Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
S borde kanske vara lite försiktiga med vad de skriker: inför förra valet (möjligen förr-förra) fick jag reklam-SMS från S. Så de är lika skyldiga som SD....
En liten reservation: jag vet inte om det var olagligt att skicka reklam-SMS på den tiden jag fick det från S, det kan vara en lag som införts efter det, varpå S faktiskt inte bröt mot lagen. Personligen tycker jag dock att den skillnaden är ganska liten.
Nu tycker jag inte direkt att S gjorde rätt, bara så det är sagt. Och vad jag kan se finns det ingen relevant ändring av reglerna som gjorde att det S gjorde var ok.
Men det finns lite skillnader. Den stora skillnaden är att S möjligtvis kan hävda okunskap, då GDPR var väldigt nytt på den tiden. Lagen hade bara funnits i någon månad. IMY har dock fällt M 2022 för detta, och även SD 2024. Innan dess var faktiskt rättsläget kring detta osäkert.
Så med det som bakgrund kan SD knappast hävda okunskap, då M blev fällda 2022 och SD själva 2024 och nu gör de samma sak igen, trots att de redan blivit fällda en gång.
Så jag skulle säga att skillnaden är rätt stor. I synnerhet då SD är det parti som går hårdast ut med att regler ska följas. Hyckleriet är stort här. Och så kan man fråga sig vad SD har att säga om återfallsförbrytare. Har för mig att de har jävligt starka åsikter där.
Sen har det faktiskt skett en förändring förra året, men den har inte legat till grund för att SD fälldes, utan de fälldes enligt de gamla reglerna. Dock sket SD i de nya reglerna också
Citat:
Ursprungligen postat av
Fishfucked
Är skillnaden liten mellan att följa lagen och att bryta mot den?
Tycker det är en ganska stor skillnad.
Framförallt är det en stor skillnad när det gäller ett parti som går in hårt just beträffande vikten av att följa lagar. Och ännu mer så när de går in hårt mot återfallsförbrytare samtidigt som de är återfallsförbrytare själva. Mer hycklande parti får man leta efter.