Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag tycker att i det här fallet att Vänsterpartiet är den som uppträder som den vuxne i rummet. Talmansposten är opolitisk och talmannen ska inte gynna eller missgynna något parti. Ändå är det en så viktig fråga för S att det är just en socialdemokrat som ska väljas till talman. Fullständigt idiotiskt. Det finns nog större saker än så att lösa.
Andreas Norlén är erfaren och har lotsat igenom flera svåra regeringsbildningar. Han är just nu den mest lämpade personen att lyckas få en ny regering på plats då det här kanske är Sveriges svåraste regeringsbildning någonsin. V gör helt rätt som röstar på Andreas Norlén, även om syftet sannolikt mer är att sätta press på S och C.
Jag är kluven.
Din sista rad är nämligen den direkta anledningen varför V väljer Norlén.
De kan skylla på det andra men de bevisar om och om igen att de inte har några djupare tankar kring säkerhet osv. Detta är V:s sätt att KRÄVA respekt av S och att S ändrar sin syn på dem som partners.
Och jag kan absolut förstå S (Maggan) att det blev uppenbart att V kommer bli en satans svår "partner" framöver, i 4 år.
V var illojal och det i ett tidigt läge, som visar S hur omöjligt detta skulle kunna bli.
Vad gäller Talman så hoppas jag på Andreas eftersom han har visat sig tillhöra den klick som kan benämnas som proffs. Duktig. Seriös. Lugn oh sansad och utan bias.
Men som sagt, för S handlar det om annat och även om jag inte är sosse så kan jag förstå deras ståndpunkt och tycker de gör rätt som påtalar vad V:s beslut leder till...
Detta skall ses som V:s FÖRSTA utpressningsförsök, inget annat.