2026-09-28, 07:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag tycker att i det här fallet att Vänsterpartiet är den som uppträder som den vuxne i rummet. Talmansposten är opolitisk och talmannen ska inte gynna eller missgynna något parti. Ändå är det en så viktig fråga för S att det är just en socialdemokrat som ska väljas till talman. Fullständigt idiotiskt. Det finns nog större saker än så att lösa.

Andreas Norlén är erfaren och har lotsat igenom flera svåra regeringsbildningar. Han är just nu den mest lämpade personen att lyckas få en ny regering på plats då det här kanske är Sveriges svåraste regeringsbildning någonsin. V gör helt rätt som röstar på Andreas Norlén, även om syftet sannolikt mer är att sätta press på S och C.
Citera
2026-09-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tycker att i det här fallet att Vänsterpartiet är den som uppträder som den vuxne i rummet. Talmansposten är opolitisk och talmannen ska inte gynna eller missgynna något parti. Ändå är det en så viktig fråga för S att det är just en socialdemokrat som ska väljas till talman. Fullständigt idiotiskt. Det finns nog större saker än så att lösa.

Andreas Norlén är erfaren och har lotsat igenom flera svåra regeringsbildningar. Han är just nu den mest lämpade personen att lyckas få en ny regering på plats då det här kanske är Sveriges svåraste regeringsbildning någonsin. V gör helt rätt som röstar på Andreas Norlén, även om syftet sannolikt mer är att sätta press på S och C.

Instämmer! Finns ju dessutom ingen talmanskandidat med mer erfarenhet av regeringsbildning än vad Norlén har.
Citera
2026-09-28, 09:21
Medlem
Såzzarna har kallat till pk kl 9.30. Ska vi anta att Maggan haggan ser det som hit mot demokratin att inte Mållgan eller han dala-demokraten blir talman? Trist att hon måste ta efter barnamördare v.puttin, alla som inte tycker rätt är nazister, alla som inte tycker som S är ett hot mot demokratin. S är det största hotet mot demokratin på det sätt de uppför sig.

De hängde ut Ulf för att han inte avgick innan rösterna räknats färdigt, han klamrade sig kvar och hindrade bildandet av en vänsterregering. 2 veckor senare har S och V inte lyckats hitta en tid till ett första möte.
Citera
2026-09-28, 11:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
(s) nominerar fem i elva kamrat J0hanna Haradson, Vetlanda, med bakgrund i iF Metall som talkvinna, umm, talman.

(c) har redan sagt sig stödja. Säkert (mp) också.

Kommer Metall mama bli riksdagens talman?
Citera
2026-09-28, 11:06
Medlem
Säga vad man vill om ålderspresident Anders Ygeman, men han svingar klubban med stort självförtroende. Imponerande!
Citera
2026-09-28, 11:14
Medlem
welcometorealitys avatar
Så Martin Melin är kvar trots allt?
Citera
2026-09-28, 11:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Så Martin Melin är kvar trots allt?

Han är förstereserv åt en L-minister.
Citera
2026-09-28, 11:22
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han är förstereserv åt en L-minister.

Tack jag råkade se på uppropet och hörde hans namn där, jag blev förvånad när hans dök upp.
Citera
2026-09-28, 11:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Vem skrek ”lägg av”?!

Edit:

Citat:
Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling talar under riksdagens upprop. Anförandet stördes av rop i salen.
"Lägg av!" hördes folk ropa. Det är oklart vilka som ropat och varför.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=1158830a-9ca1-4706-8f56-585b109c67ca
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-28 kl. 11:29.
Citera
2026-09-28, 11:33
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Jag är kluven.

Din sista rad är nämligen den direkta anledningen varför V väljer Norlén.
De kan skylla på det andra men de bevisar om och om igen att de inte har några djupare tankar kring säkerhet osv. Detta är V:s sätt att KRÄVA respekt av S och att S ändrar sin syn på dem som partners.

Och jag kan absolut förstå S (Maggan) att det blev uppenbart att V kommer bli en satans svår "partner" framöver, i 4 år.
V var illojal och det i ett tidigt läge, som visar S hur omöjligt detta skulle kunna bli.

Vad gäller Talman så hoppas jag på Andreas eftersom han har visat sig tillhöra den klick som kan benämnas som proffs. Duktig. Seriös. Lugn oh sansad och utan bias.

Men som sagt, för S handlar det om annat och även om jag inte är sosse så kan jag förstå deras ståndpunkt och tycker de gör rätt som påtalar vad V:s beslut leder till...

Detta skall ses som V:s FÖRSTA utpressningsförsök, inget annat.
Citera
2026-09-28, 11:45
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag är kluven.

Din sista rad är nämligen den direkta anledningen varför V väljer Norlén.
De kan skylla på det andra men de bevisar om och om igen att de inte har några djupare tankar kring säkerhet osv. Detta är V:s sätt att KRÄVA respekt av S och att S ändrar sin syn på dem som partners.

Och jag kan absolut förstå S (Maggan) att det blev uppenbart att V kommer bli en satans svår "partner" framöver, i 4 år.
V var illojal och det i ett tidigt läge, som visar S hur omöjligt detta skulle kunna bli.

Vad gäller Talman så hoppas jag på Andreas eftersom han har visat sig tillhöra den klick som kan benämnas som proffs. Duktig. Seriös. Lugn oh sansad och utan bias.

Men som sagt, för S handlar det om annat och även om jag inte är sosse så kan jag förstå deras ståndpunkt och tycker de gör rätt som påtalar vad V:s beslut leder till...

Detta skall ses som V:s FÖRSTA utpressningsförsök, inget annat.

Tidöpartierna hade aldrig valt en Socialdemoktisk talman om dom hade majoritet i riksdagen . Nu har dom inte majoritet men får stöd av V . Det är ett svek av V .
Citera
2026-09-28, 11:49
Medlem
Sluten omröstning. Det kommer att ta c:a två timmar att genomföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in