Citat:
Ursprungligen postat av
CandyForcester
Drog av en handbromsvajer på en kinesisk mopedbil i våras. Det visade sig att den var så gott som avrostad en decimeter in i vajerhöljet.
När det gäller bromsok med integrerad handbroms och självjustering, så är min erfarenhet att man MÅSTE läsa på i bilens verkstadshandbok om hur justering av handbromsvajern ska göras. På en del modeller måste man dra i handbromsen många gånger efter att ha bytt ok eller bromsklossar för att självjusteringen ska komma i rätt läge, och innan dess är det ingen mening att försöka justera vajern noga. På andra är det viktigt att handbromsen verkligen blir helt lossad, armen på oket måste ligga mot stopp med god marginal när man har släppt handbromsspaken, och där aktiverar man självjusteringen genom att pumpa med fotbromsen medan handbromsen är helt lossad.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Den ska ju justera sig själv efterhand som belägg eller annat slits. Men visst går vajer av då och då. Men det beror säkert på något som rost eller att den skaver mot något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tungrodd
Har aldrig lyckats med det, använder dessutom sällan parkeringsbromsen.
Däremot har man fått nerslag på besiktningen för att den har hängt sig eller tar ojämnt, det är ett resultat av att man sällan använder den. Bilarna jag har och har haft är Volvo, Saab, Ford, Chevrolet, Renault, Peugeot, Citroen och VW.
Det var min uppfattning också att den skulle justera sig själv men så var det inte - den kan ju inte justera sig själv om vajern slackar.
Mitt problem var ju juste besiktigad 500 mil innan o allt ok - sen visade det sig att ok kärvade/var låst
(500 mil senare) o byte ok fixade inte parkbromsen så gjord om om o om igen tills jag spände vajer
Bilverkstad jag kände sa fixade du p-bromsen (annan likartad bil tidigare) så var du duktig det kan vara jätteproblem
cadillac eldorado i alla fall 1980-tal har någon idiotfotbroms som man måste pumpa som kan vara tjafs på beskningningen - de är tydligen jättesvåra efter pads/okbyte - hur funkar dom - nån som vet o vilka bilar har det systemet. De bilar jag haft med fotparkbroms har inte haft idiotpumpfunktionen
Tungrodd - dumt av dig - upplagt för problem - smart att använda ibland/då o då