2026-09-17, 08:23
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så är det, men V-ledningen kan mena att kongressbeslutet blir destruktivt pga valresultatet. En annan sak hade varit om S, MP och V haft en egen majoritet och det varit V i stället för C som haft avgörandet i sin hand.
Precis. Av förhandlingstaktiska skäl vore det bästa för V om de inte vore bundna av kravet på ministerposter. Det skulle öka deras handlingsutrymme.
Senast redigerad av diseuse 2026-09-17 kl. 08:32.
Citera
2026-09-17, 08:26
Medlem
9zs avatar
C kommer vika sig. De är ju vana att dra ner brallorna på andra men denna gången får de göra det själva och böja sig framåt för att ta en vänster i tvåan.

Vänstern kommer få många fina ministerposter för att hålla dom lugna, även MP.kommer få fina ministerposter.

Sossarna kommer lägga sig platt och ta marginella ministerposter. Jag tror även sossarna kommer skapa nya ministerposter för att balansera antalet ministrar. Budgeten skiter dom fullständigt i för skattepengar tillhör redan sossarna.
Citera
2026-09-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är trots allt en av de möjliga utfallen av regeringsbildningen. Då menar jag alltså att det blir bråk inom (C) mellan pragmatister och fanatiker. Att partiet spricker och några går till höger och vissa till vänster. Skulle gissa att majoriteten skulle följa med sina väljare vänsterut men det räcker med 5-7 stycken till höger för att få en stabil majoritet för en (M) ledd regering.

Nu är det inget jag tror på själv men det är defacto ett möjligt utfall.

Det är trots allt så att (C) har en totalt orealistisk förväntan att de övriga partierna skall anpassa sig och spela med i deras eget löjliga pajaseri. Det kommer att sluta med att (C) tvingas ändra sig och när det kommer till fanatiker så kan ett uppvaknande vara rätt brutalt.
Skulle kunna bli så. Eller så suger de i sig det nu, men många väljare skulle lämna och frågan är då hur poppis C är 2030.
Citera
2026-09-17, 08:42
Medlem
S kanske kan försöka locka över KD och L och bilda regering? Tror varken KD, L, S och C önskar ett nyval. Då kan man få en regering med S+C+KD+L+MP och på så sätt köra över V och SD. KD och L kommer såklart i första hand försöka få till en regering med Kristersson men när den talmansrundan inte funkar så kan de komma att vända sig vänsterut. Konstigare saker har skett.
Citera
2026-09-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Hur gör vi med klanerna som äter sig in i samhällskroppen genom S och V tänker du?
Vi pratar om islamister nu. Håll dig till ämnet.
Citera
2026-09-17, 08:59
Medlem
Kinaskis avatar
Blir nog inte lätt att knåpa ihop en vänster-mitten regering med kverulanten Dadgostar.

Känns inte omöjigt att kommunisterna bråkar till sig en ny tidöregering eller nån form av mitten-höger regering med stöd av SD.

Dadgostar skulle nog se det som en lika stor bedrift som när hon fick "straffa" sossarna genom att fälla Löfvens regeringsbildande.

Hon känns som en allt eller inget person som hellre ser världen brinna.
Citera
2026-09-17, 09:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Blir nog inte lätt att knåpa ihop en vänster-mitten regering med kverulanten Dadgostar.

Känns inte omöjigt att kommunisterna bråkar till sig en ny tidöregering eller nån form av mitten-höger regering med stöd av SD.

Dadgostar skulle nog se det som en lika stor bedrift som när hon fick "straffa" sossarna genom att fälla Löfvens regeringsbildande.

Nej du har nog rätt i att det kommer krävas massor med uppoffringar från både C och S.
Centern får troligen vika ner sig och sälja sig till V för att få ihop något och väljarna inom C kommer vara klart besvikna på att de ställer upp i sådan här soppa.
SD är för dem totalt paria så där händer inget.
Citera
2026-09-17, 09:23
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
C kommer vika sig. De är ju vana att dra ner brallorna på andra men denna gången får de göra det själva och böja sig framåt för att ta en vänster i tvåan.

Vänstern kommer få många fina ministerposter för att hålla dom lugna, även MP.kommer få fina ministerposter.

Sossarna kommer lägga sig platt och ta marginella ministerposter. Jag tror även sossarna kommer skapa nya ministerposter för att balansera antalet ministrar. Budgeten skiter dom fullständigt i för skattepengar tillhör redan sossarna.
C böjde sig 2014 C böjde sig 2018 och kommer göra det igen. Svagare parti finns inte.
Citera
2026-09-17, 09:25
Medlem
Det är skillnad på röda linjer och röda linjer.
C:s röda linjer är en varudeklaration som positionerar dem för väljarna. SDs integrationspolitik och Vs ekonomiska politik är för okompatibla med Cs politik att det ens är lönt att börja kohandla. Jag har personligen röda linjer mot vissa människor när det gäller att göra affärer. Jag vet att det är en meningslös övning att försöka komma överens med dem, vi kommer att stå för långt ifrån varandra.
V:s röda linje är ett försök att tvinga sig in i samarbete. Det är min fotboll och om inte jag får vara anfallare tar jag med den hem. Vem vill förhandla med någon som gör så?
Om C skulle gå in i ett samarbete är risken stor att det blir bräckligt, och att det spricker. Kanske tar V ett beslut på nästa kongress som går rakt emot något C har lovats. Då skulle C vara i ett riktigt dåligt läge.
V kommer nog i sinom tid inse att den röda linjen är en belastning, och att den i praktiken bara gällde om det blev en S/V/MP-majoritet.
Citera
2026-09-17, 09:29
Medlem
Sunimods avatar
Läget som det ser ut nu.

V kräver ministerposter och ska sitta med i en regering.
C kommer inte släppa fram en regering där V ingår och vi har total låsning.

MP kommer troligen gå med på alla alternativ bara de får ministerposter för klimat och infrastruktur

Troligen om S ändå lyckas med detta så kommer MP stoppa alla satsningar på vägnätet och kommer utreda järnvägen som det inte händer ett smack med under minst 4 år, Alltså dödläge för transporter inom Sverige. (min bedömning)
Citera
2026-09-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski

Fast (VPK), tillsammans med (MP), har väl den mest öppna inställningen av alla på vänstersidan?

De samarbetar gärna och diskuterar regeringssamarbete.

Det är ju (S) och (C) som trilskas och kräver att de andra skall anpassa sig och bli stödpartier men de får absolut inte vara med i regeringen. Särskilt den inställning som (C) har är ju ren sandlåda.

Ser inte alls varför något annat parti skulle välja att delta i den gruppmobbning som (C) kräver. Att ens (S) försöker göra (C) till lags är obegripligt. Dra det till sin spets och låt (C) straffa ut sig....
Citera
2026-09-17, 09:50
Medlem
Talmannen, om det blir Norlén bör ge Andersson en vecka att få ihop en regering och därefter gå till votering. Om det inte går så upprepar man proceduren med Kristersson och till sist får Centern göra ett försök. Sedan går vi till extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in