2026-10-02, 12:06
Medlem
Centerpartiet har bara en regering de kan tänka sig och det är S, MP, C, KD och L och de kommer att hoppas att den blir godkänd i en fjärde omröstning.

Vad Maggan gör nästa vecka kommer vara helt fruktlöst. C kommer inte backa en millimeter och det gör inte V heller.
Citera
2026-10-02, 12:06
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
Vi får se. Efter maggans sonderingsuppdrag blev det ju ingen omröstning, utan hon fick fortsätta sitt sonderingsuppdrag, så Norlens ord är redan brutet isf.

Fast... hans ord är ju inte brutet. Han meddelade att Magdalena Andersson får sonderingsuppdraget och SEN så sa han att han hädanefter anser att varje sonderingsuppdrag i regel ska resultera i en statsministeromröstning.
Citera
2026-10-02, 12:07
Medlem
Man måste sätta tidsgränser så att partierna pressas att kompromissa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Lahey
Vad har det med saken att göra?
Vilka skall rösta om toleransen då?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Ökade bränslepriser är ju inget partierna kan styra över det är ju oljebolagen som styr det och med tanke på Trumps krig mot Iran så ser det ju inte så ljust ut. Bränslepriset kommer stiga oavsett med en rödgrön regering eller en borgerlig regering. Pengar till reformer I en budget kommer vara detsamma också ca 50 miljarder kronor ,enda skillnaden är hur dom ska fördelas. Inom vilka områden.
Priset på diesel kommer öka med 4 kr/liter enbart på grund av skatter som återgår och de var sänkta för att inte folk ska drabbas så av skiten de håller på med nere vid Iran.

Med en regering med MP så kommer produktionsplatsen ökas och vi kommer få jäkligt dyra drivmedel vilket även drabbar matpriser och transporter.

Jag klarar mig med diesel för 40 kr/liter och ökade priser för mat men rätt många kommer få lida för denna skit.

Antagligen lever du på bidrag och har ingen bil, som är för detta.
Citera
Medlem
Mr-Laheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Lite meningslöst ha en statsministeromröstning om den som haft sonderingsuppdraget inte kan presentera hur regeringen ska se ut och få majoritet för det eller hur? Nu får Andersson några dagar till på sig och så får vi se om hon kan få med sig partierna denna gång eller så kommer hon lämna över sonderingsuppdraget till någon annan lämpligen Kristersson då.
Det är maggans problem, inte talmannens.
Citera
2026-10-02, 12:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta kommer att skita sig för Maggan.

SD har börjat öppna upp för att inte sitta i regering. C måste rimligtvis välja sidan där SD inte sitter i regering framför sidan där V sitter i regering.

Alltså återstår bara för Maggan en lösning där V övertalas att stödja en S+C+MP-regering med stöd av V. Men V kommer då vara så hämndlystet och kräva så mycket så att en sådan regering inte överlever länge.
Citera
Medlem
Någon dag måste det bli statsministeromröstning senast. Vi kan inte ha en övergångsregering i en hel mandatperiod.
Citera
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant analys. En av många saker som MA har missat, är att hatet mot S pyr på båda sidor. Ja det finns såklart V-politiker som vill se hela skiten brinna men jag undrar om de är så infama att de släpper fram högern för att kunna förgöra sossarna? Det är lite GOT-varning på det scenariot.

För många vänsterpartister jag känner är sossarna fienden. Det är de som "tar" vänsterröster från V inte högern. Konkurrenten. Hatat och avundsjukan mot S är enormt inom V. Kalla det mindervärdeskomplex om man vill. Det ska man inte underskatta.

Det vet såklart högern att utnyttja. Speciellt nu när de fått en Moderat talman serverad till dem av V.

Först fäller de Löfvens regering. Bara för att. Och nu röstar de på moderaterna i talmansvalet. För att.
Det är ju inte svårt att se vart vinden blåser. Jag tror inte på omval. Men jag tror absoult att V kan tjura sig till en högerregering, och vara glada för det. Det är lite grodan och skorpionen.

Visst det kan också vara "tuff" förhandlingsteknik a la Trump. Men jag vet inte om Trump är en så bra förebild.
Senast redigerad av Kinaski 2026-10-02 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Priset på diesel kommer öka med 4 kr/liter enbart på grund av skatter som återgår och de var sänkta för att inte folk ska drabbas så av skiten de håller på med nere vid Iran.

Med en regering med MP så kommer produktionsplatsen ökas och vi kommer få jäkligt dyra drivmedel vilket även drabbar matpriser och transporter.

Jag klarar mig med diesel för 40 kr/liter och ökade priser för mat men rätt många kommer få lida för denna skit.

Antagligen lever du på bidrag och har ingen bil, som är för detta.
ALLA påverkas av det, även dom som inte äger eller kör bil. Men verkar vara många i det här landet som inte fattar det.
Citera
2026-10-02, 12:11
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Inte priset med skatten kan dom påverka.

Det handlar om enstaka kronor isåfall . Istället för skatt på bensin och diesel kanske det kommer kosta 20kr litern med sänkt skatt och med höjd skatt 25 kr litern Men höjd skatt ger mer pengar till staten som därmed kan användas till annat i samhället. Tex höja sjuksystrars eller lärares löner. Anställa fler mm. Men högern vill sänka skatt för dom rika och kompensera det med att låna pengar och öka Sverigesstatsskuld samtidigt som 100 000 människor går arbetslösa . .
Citera
2026-10-02, 12:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Centerpartiet har bara en regering de kan tänka sig och det är S, MP, C, KD och L och de kommer att hoppas att den blir godkänd i en fjärde omröstning.

Vad Maggan gör nästa vecka kommer vara helt fruktlöst. C kommer inte backa en millimeter och det gör inte V heller.
Vad tror du S gör, släpper in V i en regering?
Det är fler som har röda linjer och inte bara C och V.

Sedan har vi MP som det varit väldigt tyst om, tror du de nöjer sig med att enbart vara stödparti?
Knappast, allt för klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in