Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Intressant analys. En av många saker som MA har missat, är att hatet mot S pyr på båda sidor. Ja det finns såklart V-politiker som vill se hela skiten brinna men jag undrar om de är så infama att de släpper fram högern för att kunna förgöra sossarna? Det är lite GOT-varning på det scenariot.
För många vänsterpartister jag känner är sossarna fienden. Det är de som "tar" vänsterröster från V inte högern. Konkurrenten. Hatat och avundsjukan mot S är enormt inom V. Kalla det mindervärdeskomplex om man vill. Det ska man inte underskatta.
Det vet såklart högern att utnyttja. Speciellt nu när de fått en Moderat talman serverad till dem av V.
Först fäller de Löfvens regering. Bara för att. Och nu röstar de på moderaterna i talmansvalet. För att.
Det är ju inte svårt att se vart vinden blåser. Jag tror inte på omval. Men jag tror absoult att V kan tjura sig till en högerregering, och vara glada för det. Det är lite grodan och skorpionen.
Visst det kan också vara "tuff" förhandlingsteknik a la Trump. Men jag vet inte om Trump är en så bra förebild.