2026-09-12, 09:27
Medlem
DennisOlofs avatar
Det kan också vara så att personen som skulle korsa vägen inte tittade ordentligt. Nu ska det såklart inte hända något stort om GM hade kört i laglig hastighet. Men man har varit med om en och annan dåre genom åren och tyvärr kommer problemet drabba dig själv om man verkligen inte kollar ordentligt och tar det försiktigt i trafiken. Oavsett vad lagstiftning, regler osv säger.

Frågan för mig är om han körde utan ljusen påslagna ? Då kan det vara mycket svår att se en bil långt bort som blåser på i över 100 knutar bland smågatorna centralt i Stockholm.

Varje gång jag är ute och kör ser jag ofta folk som inte längre tycks titta år båda hållen när man kör ut i korsningar och vid andra tillfällen. Man tittar inte åt hållet där faran finns. Mycket märkligt men det har blivit jättevanligt numera, för inte tala om att pilla och och meka med sin mobil medans man kör. Rattsurfande har blivit extremt vanligt numera.
Citera
2026-09-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Vad är det för bil?
Det har givetvis gått alldeles för fort.
Det är konsumenternas fel nu att nästan ingen kör bilar med under 400 hk pga att elbilarna ligger där..
Få har rätt respekt för det..

Ser ut som vållande bilen är en Audi A5/S5 och drabbade bilen en Kia Sportage
Citera
2026-09-12, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det kan också vara så att personen som skulle korsa vägen inte tittade ordentligt. Nu ska det såklart inte hända något stort om GM hade kört i laglig hastighet. Men man har varit med om en och annan dåre genom åren och tyvärr kommer problemet drabba dig själv om man verkligen inte kollar ordentligt och tar det försiktigt i trafiken. Oavsett vad lagstiftning, regler osv säger.

Frågan för mig är om han körde utan ljusen påslagna ? Då kan det vara mycket svår att se en bil långt bort som blåser på i över 100 knutar bland smågatorna centralt i Stockholm.

Varje gång jag är ute och kör ser jag ofta folk som inte längre tycks titta år båda hållen när man kör ut i korsningar och vid andra tillfällen. Man tittar inte åt hållet där faran finns. Mycket märkligt men det har blivit jättevanligt numera, för inte tala om att pilla och och meka med sin mobil medans man kör. Rattsurfande har blivit extremt vanligt numera.

Laddracer.
Citera
2026-09-12, 10:28
Medlem
Jordgubbes avatar
I trådstartsklippet står den vita påkörda bilen intryckt mot en "bouitique mimic". Gissningsvis med hjälp av streetview har påkörande bilen kommit västerut på Karlavägen, och som enligt streetview har vävningsplikt han skitit i och med våldsam fart. Eller är det fel korsning och fel riktning? Vad är det för jävla nöje, att rejsa i städer. Strandvägen där lär ha liknande problem. Bygg automatstopp i vägen.
Citera
2026-09-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Påföljden på grova trafikbrott är ett skämt i det här landet...
Tror också på nåt löjligt lågt. Grundproblemet är att allt avfärdas som "olyckor". Om alla som orsakar död och allvarliga skador medan de framför ett fordon ansågs lika ansvariga som nån som kallblodigt mördar eller misshandlar en vilt främmande människa helt oprovocerat, då hade vi garanterat sett ett betydligt bättre beteende i trafiken, där folk är väldigt mycket mer försiktiga överlag, speciellt i tätbebyggda områden och utanför skolor där hastigheten är extra viktig. Vi har ju faktiskt brottsrubriceringen dråp för de som oaktsamt dräper nån, borde även gälla bilister som kör ihjäl nån.
Citera
2026-09-12, 10:34
Medlem
Det är lätt att konstatera att påkörande bil haft MYCKET hög hastighet. Bedömningen är att det inte räcker med 100 km/tim. Snarare 140-150. Vilket många bilar kommer upp i, under tio sekunder.
Citera
2026-09-12, 10:49
Medlem
Hur fan kan man köra 200km/h i innerstan mot körriktningen?

Citat:
– Jag pratade med henne i telefon och då kommer en bil på andra sidan gatan alltså andra körfältet i fel färdriktning från Östermalmstorg och kör ungefär 200 kilometer i timmen, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvKjRk/sag-dodskraschen-pa-ostermalm-valdigt-laskigt
Citera
2026-09-12, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Tror också på nåt löjligt lågt. Grundproblemet är att allt avfärdas som "olyckor". Om alla som orsakar död och allvarliga skador medan de framför ett fordon ansågs lika ansvariga som nån som kallblodigt mördar eller misshandlar en vilt främmande människa helt oprovocerat, då hade vi garanterat sett ett betydligt bättre beteende i trafiken, där folk är väldigt mycket mer försiktiga överlag, speciellt i tätbebyggda områden och utanför skolor där hastigheten är extra viktig. Vi har ju faktiskt brottsrubriceringen dråp för de som oaktsamt dräper nån, borde även gälla bilister som kör ihjäl nån.

Håller med. Kör man 80-100km/h i innerstan och dödar någon bör man åka dit för dråp. Att åka vårdslöst med en metallklump på 1,5 ton är mycket farligare än att springa runt och svinga en morakniv.
Citera
2026-09-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Hur fan kan man köra 200km/h i innerstan mot körriktningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvKjRk/sag-dodskraschen-pa-ostermalm-valdigt-laskigt

Folk är inte bra på att uppskatta hastighet.
Citera
2026-09-12, 10:56
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Det är lätt att konstatera att påkörande bil haft MYCKET hög hastighet. Bedömningen är att det inte räcker med 100 km/tim. Snarare 140-150. Vilket många bilar kommer upp i, under tio sekunder.

Grattis Stockholm!
Nu får ni uppleva det vi i södra Sverige levt med under en längre tid.
Tyska premiumbilar med blattar i 20-års åldern bak ratten som framför sina fordon i +100 km/tim.
Jag har sett detta fenomen flera gånger i Helsingborg och tvingats stanna på grönt ljus för att inte bli dödad.

Rösta rätt…
Citera
2026-09-12, 10:57
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Nu kommer jag lägga mitt strå i stacken i Flashbackrasismen och utgå ifrån att GM är babbe. Av all den "motorvägshastigheter på smågator" trenden så ser åtminstone jag typ en 10:1 babbe:svenne ratio.

Kanske dags att se över körkortsåldern? Alltid tyckt att det är lite märkligt att sätta 18åringar i kontroll av någon som kan åka i över 140-150 km/h och väger 1-2 ton. Jag var en idiot när jag var 18 men trodde väl själv att jag var världens smartaste.

Nu har alltså en mamma som hämtat sin son ifrån en natt ute fått sätta livet till för att någon tycker att det är ashäftigt att åka fort. Och det är väl inte heller säkert att sonen överlever?

Rasismen är att du säger babbe, och inte ser/förstår att det är ganska stor skillnad på icke-blonda som kör bil, utifrån länderna de kommer ifrån. Jag har kört och känner många från "andra länder". Nordiska personer är nog de mest försiktiga bilkörarna i gemen, kanske tillsammans med Nederländska och Japanska bilförare, men om man tittar på resten av alla länder skiljer det sig stort.

Vad gäller det här att köra snabbt mitt inne i stan, så skulle jag säga att Norra afrika har fått fler 20-35åringar som tror att 200 inne i stan på nätterna är en bra ide (och jo, det går även på mindre gator som liknar Gamlastan).

Sen kan man bli förbannad för de som gör liknande saker (en klar majoritet) ser ju som du säger likadana ut, därav samlingsnamnet babbe (om man inte ha bott i områdena, vilka de nu är t.ex. i Sub-Saharan Afrika), men kom ihåg att det faktiskt är olika i olika länder, det är dessutom stor skillnad på olika personligheter (för de som inte gillar denna typ av fasoner från dessa länder är nog ännu mer negativa än du till dem), och naturligtvis är det män vi talar om.

Det man kan göra, är att ha fler trafikpoliser ute, som faktiskt lär dessa killar att det straffar sig. Och gärna i kombination med att sätta upp kameror. Lär av andra länder som har kameror t.ex. Nederländerna.

I detta fallet så har det ju haft väldigt tragiskt slut med en (som jag antar) mamma som fått sätta livet till när hon kört sin son. Bara för att en annan yngre man inte förstår att städer och hastighet är en mycket dålig kombination. Sedan om det är någon från rågblond svensk kille som är ute och kör med pappas bil, eller en tunisier som vill känna vinden i håret, spelar ju ingen roll för henne.
Citera
2026-09-12, 10:57
Medlem
Enligt Aftonbladet misstänker polisen att GM var både packad och hög.

Laddtorsk som blivit utslängd och blivit lite sur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in