, Karin Karlsbro (L) och Mohamed Ali (V) så styrkeförhållandena är oförändrat i talmansvalet.
Citera
2026-09-28, 12:32
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Den stora frågan är väl egentligen om C backar eller inte.

På pappret sitter V med sämst kort på hand, C kan säkert leva med ett extra val som ger högerregering men V kan det inte.

V kommer att vika sig till slut, efter lite löften.
På lång sikt kan V dock bli vinnare. Problemet med att C är på vänstersidan är att de aldrig kan driva vänsterpolitik (då C är i grunden ett högerparti). Detta vill nu V göra upp med genom att försöka tvinga C att välja sida. Väljer C vänstersidan har V vunnit eftersom man får ministerposter. Om C väljer högersidan har V också vunnit (på sikt) eftersom nu består vänstersidan av renodlade vänsterpartier och kan således föra vänsterpolitik vid framtida valsegrar.
Citera
2026-09-28, 12:32
Medlem
welcometorealitys avatar
Mohamed Abdukardir Ali hade varit kul om Ygeman läste upp.
Citera
2026-09-28, 12:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Någon som sett Jimpan?
Citera
2026-09-28, 12:34
Medlem
Yungvidzibois avatar
Att titta på riksdagens omröstningar så här är bästa sortens slow Tv
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Inget annat namn än haraldsson eller norlén hittills. Ingen blank heller.

Det blir därmed Norlén.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
347 röstande var det tydligen. 2 röstade därmed ej.

En talman måste väljas med mer än hälften av rösterna. Så sossen eller fikande filatelisten måste ha minst 173 röster.

Jag kan tänka mig att en del v-partister röstar blankt. Smygröstar några centerpartister på Norlén? Eller några centerpartister röstar blankt?

Ja spännande. Kan sluta hur som helst.
Citera
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Någon som sett Jimpan?
Ja! han röstade. Mot slutet tror jag det var.
Citera
2026-09-28, 12:35
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Någon som sett Jimpan?

Japp han var framme och lade sin röst i urnan
Citera
2026-09-28, 12:35
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
På lång sikt kan V dock bli vinnare. Problemet med att C är på vänstersidan är att de aldrig kan driva vänsterpolitik (då C är i grunden ett högerparti). Detta vill nu V göra upp med genom att försöka tvinga C att välja sida. Väljer C vänstersidan har V vunnit eftersom man får ministerposter. Om C väljer högersidan har V också vunnit (på sikt) eftersom nu består vänstersidan av renodlade vänsterpartier och kan således föra vänsterpolitik vid framtida valsegrar.

Ja, du har helt rätt där.
Men frågan är om V verkligen har det som krävs för att pressa det här hela vägen i mål.
Min bild av V är att de är känslostyrda kvinnor som mår dåligt bara av tanken på ännu en högerregering. Helt övertygad om att de viker sig i sista stund.
Citera
2026-09-28, 12:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Ja! han röstade. Mot slutet tror jag det var.

Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Japp han var framme och lade sin röst i urnan
Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här