2026-10-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Det här är liksom kruxet... även om de lyckas bilda regering hur fan ska dom kunna enas om någon politik? Alltså... hur ska S+V+MP+C enas när S och MP knappt kunde komma överens om någonting under 8 år förra gången.
De kommer ducka alla ”svåra” frågor, dvs de frågor där man inte är överens och bara jobba med lätta frågor. Sveriges allvarliga problem kommer läggas i kylboxen. Det är så de fem haggorna hanterar ”svåra” frågor. Där Tidö var handlingskraftiga kommer en rödgrön regering blunda och låta-vara.
Citera
2026-10-02, 13:27
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Som statsministerkandidat ska hon agera balanserat och ansvarsfullt. Processen är att rösta om en statsminister och dennes föreslagna regeringsbildning. Det vet Haggan. Hon agerade varken balanserat eller ansvarsfullt, varken före valet eller efter. Jag tycker tyvärr att hennes agerande belönas av talmannen.
Jag förstår varken premissen/premisserna eller din slutsats. Du får gärna förklara vad du menar.
Citera
2026-10-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Detta kan ju vi vanliga dödliga bara spekulera om men man kan gissa att det berodde på flera olika saker. En var att man kände sig som segrare i valet då det regeringsunderlag man såg framför sig faktiskt fick flest mandat. Alla visste ju redan då att det inte skulle bli lätt att bilda regering men man kan tänka sig att S ansåg att det nog skulle lösa sig och man såg framför sig att Maggan skulle kunna bilda en ny regering. S+V+MP+C hade alla gått till val på att Maggan skulle bli nästa statsminister och tillsammans fick man ju flest mandat. Ett annat skäl skulle kunna vara att man ville skicka ut en signal till andra att man såg sig som vinnare. Detta för att sätta press på andra och kanske göra regeringsbildandet enklare. Detta är ganska spekulativt men det kanske kan vara en delförklaring. Sedan kan det även kanske ha varit en intern signal. Vi vann. Vi ser oss som vinnare. Jag tror att detta inte ska underskattas för S gjorde faktiskt ett katastrofalt val sett till egna röster och jag är helt övertygad om att om Maggan inte bli vår nästa statsminister så kommer hon att avgå. Hon kan inte leda S genom det sämsta valet på över 100 år, ändå bli det största partiet i det största blocket och sedan inte bli statsminister. Inte en chans att hon politiskt skulle överleva en sådan utgång så att mumsa tårta blir en intern signal om att man vunnit. Även detta spekulativt naturligtvis men kanske ändå en del.

Maggan själv fick frågan om tårtmumsandet. Hennes svar:
-”Det var ett bra valresultat. Tidöpartierna blev ju bortröstade.”.
Om alla visste att regeringsbildningen skulle bli svår vid en ev valvinst för de rödgrön, varför tog de inte i den frågan innan valet? Fy fan rent ut sagt för att sitta med kännedom om svåra problem framöver men välja att göra noll. Är det ansvarsfullt? Ska vi känna förtroende inför den typen av politiker?

Simona M hade ett svårt val att göra men hon gjorde det och satte allt på ett kort. Hon hade kunnat få betala dyrt för det, L hade kunnat hamna utanför riksdan. Hon tog ställning före valet. Väljarna visste hur L skulle ställa sig till regeringsbildning efter valet. Hade mandaten fallit lite annorlunda hade regeringsbildningen blivit enkel eftersom L redan tagit ställning. Detta är så väsensskilt från vad de rödgröna gjorde. De duckade regeringsbildningsfrågan och drog därmed in Sverige i kaos. Och så hade de mage att fira med tårta! Detta gång är narcissister som bara bryr sig om sig själva och sina jobb och totalt struntar i Sveriges bästa.
Citera
2026-10-02, 13:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Maggan såg det inte komma ?
Pratade inte dessa käringar med varandra under valrörelsen ? varför ser det ut så här efter valet ? Om C inte pratar med V hur fxn kunde de gå till val i samma block ?

Framför allt hur kunde all media presentera dem som ett block med denna stora röda stapel hela tiden? De gav ju väljarna en falsk bild av att de röstade på ett tydligt samarbetande alternativ.
Citera
2026-10-02, 13:36
Medlem
Hellvetes avatar
Valet för V står ju mellan att för alltid vara dörrmatta eller för alltid vara en tänkbar regeringspart.
Hade jag varit V hade jag kört linjen hela vägen till extraval.
Citera
2026-10-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag förstår varken premissen/premisserna eller din slutsats. Du får gärna förklara vad du menar.
Som jag svarade på ditt andra inlägg - hon skulle ha rett ut möjligheterna innan valet. Som L gjorde. Inte ducka frågan och låta alla oenigheter inom sitt potentiella regeringsunderlag explodera i allas ansikten efter valet. Hon skulle ha avkrävt V och C svar på hur de tänkte agera före valet.

I frånvaron av det ansvarsfulla sättet att agera skulle hon ha fullföljt sitt sonderingsuppdrag. Inte lämnat tillbaka det med en påhittad anledning att V nu tillhör Tidögänget - bara för att de röstade för att sittande talman skulle få sitta kvar! Vad är det för barnsligheter?
Citera
2026-10-02, 13:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Lär bli Kristersson först. Sedan kanske centerpartiet. Det hela avslutas med Andersson igen som bildar en s-mp-v-regering som centerpartiet släpper igenom.
Ja, så tror jag också det kommer att bli. C är i praktiken ett enfrågeparti som går ut på att hata SD.
V har kongressbeslut på att inte vika ner sig, så det kommer de inte att göra.
Citera
2026-10-02, 13:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Valet för V står ju mellan att för alltid vara dörrmatta eller för alltid vara en tänkbar regeringspart.

Ja långsiktigt är det bäst för V. De är ju i samma situation som SD.
Citera
2026-10-02, 13:38
Medlem
Citat:
Tror V har mest att förlora på ett extraval. Oavsett vad som är sant eller inte om förtidsröstningen i Borlänge har det skadat partiet.
Citera
2026-10-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Varför tror du dom firade med tårta? Man lyckades ju med målet att få Kristersson att avgå som statsminister. Det var det man firade
Aha så det var sossarnas plan? Att Sverige skulle vara utan statsminister? Det var värt en tårta? Låter ju ansvarsfullt måste jag säga.
Citera
2026-10-02, 13:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Det kommer de göra också. Garanterat.
Citera
2026-10-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Om det i slutändan skulle leda till omval skulle det då vara möjligt att ta bort personkryssande? Nån som vet om det finns hinder för detta?

I detta val (och kanske även tidigare) verkar det ha fuskats rejält och kanske varit en omständighet som ledde till valresultatet.

Är det inte rimligare att partierna själva väljer vem de vill sätta i kommun/riksdag?
Kan vara att något parti bara använder dom blanka partisedlarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in