2026-09-13, 12:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Varför pratar du om saker överhuvudtaget? Hade Sverige avgjorts med en röst så hade du lagt den på blankt eller struntar i det. Även om Vänsterextrem politik skulle bli resultatet av dina handlingar.

Förfäderna tittar ner och skapar på huvudet, vad är det här för jävla grabb egentligen tänker dom.
Därför att för mig spelar det ingen roll om sverige har högst skatter i världen eller bara näst högsta. Om vi har mer invandring, eller mycket mer invandring, i vilken takt skolans fria fall skall fortsätta osv osv.

Då kan jag inte heller inte klaga efteråt. Men det gör jag inte heller. Jag bara skrattar.

Det är tyvärr så att vi som kan historia bara kan titta på när folk återigen bygger torn till himlen, tillber guldkalvar osv osv.
Bättre att inte vara så engagerade och skoja om eländet.

Men vad har detta med Ebba's karaktär att göra?
Citera
2026-09-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freja1999
Tack, det behövs när man debatterar med folk som helt saknar argument. Det måste kännas extremt tungt att sitta där och försvara en partiledare vars hela politik är ett luftslott och det blir ju rätt komiskt när du lägger dig platt så fort det blir lite för svårt att svara.

S är det största luftslottet, går på val genom att gnälla på alla andra.
Citera
2026-09-13, 12:26
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Jag har suttit och funderat på Ebba Busch och Kristdemokraternas utveckling under de senaste åren och det är någonting som verkligen skaver med hennes människosyn. Tidigare snackade KD alltid om den kristna värdegrunden och medmänsklighet och att värna om samhällets svagaste men i dag känns det som att den där humana grunden är helt bortblåst. Hennes syn på människor blir extremt tydlig när man faktiskt lyssnar på de citat hon har hävt ur sig genom åren där empati verkar ha ersatts av ren kyla och populism.

Det mest uppenbara exemplet som fick hela Sverige att reagera var efter påskupploppen då hon i Sveriges Radio frågade varför vi inte hade minst hundra skadade islamister, hundra skadade poliser men noll skadade islamister och undrade varför polisen inte sköt skarpt. Det är ett iskallt uttalande där man öppet efterfrågar fysiskt våld och skador på människor. Men det stannar inte där för hon har även visat en väldigt hård syn på invandrare och integration när hon i en intervju slog fast att islam måste anpassa sig och att om man inte gillar svenska värderingar så får man åka hem.

Även när det handlar om svensk inrikespolitik och folks vardagsekonomi blir hennes retorik väldigt cynisk. Under valrörelsen viftade hon med en korv i tv-studion och sa att det här är vad folk har råd med en falukorv för 35 spänn vilket reducerade människors ekonomiska kris till ett billigt jippo. Samma arrogans syntes när hon försvarade regeringens brutna löften om elstöd och avfärdade kritiken med att vi har faktiskt levererat och vi sa aldrig att det skulle finnas på plats den första november vilket visar hur lite hon bryr sig om de familjer som satt i skiten. Hela hennes politiska projekt verkar numera gå ut på att dela upp svenska folket i de som gör rätt för sig och de som är en belastning eller fiender.

Det känns som att människan inte längre har ett eget och okränkbart värde för KD utan att ens värde helt och hållet mäts i vad man presterar eller hur väl man passar in i högerns mallar. I rättspolitiken handlar allt om stenhårda straff och visitationszoner och utökad övervakning medan socialpolitiken går ut på att misstänkliggöra sjuka och arbetslösa med en stenhård arbetslinje.

Jag undrar hur gamla traditionella kristdemokrater egentligen står ut med det här partiet i dag. Är det jag som är överkänslig eller visar dessa citat svart på vitt att Ebba Busch har en helt havererad människosyn? Hur ser ni andra på hennes retorik i debatten?

Lite långt inlägg men det här citatet med "Varför sköt inte polisen skarpt" är ju rimligt.

Vi pratar om förbrytare som kastar sten mot polisen, men kan dö av det. Där ju fan bara att trycka iväg en salva och likvidera sådana as.
Citera
2026-09-13, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Ebba säger det som ger flest röster, sedan vad det är är av mindre betydelse.

Exakt så är det och det är just därför man ska straffa henne för hennes brutna vallöften i det stundande valet. Om en politiker lovar guld och gröna skogar som sänkt bensinpris och omedelbart elstöd bara för att lura till sig din röst då är det absolut viktigaste att man faktiskt håller de löftena när man väl sitter vid makten. Men Ebba Busch har visat att hennes ord är helt värdelösa så fort valrörelsen är över och ministerposterna ska delas ut.

Att sälja ut sina väljare och sedan låtsas som ingenting är det yttersta beviset på hennes kassa människosyn och där medborgarna bara ses som röstboskap som man kan ljuga rakt upp i ansiktet.
Citera
2026-09-13, 12:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Nej, hon blir ingen belastning, snarare en tillgång. Många av oss på Tidö sidan hatar islamister som kommer hit och förstör ett fredfullt land.

Ebba går som tåget i opinionen och Ebbas uttalanden är ett uppvaknande från att vara ganska så liberal och skrämd till att inse fakta om Sverige. Att man behandlar inte onda människor bra, hon fick ett uppvaknande om kriminalpolitiken i Sverige och att Sverige blir överkört av gängkriminella och andra kriminella som t.ex. Islamister som skadade 100 poliser på en dag.

Och det fick även övriga Sverige också bevittnade i Korankravallerna. Påskkravallerna heter det inte, man gjorde inte uppror och upplopp p.g.a. Påsken utan p.g.a. att något så simpelt som att en bok brändes.

Går som tåget? KD kämpar ju runt riksdagsspärren. Det du kallar för ett ”uppvaknande” handlar bara om att hon medvetet säljer en polariserad bild för sina egna intressen och för att rädda sina egna katastrofala siffror. Hon skiter fullständigt i polisen och allt hon vill är att piska upp maximalt med hat och rädsla så att hon kan spela rollen som den stora beskyddaren. Genom att koka ner komplexa kriser till ren blodtörst och billig populism raserar hon det sista av sammanhållningen i det här landet och att gå på en så genomcynisk pr strategi är bara tragiskt.
Citera
2026-09-13, 12:37
Medlem
Hon kör en otrolig härskarteknik. Kommer i runda slänger 45 minuter sent till alla möten, lägger huvudet på sned och säger. "oj, har ni fått vänta på mig?"
Det är så arrogant så det nästan är komiskt.
Citera
2026-09-13, 12:37
Avstängd
Man får inte heller glömma hennes egen sidekick rumänskan AlexandraTeodorescu Måwe som krävde att man måste svära trohet till Israel för att få svenskt medborgarskap. Det är ju helt hål i huvudet. Samtidigt som KD sprider propaganda och ifrågasätter svälten i Gaza, sitter samma sidekick på smutsiga, hemliga pengar från dolda finansiärer som hon vägrar redovisa trots att hon utreds av EU:s ombudsmann. Att en KD-topp mörkar anonyma donationer samtidigt som hon vill villkora folks rättigheter visar exakt hur rutten och falsk Ebba Buschs människosyn faktiskt är. Hela partiet stinker av hyckleri och dolda agendor.
Citera
2026-09-13, 12:38
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag har suttit och funderat på Ebba Busch och Kristdemokraternas utveckling under de senaste åren och det är någonting som verkligen skaver med hennes människosyn. Tidigare snackade KD alltid om den kristna värdegrunden och medmänsklighet och att värna om samhällets svagaste men i dag känns det som att den där humana grunden är helt bortblåst. Hennes syn på människor blir extremt tydlig när man faktiskt lyssnar på de citat hon har hävt ur sig genom åren där empati verkar ha ersatts av ren kyla och populism.

Det mest uppenbara exemplet som fick hela Sverige att reagera var efter påskupploppen då hon i Sveriges Radio frågade varför vi inte hade minst hundra skadade islamister, hundra skadade poliser men noll skadade islamister och undrade varför polisen inte sköt skarpt. Det är ett iskallt uttalande där man öppet efterfrågar fysiskt våld och skador på människor. Men det stannar inte där för hon har även visat en väldigt hård syn på invandrare och integration när hon i en intervju slog fast att islam måste anpassa sig och att om man inte gillar svenska värderingar så får man åka hem.

Även när det handlar om svensk inrikespolitik och folks vardagsekonomi blir hennes retorik väldigt cynisk. Under valrörelsen viftade hon med en korv i tv-studion och sa att det här är vad folk har råd med en falukorv för 35 spänn vilket reducerade människors ekonomiska kris till ett billigt jippo. Samma arrogans syntes när hon försvarade regeringens brutna löften om elstöd och avfärdade kritiken med att vi har faktiskt levererat och vi sa aldrig att det skulle finnas på plats den första november vilket visar hur lite hon bryr sig om de familjer som satt i skiten. Hela hennes politiska projekt verkar numera gå ut på att dela upp svenska folket i de som gör rätt för sig och de som är en belastning eller fiender.

Det känns som att människan inte längre har ett eget och okränkbart värde för KD utan att ens värde helt och hållet mäts i vad man presterar eller hur väl man passar in i högerns mallar. I rättspolitiken handlar allt om stenhårda straff och visitationszoner och utökad övervakning medan socialpolitiken går ut på att misstänkliggöra sjuka och arbetslösa med en stenhård arbetslinje.

Jag undrar hur gamla traditionella kristdemokrater egentligen står ut med det här partiet i dag. Är det jag som är överkänslig eller visar dessa citat svart på vitt att Ebba Busch har en helt havererad människosyn? Hur ser ni andra på hennes retorik i debatten?

Fast... islamisterna kan välninte ha ett människovärde som gör att det är bättre att de skadar 100 poliser än att polisen skadar 100 av dem????????
Citera
2026-09-13, 12:39
Medlem
Citat:
Går som tåget? KD kämpar ju runt riksdagsspärren. Det du kallar för ett ”uppvaknande” handlar bara om att hon medvetet säljer en polariserad bild för sina egna intressen och för att rädda sina egna katastrofala siffror. Hon skiter fullständigt i polisen och allt hon vill är att piska upp maximalt med hat och rädsla så att hon kan spela rollen som den stora beskyddaren. Genom att koka ner komplexa kriser till ren blodtörst och billig populism raserar hon det sista av sammanhållningen i det här landet och att gå på en så genomcynisk pr strategi är bara tragiskt.

Det fetade: Det är ju du som gör detta nu?

Ebba fick medhåll från väldigt väldigt mycket människor i Sverige som vill ha sin trygghet tillbaka och leva i säkerhet i ett land de älskar väldigt mycket när kriminaliteten gick upp till nivåer som toppade hela EU.

Vi kan inte ha det såhär i vårt land. Är det här det som barn skall växa upp i? Jag tänker även på invandrares barn i utanförskapsområdena. Det är nästan där all den typen av kriminalitet finns.

Nej, vi kan bättre än det här, det gör vi. Låt oss rösta för trygghet, låt oss rösta för våra barns skull och för att en gång för alla bli av med de gängkriminella som tillför smärta och otrygghet i vårt land.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-13 kl. 12:43.
Citera
2026-09-13, 12:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Uttalandet efter korankravallerna var helt lysande och korrekt.

En skadad människa oavsett tillhörighet (myndighet, eller civil) är en för mycket oavsett. Vi ser tex dödade vita civila i USA efter att deras polis jagat immigranter i staden. Det är lika fel åt andra hållet.
Citera
2026-09-13, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Hon kör en otrolig härskarteknik. Kommer i runda slänger 45 minuter sent till alla möten, lägger huvudet på sned och säger. "oj, har ni fått vänta på mig?"
Det är så arrogant så det nästan är komiskt.

Det är en ren och skär härskarteknik som går ut på att signalera att hennes tid är oändligt mycket mer värdefull än andras vilket rimmar perfekt med hela hennes kontraktualistiska och dryga människosyn och det blir nästan komiskt hur hon i tv studior försöker spela rollen som hela Sveriges omtänksamma Moder Teresa samtidigt som hon behandlar folk runtomkring sig som ren rekvisita för sitt eget maktbegär.
Citera
2026-09-13, 12:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Klockren poäng angående husaffären. Att en KD-ledare blir dömd för grovt förtal efter att ha hängt ut en äldre man blottar verkligen hennes totala hyckleri.

---
Det var väl advokaten som hängdes ut iofs. Men jag håller med om i princip allt du skrivit här i tråden. Subba Usch är en genomfalsk, kriminell och rent av farlig person.
Det värsta med husköpet förutom förtalsdomen var, i mitt tycke, att hon mitt under värsta pandemin hade uppsökt en åldring upprepade gånger och tillbringat många timmar i hans hem, för att charma till sig hans hus. Fyfan, säger jag!

Hon har inte heller förändrats märkvärt, annat än ytligt under denna valrörelse. Jag minns när hon som mycket ung och tämligen blåst var kommunalråd i Uppsala med ansvar för äldreomsorgen.
Hon ville då skära bort "Boken kommer", en service för åldringar som har svårt för att ta sig till bibliotek och istället får böcker levererade till sitt hem.
Hennes kommentar till bibliotekspersonalen var, hör och häpna: "De får ju duscha"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in