2026-09-14, 06:09
Medlem
Dessa 4000 förtidsröstena som blev fel. vad hände med de?
Citera
2026-09-14, 07:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
många "utlandssvenskar" är kriminella som görmmer sig för svensk polis i Turkiet
samt somalier som bara åker hem ibland för att inte bli utskrivna från sverige

Du kan ju gissa hur dom röstar.

Om jag förstått det rätt så måste man vara registrerad som utvandrad för att få rösta utomlands.
Men det kanske inte är så?
Citera
2026-09-14, 08:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
många "utlandssvenskar" är kriminella som görmmer sig för svensk polis i Turkiet
samt somalier som bara åker hem ibland för att inte bli utskrivna från sverige

Du kan ju gissa hur dom röstar.
De röstar inte alls.
Citera
2026-09-14, 09:20
Avstängd
Enligt organisationen Svenskar i Världens senast genomförda kartläggning beräknas närmare 700 000 svenskar bo utomlands i minst 177 länder runt om i världen. Cirka 62 % av alla utlandssvenskar är bosatta i Europa.
1 USA. 179 000!
2 Spanien 105 000
3 UK. 100 000
4 Norge. 90 000
5 Frankrike 30 000

Det bor bara ca 5000 svenska medborgare i de länder som vi fått alla våra invandrare ifrån de senaste decennierna varav en del säkert är etniska svenskar.
Detta apropå att vissa på forumet gafflar om att invandrare som återvänt till sina hemländer med svenskt medborgarskap skulle ha någon påverkan på valet (NOT)
Ser man på förra valet var det en tydlig tendens att invandrartäta orter röstar på S. Men S har gått tillbaka i detta val trots att vi aldrig någonsin haft så många invandrare i Sverige.
V och MP har i huvudsak sina väljare bland ursvenskar.
Jag tror faktiskt att många invandrare röstat på M och L för att man prioriterar att få bukt med kriminaliteten och M är trots allt inte öppet fientliga till invandrare.
Palestinafrågan är inte avgörande även om kan tro det om man kollar på SVT.
De flesta invandrare prioriterar ekonomi (jobb, låga skatter) och trygghet (låg kriminalitet) precis som de flesta svenskar gör.
Hos Arbetsförmedlingen är cirka 180 000 till 190 000 utrikes födda och skulle potentiellt kunna vara S-väljare eftersom de är bidragsberoende, vilket motsvarar 2,24% av de totala röstberättigade.
Men samtidigt finns det totalt cirka 1,27 miljoner utrikes födda som arbetar i Sverige
Min slutsats är att den absoluta majoriteten av de som röstar på vänstern faktiskt är etniska svenskar. Sannolikt de som är 60+ och äldre som är den största åldersgruppen idag.
Citera
2026-09-16, 07:28
Medlem
Blir spännande. Många tror de räcker för att Tidö ska ta hem detta. Vissa kallar dem naiva. Vissa kallar dem korkade. Vissa kallar dem idioter. Jag säger ingenting utan följer med spänning! =)
Citera
2026-09-16, 07:33
Medlem
Ichwills avatar
Jag hoppas på att varenda utlandsröst går till Vänstern eller till Sossarna.
Jag hoppas att Sverige blir en del av Mellanöstern och att sharialagar kommer styra i Sverige.
Citera
2026-09-16, 09:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Godkväll,

Som vi alla vet är det otroligt jämnt i rösträkningen, det skiftar lite upp o ner, ibland ligger blocken precis 1000 röster ifrån varandra eller t.o.m. helt jämnt, ibland 10-12 tusen röster emellan.

P.g.a. det så måste vi börja diskutera utlandsrösterna, dessa räknas som sagt på Onsdag.

År 2014 så hade högerpartierna 63 % av rösterna i utlandsröster från svenskar, då röstade 50 000 svenskar.

I år är det 200 000 utlandssvenskar som får lov att rösta, men blir såklart inte alla av dessa som röstar.

Med ett snabbt räkneexempel på 80 000 utlandssvenskar som röstar med ett antagande att 63 % också röstar på högerpartierna så blir det ungefär 20 000 röster i övertag över Vänsterblocket om vänsterblocket får 37 % av rösterna.

Betyder detta att valet är vunnet? Brukar högern alltid vara i god marginal hos utlandssvenskar?

Jag vet att det är för tidigt att säga, just nu så ser jag en 18 000 röstövertag för Vänsterblocket så utlandsröstningen kan verkligen avgöra valet även om det blir med extremt liten marginal.

Vad tror ni om detta? Just nu har 89 % av rösterna räknats i skrivande stund.

Direktlänk till valresultatet: https://www.valresultat.org/valnatt-2026/

Idag börjar man räkna de sista rösterna i valet 2026. Enligt valmyndigheten handlar det om ungefär 300 000 stycken.

https://www.sverigesradio.se/artikel/onsdagsrosterna-klara-forst-pa-torsdag
Citera
2026-09-16, 10:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Nu räknas de sista 300 000 rösterna: ”Blir nog en lång dag”

Citat:
Onsdagsrösterna har haft stor påverkan historiskt. 1979 avgjorde de valet i de borgerligas favör och i valet 2018 bytte tre mandat plats efter att de räknats. I det senaste valet tillkom 227 000 röster och ett mandat bytte då plats från Socialdemokraterna till Moderaterna.

https://www.tv4.se/artikel/5OxEcDs7AFhCjdMgx3IlsT/nu-raeknas-onsdagsroesterna-det-blir-nog-en-lang-dag
Citera
2026-09-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Idag börjar man räkna de sista rösterna i valet 2026. Enligt valmyndigheten handlar det om ungefär 300 000 stycken.

https://www.sverigesradio.se/artikel/onsdagsrosterna-klara-forst-pa-torsdag

Tack för länken!

Det är underligt det här. Jag har en teori om att mycket av förtidsrösterna redan var folk som var så säkra på vad de skulle rösta på. Jag koppla det till högerpartierna då det var enkelt att se detta valet vilket som var det bästa alternativet för Sverige.

Men kanske många inte tyckte så? Är det något jag har missat? Jag läste snabbt om att folk som har varit sjuka, t.ex. med kroniska sjukdomar eller krossade höfter efter arbetsolyckor nu skall tvingas jobba under Tidös beslut.

Om det är så är det otroligt underligt och extremt korkat. Tankarna far nästan iväg konspiratoriskt att M vill sabba det för sig själva genom att göra så för S sedan skall kunna vinna tillbaka makten.

Bidrag och hjälp ska ju gå till de som är sjuka, andra bidrag till folk som inte sjuka, som är arbetsföra skall dras in. Där hade M idéer om "minijobs" för de som ändå inte kan ta sig in på arbetsmarknaden. Viket är bra t.ex.

Om man kan lägga flera hundra miljarder på bidrag till folk som är arbetsföra och friska. Varför ska man då ta undan bidrag för de som är så sjuka eller skadade att de inte kan jobba?

Jag förstår verkligen inte Moderaternas politik. De är smarta i allt annat och kunniga, förutom den liberala svängen dom gjorde. Men det här? Varför gör dom alltid så? (Om det nu är sant och inte omskrivning av media.)

Reinfeldt gjorde ju också detta.

Vad är problemet? Vill de bli bortröstade eller? Det är ju inte som att Sverige inte har råd att betala ut bidrag till sjuka och behövande? Det är ju dom andra som inte behöver det som är det gigantiska problemet i statens utgifter.

Förstår nada.

Hitta en länk:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/P4KoE5/ny-sjukforsakring-sjukskrivna-ska-tvingas-jobba-fast-de-ar-sjuka
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-16 kl. 11:02.
Citera
2026-09-16, 12:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Följ räkningen av onsdagsrösterna live:

https://www.svt.se/nyheter/folj-onsdagsrosterna-live
Citera
2026-09-16, 13:43
Medlem
Nu 175-174, blir C relevant, dags att visa korten nu?
Pingismatchen har börjat
Senast redigerad av tjanska 2026-09-16 kl. 13:47.
Citera
2026-09-16, 13:49
Medlem
GustavAnders avatar
Är väl typ 18000 röster per mandat, chansen att Tidö vänder detta är väl ett par procent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in