2026-09-12, 13:15
Medlem
Vad kan vi om detta - hade jättebromsproblem med ok ibak
gjorde om gjorde om gjorde om - bytte ok luftade med integrerad
parkeringsbroms - visade sig att vajern töjts.

Justerade med mutter på skruv i ändan på vajer - men nästan
fullt - alltså köpa nytt eller skapa mer skruvmån - hur gör man
det.

Det är mycket ovanligt på usabilar

Dra av parkbromsvajer - hur vanligt - har skett en gång i mitt bileriliv
o då engelsk bil.

Några besikningsmän här - hur många gånger har ni sett att parkbromsvajern
gått av på besikningen - ni testar ju rätt hårt på rull.

Vilka bilar har vajer haft en frekvent förmåga att töjas

Vilka bilar har ni dragit av parkbromsvajer
Citera
2026-09-12, 13:19
Medlem
Onanikrems avatar
Aldrig dragit av eller fått en vajer avdragen. Dodge och Dodge mustang.
Citera
2026-09-12, 21:21
Medlem
Drog av en handbromsvajer på en kinesisk mopedbil i våras. Det visade sig att den var så gott som avrostad en decimeter in i vajerhöljet.

När det gäller bromsok med integrerad handbroms och självjustering, så är min erfarenhet att man MÅSTE läsa på i bilens verkstadshandbok om hur justering av handbromsvajern ska göras. På en del modeller måste man dra i handbromsen många gånger efter att ha bytt ok eller bromsklossar för att självjusteringen ska komma i rätt läge, och innan dess är det ingen mening att försöka justera vajern noga. På andra är det viktigt att handbromsen verkligen blir helt lossad, armen på oket måste ligga mot stopp med god marginal när man har släppt handbromsspaken, och där aktiverar man självjusteringen genom att pumpa med fotbromsen medan handbromsen är helt lossad.
Citera
2026-09-12, 22:21
Medlem
Den ska ju justera sig själv efterhand som belägg eller annat slits. Men visst går vajer av då och då. Men det beror säkert på något som rost eller att den skaver mot något.
Citera
2026-09-13, 12:18
Medlem
Tungrodds avatar
Har aldrig lyckats med det, använder dessutom sällan parkeringsbromsen.
Däremot har man fått nerslag på besiktningen för att den har hängt sig eller tar ojämnt, det är ett resultat av att man sällan använder den. Bilarna jag har och har haft är Volvo, Saab, Ford, Chevrolet, Renault, Peugeot, Citroen och VW.
Citera
2026-09-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Drog av en handbromsvajer på en kinesisk mopedbil i våras. Det visade sig att den var så gott som avrostad en decimeter in i vajerhöljet.

När det gäller bromsok med integrerad handbroms och självjustering, så är min erfarenhet att man MÅSTE läsa på i bilens verkstadshandbok om hur justering av handbromsvajern ska göras. På en del modeller måste man dra i handbromsen många gånger efter att ha bytt ok eller bromsklossar för att självjusteringen ska komma i rätt läge, och innan dess är det ingen mening att försöka justera vajern noga. På andra är det viktigt att handbromsen verkligen blir helt lossad, armen på oket måste ligga mot stopp med god marginal när man har släppt handbromsspaken, och där aktiverar man självjusteringen genom att pumpa med fotbromsen medan handbromsen är helt lossad.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Den ska ju justera sig själv efterhand som belägg eller annat slits. Men visst går vajer av då och då. Men det beror säkert på något som rost eller att den skaver mot något.

Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Har aldrig lyckats med det, använder dessutom sällan parkeringsbromsen.
Däremot har man fått nerslag på besiktningen för att den har hängt sig eller tar ojämnt, det är ett resultat av att man sällan använder den. Bilarna jag har och har haft är Volvo, Saab, Ford, Chevrolet, Renault, Peugeot, Citroen och VW.

Det var min uppfattning också att den skulle justera sig själv men så var det inte - den kan ju inte justera sig själv om vajern slackar.

Mitt problem var ju juste besiktigad 500 mil innan o allt ok - sen visade det sig att ok kärvade/var låst
(500 mil senare) o byte ok fixade inte parkbromsen så gjord om om o om igen tills jag spände vajer

Bilverkstad jag kände sa fixade du p-bromsen (annan likartad bil tidigare) så var du duktig det kan vara jätteproblem

cadillac eldorado i alla fall 1980-tal har någon idiotfotbroms som man måste pumpa som kan vara tjafs på beskningningen - de är tydligen jättesvåra efter pads/okbyte - hur funkar dom - nån som vet o vilka bilar har det systemet. De bilar jag haft med fotparkbroms har inte haft idiotpumpfunktionen

Tungrodd - dumt av dig - upplagt för problem - smart att använda ibland/då o då
Citera
2026-09-13, 13:42
Medlem
Snicksnackarens avatar
Vad är det för bil?
Det finns fler delar i p-bromssystemet som ska fungera.
Spaken eller pedalen kan bli kass och inte dra åt ordentligt.
Är det p-broms på skivan eller på trumma?
Citera
2026-09-13, 19:03
Medlem
I trådstarten står det att det är ok med integrerad parkeringsbroms, så då är det självklart att parkeringsbromsen tar på skivorna. Men vi vet fortfarande inte vilken bil och vilken sorts integrerade bromsok det är. Konstruktionerna kan vara mycket olika om man ser på t ex en Saab 99 från 70-talet eller ett standardiserat ATE-ok som man hittar på bl a VAG-bilar och Peugeot från 00-talet.
Citera
2026-09-13, 21:29
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Tungrodd - dumt av dig - upplagt för problem - smart att använda ibland/då o då

Ja jag vet, men gammal vana att lägga i 1:ans växel och parkera så. Har råkat ut för fastfrusen parkeringsbroms på vintrarna så många gånger att jag tar den skiten vid besiktningen isåfall.
Citera
2026-09-14, 02:30
Medlem
PeterNosters avatar
Bilprovningen drog av vajern. Om inte parkeringsbromsen tar som den ska vid normal åtdragning så tar den inte bättre om man drar hårdare. Då är det något annat fel t.ex på automatjusteringen.
Citera
2026-09-14, 09:16
Medlem
Volvo 240 hade en fjäder kopplad i serie med handbromsvajern för att man inte skulle kunna dra sönder något i handbromsmekanismen - drog man vidare när bromsbackarna var fullt expanderade så sträcktes bara fjädern tills spaken gick i ändläge.

Det har hänt på en del bilar att man har lyckats bränna av handbromsvajern pga någon dålig jordfläta, så att startmotorströmmen istället har gått genom handbromsvajern. Framför allt då sådana bilar där bromsoken och handbromsmekanismen sitter på växellådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in