2026-09-19, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Det skulle dock få påföljden att man som parti dras med en enorm svekdebatt. Jag tror också att man ska ta V på allvar, de är trötta på att vara stödparti nu och kommer inte tolerera att vara dörrmatta för en ”vänsterregering” som C kommer dra långt höger ut.

Det stämmer förvisso att påföljderna av att V gör upp med C på ett för V allt för kompromissande vis kan bli smärtsamna. Det är dock inget mot påföljderna av ett extraval triggat av V:s "röda linjer", som leder till att de rödgröna förlorar, och fyra år till med Tidö följer därpå.
Citera
2026-09-19, 16:09
Medlem
Mindbusinesss avatar
Intressant personval Tre muslimer in i riksdagen…

Politiker som kryssades in sig i riksdagen
Anfal Mahdi (V) Malmö kommun: 2 960 röster.
Mohamed Ali (V) Dalarna: 648 röster.
Mohamed Abdukani (MP) Södermanland: 484 röster

https://www.svd.se/a/wro8lP/sa-gick-det-for-martin-melin-birgitta-ohlsson-och-richard-herrey-i-personvalet-i-valet-2026
Citera
2026-09-19, 16:10
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är inte enkel. Krävs ett nytt kongressbeslut för sådant och jag tror inte de är speciellt pigga på att krypa tillbaka och enbart vara ett stödparti.

Troligen är V:s kongressbeslut en av orsakerna till att de gick fram i valet. Backar de nu så lär nog Nooshi får sparken.

Jag tror ingen viker sig eller backar och vi har ett extra val snart.
Som troligen kommer sluta på samma sätt.

Varför skulle inte C ta chansen och ingå i en alliansregering med SD som stöd? Då kan man ju stoltsera med att man stoppade 12 SD ministrar. Samtidigt slipper man ett extraval där man riskerar att åka ur riksdagen.
Citera
2026-09-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Intressant personval Tre muslimer in i riksdagen…

Politiker som kryssades in sig i riksdagen
Anfal Mahdi (V) Malmö kommun: 2 960 röster.

Anfal Mahdi är välkänd V profil i Malmö.
Citera
2026-09-19, 16:14
Medlem
Citat:
Varför skulle inte C ta chansen och ingå i en alliansregering med SD som stöd? Då kan man ju stoltsera med att man stoppade 12 SD ministrar. Samtidigt slipper man ett extraval där man riskerar att åka ur riksdagen.

Håller med. Så är det.
Citera
2026-09-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag är inte 100% överens med Tidö. T.ex. de gjorde inte perfekt med invandring.
Med eftersom en röst på Tidö minskar SVMPs inflytande i svenskpolitik, då röstar jag på Tidö.

Att du inte är "helt överens" med den höger du röstar på gör dig inte mindre höger.
Citera
2026-09-19, 16:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Håller med.
Politiskt självmord för C om de nu släpper kraven att inte ha in V i en regering.
Elisabeth Thand Ringqvist kommer tvingas avgå om hon backar på detta.

Och så får vi se vad S vill.
S vill säkert regera ensamma eller ihop med Mp.
Dock samma konstellation som förra gången, och V har helt tydligt satt ribban högre denna gång. Frågan är om V finner sig
Citera
2026-09-19, 16:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Är inte enkel. Krävs ett nytt kongressbeslut för sådant och jag tror inte de är speciellt pigga på att krypa tillbaka och enbart vara ett stödparti.

Troligen är V:s kongressbeslut en av orsakerna till att de gick fram i valet. Backar de nu så lär nog Nooshi får sparken.

Jag tror ingen viker sig eller backar och vi har ett extra val snart.
Som troligen kommer sluta på samma sätt.
Nej, jag röstar Sd i ett eventuellt extra val. Detta då ett ordinarie val handlar om att rösta in sin representant, men ett extra val upplever jag mer som att reda ut röran i befintlig RD.

Tror inte jag är ensam, och vi behöver inte heller vara många
Senast redigerad av LadySweden 2026-09-19 kl. 16:19.
Citera
2026-09-19, 16:18
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Det stämmer förvisso att påföljderna av att V gör upp med C på ett för V allt för kompromissande vis kan bli smärtsamna. Det är dock inget mot påföljderna av ett extraval triggat av V:s "röda linjer", som leder till att de rödgröna förlorar, och fyra år till med Tidö följer därpå.

Fast om det skulle bli ett extraval tror jag inte att V väljare skulle lägga skulden på det egna partiet, snarare skulle man lägga den på C. Själv tror jag inte att V är särskilt rädda för ett extraval, då kan man kanske kapitalisera på att C framstår som the bad guy i regeringsbildningen.
Citera
2026-09-19, 16:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag är inte 100% överens med Tidö. T.ex. de gjorde inte perfekt med invandring.
Med eftersom en röst på Tidö minskar SVMPs inflytande i svenskpolitik, då röstar jag på Tidö.
Folk som du är orsaken till landets förfall.
Citera
2026-09-19, 16:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja en sådan lösning ligger nog närmare om SD.
Om SD kan tänka sig vara stödparti.
Dock tveksamt.
Citera
2026-09-19, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
S vill säkert regera ensamma eller ihop med Mp.
Dock samma konstellation som förra gången, och V har helt tydligt satt ribban högre denna gång. Frågan är om V finner sig
Japp, håller med. S+MP är nog vad S hade önskat.
Jag tror inte V backar den här gången.
Precis som du skriver har V satt ribban högt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in