2026-09-14, 22:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/kalendersida/kalenderhandelse/val/2026/sep/28/val-av-talman-vice-talman-och-riksdagsdirektor_rdhdc120260928va/

Val av talman, vice talmän och riksdagsdirektör
Måndag 28 september 2026
Riksdagen väljer talman, tre vice talmän samt riksdagsdirektör för valperioden 2026–2030.

Har vi några förhandstips?
Kommer det bli ett smutsigt val där man frångår principer?

Vem vill ni ha som Talman?

Enligt Widar Andersson kommer Peter Hultqvist att bli talman.

https://www.youtube.com/live/TfK3pPBFzGk
Citera
2026-09-15, 05:35
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Han är artig, men seg och omständig.
Citera
2026-09-15, 13:22
Medlem
Norlen vill väl inte ens fortsätta om jag uppfattat det rätt. Så det blir en ny.
Citera
2026-09-15, 21:58
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Bevare oss väl
Citera
2026-09-16, 01:07
Medlem
Man bryter ihop… såg lista på s idéer om talman den 28 september

Anders Ygeman
Kronofogdemyndighetskund som blev avsattsom minister sedan han ansvarat för släpp till främmande makt av konfidentiell information ur svenska register. GROVT BROTT. Sen extremt lat energiminister och delorsak till svenska höga elpriser. Osv

Morgan Johansson Arrogant idiot. Bröt mot coronareglerna, ansvarade för de stulna pistolerna i regeringskansliet som väl sen gick tillgängbrottslighet kan man tro. Gift med en fru som misstänktes för olagliga slagningar i polisens register (samtidigt som han var justitieminister…), raderarglatt i sina gamla bloggar/kappvändare.

Peter Hultqvist. Försvarsminister, närmast landsförrädare som sa att Sverige inte skulle med i Nato, åtta år efter invasionen av Ukraina 2014 o minuter innan de slog till på allvar mot Ukraina 2022. Sen satt han kvar. Försenade grovt uppbygg av svenskt försvar.

Snacka om ruttet parti och representanter….
Senast redigerad av Proliferate 2026-09-16 kl. 01:10.
Citera
2026-09-16, 14:40
Moderator
Diagorass avatar
Valsystemet och statsskicket --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-09-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Norlen vill väl inte ens fortsätta om jag uppfattat det rätt. Så det blir en ny.
Var har han sagt det?
Citera
2026-09-18, 08:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim

Från SVT,

” Det rödgröna samarbetet kommer att utsättas för ett första test redan den 28 september. När riksdagen samlas för att välja en ny talman är frågan om de rödgröna partierna kan enas bakom en gemensam kandidat? ”

V vill säkert ha Jamal El -Haj.

Så enbart det kan bli V som får språka fritt.
Citera
2026-09-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Valsystemet och statsskicket --> Politik: inrikes
/Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Var har han sagt det?
Jag har för mig jag hört det i något nyhetsprogram. Men det kanske mer var i stil med "jag tvivlar på att jag kommer bli omvald oavsett valutgång".
Citera
2026-09-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Från SVT,

” Det rödgröna samarbetet kommer att utsättas för ett första test redan den 28 september. När riksdagen samlas för att välja en ny talman är frågan om de rödgröna partierna kan enas bakom en gemensam kandidat? ”

V vill säkert ha Jamal El -Haj.

Så enbart det kan bli V som får språka fritt.
Funderar nästan om inte det är det som kommer vara "betet"? Att man låter V få talmansposten så kanske man slutar kräva ministerposter?
Citera
2026-09-18, 15:26
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Man bryter ihop… såg lista på s idéer om talman den 28 september

Anders Ygeman
Kronofogdemyndighetskund som blev avsattsom minister sedan han ansvarat för släpp till främmande makt av konfidentiell information ur svenska register. GROVT BROTT. Sen extremt lat energiminister och delorsak till svenska höga elpriser. Osv

Morgan Johansson Arrogant idiot. Bröt mot coronareglerna, ansvarade för de stulna pistolerna i regeringskansliet som väl sen gick tillgängbrottslighet kan man tro. Gift med en fru som misstänktes för olagliga slagningar i polisens register (samtidigt som han var justitieminister…), raderarglatt i sina gamla bloggar/kappvändare.

"Ygge" & "Mogge" kanske kan kanske dela på tjänsten? Två fifflande halvfigurer blir nog bra. 👍
Citera
2026-09-18, 15:27
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Med tanke på att många nuvarande politikers föräldrar också varit politiker. Så borde detta även gälla för en Talman.

Allards farfar var Talman så därför röstar jag på Markus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in