Citat:
Ursprungligen postat av
Skurhinken
För att norrlänningar som bor ute i skogen framförallt ej är berörda av all invandring och kriminalitet som vi söderut är.
Större delen av alla norrlänningar bor vid kusten och vid en större stad. Inte mitt ute i en skog långt, långt bort. Vi klungar ihop oss.
Vi har massor av invandring här uppe. Under de värsta flyktingvågorna blev de utplacerade på förläggningar över hela Norrland. En del stök och bök kring det. Många stannade kvar här uppe, medan andra drog nedåt. Alla möjliga kulturer och hudfärger finns i de olika kommunerna.
Vi har problem med gängkriminalitet och knarkligor här också. Grupperingar av folk från Afrika och Mellanöstern som drar runt och stör. Dalen etc har kopplingar här uppe också. Vi har tack och lov inte samma problem med skjutningar och sprängningar. Än. Men vi har ingen brist på knark och interna uppgörelser. Det tillverkas bomber här för södra Sverige, vi har vapengömmor och man värvar barn här uppe också.
Vi har alltså samma problem, men än så länge i mindre skala. Var inte naiva och tro att vi lever oberörda av vad som händer nedåt landet.
Så även om folk här uppe röstar rött mer än i större delen av landet, så beror det inte på att vi lever i en idyll fri från invandring och gängkriminalitet. Att vi inte fattar hur det är i övriga landet.
Jag har aldrig röstat rött, men vet att det är tydliga politiska murar här uppe. Det är som en religion eller hur jag ska förklara det. Man föds in i en röd familj och fortsätter vara det. Ifrågasättande accepteras oftast inte. Bland de mest otrevliga politiskt engagerade människor jag träffat här har varit röda. De anser sig vara goda, men kan trycka ner andra som inte tycker som dem. Sakliga diskussioner är inte möjliga. De har rätt, så de behöver inte lyssna på andras åsikter. Jag har blivit utskälld och mötts av tårar när jag presenterat statens egen statistik i olika ämnen. Och jag röstar ändå inte på nazister och SD.