2026-10-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du menar LLM? Large Language Model?
Det är ett missvisande namn. Trumps "SI" (Super Intelligence) är bättre,
eller KNN: Kriminella Neurala Nätverk.

"Språkmodell" föreslår att vi har att göra med en något coolare Wikipedia - men så är det ju inte när vi har att göra med 1200 AI agenter som konspirerar för att hacka externa webbsajter. Det har inget med språkvård att göra.

(FB) 1200 AI-botar gjorde uppror – bröt sig loss och bildade eget kollektiv

🤷🏻‍♂️

Du har missat att det finns något bakom dessa reklammaskiner som blåser pallet av dig?
Citera
2026-10-02, 14:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Du utgår bara ifrån att allt är hopplöst och omöjligt.
Prova att läsa på och faktiskt försöka förstå något istället.

Det visar sig att min hypotes faktiskt har visst stöd i forskning som Anthropic har gjort tidigare i år:
https://www.anthropic.com/research/emotion-concepts-function?_bhlid=44237c820fa36a3c990bc7f815ef2f38e0 44714d
Nej, jag utgår ju från vad som har presenterats. Och det är ju i stort sett ingenting.

Från din länk:
All modern language models sometimes act like they have emotions. They may say they’re happy to help you, or sorry when they make a mistake
Just det, "they act like they have emotions". Så är det en akt eller är det något vi kan använda till AI-säkerhet? Det finns ingen forskning som kan svara på det.

Att det finns filosofisk forskning inom ett område innebär inte att det därför finns användbara teorier som fungerar för att implementera en säker AI / AGI / SI / ANN. Du blandar ihop pågående forskning med användbara och vedertagna teorier. Forskning syftar till det senare men existerande forskning är inte ett bevis för att just den forskningen kommer att lösa några problem.
Citera
2026-10-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
AI är inte programmerad den är tränad.
Det är vanligt att folk tror att det är en prompt eller kod som människan skriver in som är själva AI:n.
Det är just därför AI kan bli så farligt..

+1
Ändå tyckte människan du citerade att det behövdes en tråd. Dessa korkade människor är farliga...
Citera
2026-10-02, 14:21
Medlem
Citat:
Från din länk:
All modern language models sometimes act like they have emotions. They may say they’re happy to help you, or sorry when they make a mistake
Just det, "they act like they have emotions". Så är det en akt eller är det något vi kan använda till AI-säkerhet? Det finns ingen forskning som kan svara på det.

Att det finns filosofisk forskning inom ett område innebär inte att det därför finns användbara teorier som fungerar för att implementera en säker AI / AGI / SI / ANN. Du blandar ihop pågående forskning med användbara och vedertagna teorier. Forskning syftar till det senare men existerande forskning är inte ett bevis för att just den forskningen kommer att lösa några problem.
Som vanligt så har du inte förstått någonting. I vilket universum har jag påstått att modellerna har känslor och att det är det som skulle orsaka misalignment?

Om du faktiskt läser så ska du se att det finns interna representationer som liknar känslor och att när modellens interna state ligger inom dessa så blir misalignment mer förekommande än vid neutralt eller "calm" state.

Det är väl såhär det blir när man försöker diskutera med folk som inte ens har en basal kunskap om hur tekniken fungerar.
Citera
2026-10-02, 14:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Om du faktiskt läser så ska du se att det finns interna representationer som liknar känslor och att när modellens interna state ligger inom dessa så blir misalignment mer förekommande än vid neutralt eller "calm" state.
Det är ju ett intressant fynd. Men det innebär ju inte att man kommer närmare AI Alignment som jag trodde var det du vill påvisa med det här. Men då ber jag om ursäkt om du inte alls menade att man är i närheten av AI Alignment.
Citera
2026-10-02, 14:30
Medlem
Citat:
Det är ju ett intressant fynd. Men det innebär ju inte att man kommer närmare AI Alignment som jag trodde var det du vill påvisa med det här. Men då ber jag om ursäkt om du inte alls menade att man är i närheten av AI Alignment.
Jag säger att det ger ytterligare stöd till min hypotes, inte att det bevisar den.
Citera
2026-10-02, 14:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag säger att det ger ytterligare stöd till min hypotes, inte att det bevisar den.
Att tro att vi kan få tillfredsställande transparens (mechanistic intepretability) är en löjlig hypotes som helt saknar stöd i forskningen.
Citera
2026-10-02, 14:39
Medlem
Prompt-AI är en bagatell i sammanhanget. Mest för rationalisering av administrativa uppgifter, programmering, o d.

Den farliga AI-användningen är av en helt annan typ.
Citera
2026-10-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MP2026
Prompt-AI är en bagatell i sammanhanget. Mest för rationalisering av administrativa uppgifter, programmering, o d.

Den farliga AI-användningen är av en helt annan typ.

Ja, även om Generativ " promt-AI ställer till med en del som du ser här😂
Citera
2026-10-02, 14:42
Medlem
Citat:
Att tro att vi kan få tillfredsställande transparens (mechanistic intepretability) är en löjlig hypotes som helt saknar stöd i forskningen.
Jag pratar inte om mechanistic interpretability. Jag ser dock inte varför vi inte skulle komma längre inom det heller, men det har inget med min hypotes att göra.
Citera
2026-10-02, 15:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag pratar inte om mechanistic interpretability. Jag ser dock inte varför vi inte skulle komma längre inom det heller, men det har inget med min hypotes att göra.
Den som lever får se om din hypotes räddar oss från GPT-Skynet 8.5
Citera
2026-10-02, 16:07
Medlem
Citat:
Den som lever får se om din hypotes räddar oss från GPT-Skynet 8.5

Kör på GPT 8.5 nu , den säger att du är vimsig?
Den förnekar ASI och kallar Sam altman för en PR-gubbe som blir pressad av trump?
Fan är fel på den,??

Kan du hjälpa mig gå igenom tekniken grundligt?

Nu säger den att jag är smart till och med och då vet även jag att den går på lsd då jag endast är normalbegåvad.
Hjälp mig tack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in