2026-09-13, 13:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Sossarna har alltid levererat för Norrland och skickat ekonomiska resurser från södra delarna av landet norrut.

Vi får se hur länge det håller i sig nu när sossar och borgare mest skickar babbar norrut.
Citera
2026-09-13, 13:36
Medlem
För att de lever i det förflutna och inte känner av allt elände.
Citera
2026-09-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Sossarna har alltid levererat för Norrland och skickat ekonomiska resurser från södra delarna av landet norrut.

Vi får se hur länge det håller i sig nu när sossar och borgare mest skickar babbar norrut.

Vet inte om Gävle är Norrland, men Sundsvall och Luleå har nog redan berikats och jag har hört att till och med Kiruna ska ha massa MENA-blattar och i Haparanda har jag sett med egna ögon att det är förvånansvärt mycket somalier och araber.
Citera
2026-09-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Så har det varit långe. Stor skillnad på norra Sverige och södra Sverige. Norra Sverige är väldigt rött. Hur kommer det sig, som trend

Det korta och korrekta svaret är att de haft minst kontakt med, erfarenhet av, och problem med massinvandringen och dess konsekvenser.

Omvänt så har Skåne haft mest erfarenhet av den (Malmö och Helsingborg är redan islamiserat/arabiserat) p.g.a. närheten till kontinenten - så därför är SD starka i Skåne.
Citera
2026-09-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Dom tycker väl borgarpolitikerna är för fjolliga, kolla på kristersson tex, en löjlig liten halvportion. Reinfeldt såg ju ut som homo också.

Norrlänningar är generellt kortare än t ex Stockholmare, Kristersson hade nog varit medellängd i norrland.
Citera
2026-09-13, 13:52
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Norrlänningar är lite som afrikaner vill väl inte heller jobba. Klart man vill få bidrag så man kan jaga fiska o köra scoter.

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Därför att de behöver bidrag mer än södra Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Många bidragstagare, arbetslösa?

Nej, det är inte förklaringen i de två län högst upp i landet.

Norrbotten har lägst arbetslöshet i landet och Västerbotten har fjärde lägsta arbetslösheten i landet.

Norrbottens län har näst lägst antal bidragsberoende i landet och Västerbottens län har sjätte lägsta bidragsberoendet i landet.

Så folk är inte mer arbetslösa här uppe eller mer bidragsberoende.
Citera
2026-09-13, 13:53
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Norrlänningar är lite som afrikaner vill väl inte heller jobba. Klart man vill få bidrag så man kan jaga fiska o köra scoter.

I norra finns det mycket industri, många röstar för kollektivet . Och röstar som man har gjort i generationer.
Men facken har snart spelat ut sin roll

Sen får man stå sitt kast, har man röstat rött och sen gnälla att privatekonomin har blivit betydligt sämre. Gör inte det håll käften och stå ditt kast
Citera
2026-09-13, 14:13
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Tycker vi kan skicka åtminstone en halv miljon flyktingar till Norrland. Det finns både hjärterum och stjärterum där uppe. Fint att se.
Citera
2026-09-13, 14:21
Medlem
Reflexdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
För att norrlänningar som bor ute i skogen framförallt ej är berörda av all invandring och kriminalitet som vi söderut är.

Större delen av alla norrlänningar bor vid kusten och vid en större stad. Inte mitt ute i en skog långt, långt bort. Vi klungar ihop oss.

Vi har massor av invandring här uppe. Under de värsta flyktingvågorna blev de utplacerade på förläggningar över hela Norrland. En del stök och bök kring det. Många stannade kvar här uppe, medan andra drog nedåt. Alla möjliga kulturer och hudfärger finns i de olika kommunerna.

Vi har problem med gängkriminalitet och knarkligor här också. Grupperingar av folk från Afrika och Mellanöstern som drar runt och stör. Dalen etc har kopplingar här uppe också. Vi har tack och lov inte samma problem med skjutningar och sprängningar. Än. Men vi har ingen brist på knark och interna uppgörelser. Det tillverkas bomber här för södra Sverige, vi har vapengömmor och man värvar barn här uppe också.

Vi har alltså samma problem, men än så länge i mindre skala. Var inte naiva och tro att vi lever oberörda av vad som händer nedåt landet.

Så även om folk här uppe röstar rött mer än i större delen av landet, så beror det inte på att vi lever i en idyll fri från invandring och gängkriminalitet. Att vi inte fattar hur det är i övriga landet.

Jag har aldrig röstat rött, men vet att det är tydliga politiska murar här uppe. Det är som en religion eller hur jag ska förklara det. Man föds in i en röd familj och fortsätter vara det. Ifrågasättande accepteras oftast inte. Bland de mest otrevliga politiskt engagerade människor jag träffat här har varit röda. De anser sig vara goda, men kan trycka ner andra som inte tycker som dem. Sakliga diskussioner är inte möjliga. De har rätt, så de behöver inte lyssna på andras åsikter. Jag har blivit utskälld och mötts av tårar när jag presenterat statens egen statistik i olika ämnen. Och jag röstar ändå inte på nazister och SD.
Citera
2026-09-13, 14:29
Medlem
sommarlovs avatar
Bara deras identitet.
De i Stockholm är makten och de är vi emot.
Citera
2026-09-13, 14:34
Medlem
Åtminstonde i norra Norrlands inland, så är det relativt lite invandrare. Dom som stannar är vänligare och mer väletablerade än i stora delar av Sverige. Har en teori att de från Mena och Afrika vill gärna ha lite kaotiskt runt sig. Endast de som tycker om lugn och ro och uppskattar Sverige stannar. Därför ser många i Norrland inte så mycket av det negativa som annanstans. Givetvis har dock Norrlandskusten försämrats. Vet ej om man rör sig mer åt höger där. Du har dock starka universitetsstäder som t ex Umeå som är rött sen länge. Universitetsstäder tenderar rösta rött, kanske färgat av utbildarna. Jag växte upp i Norrlands inland och det är faktiskt förvånansvärt få invandrare där, även jämfört med för 50 år sen. Då det knappt fanns nån. Klart ovanligt att du hör annat än svenska talat där. Inte heller ser du nån spännig arab komma i en Audi A5 med tonade rutor.
Senast redigerad av TrashcanSweden 2026-09-13 kl. 14:38.
Citera
2026-09-13, 14:37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:

Precis, sålänge norrlänningarna röstar rött kan man med gott samvete kalla dem för Sveriges Afrikaner 🥳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in