S M är helt klart ett fynd för borgerligheten. Det är till exempel omöjligt för en blond svenk manlig vänsterreporter att anklaga henne för rasism eller antifeminism.
Ja, hehe. Det blir en lite svår fråga om en invandrare kan vara rasist mot invandrare...
Även detta att Liberalerna trots allt är lite bromskloss på Tidö när det gäller eller invandringspolitik, klimatpolitik m.m. Det blir inte för enahanda då och kan kanske hjälpa att locka väljare.
Sen även detta att det finns lite stridigheter inom Tidö, även med KD och annat. Det kan ju vändas till en styrka, då det betyder deras politik inte är helt fastställd och kan delvis ändras.
Jag kom att fundera på detta efter den senaste debatten... Simona har invandrarbakgrund och det är kanske positivt, när Tidö har lite "hård" politik gällande invandring...
Även om inte invandring sjunkit oerhört jämfört med tidigare (blir kanske 76000 uppehållstillstånd) så har ändå asylinvandring sjunkit, ska vara tillfälliga uppehållstillstånd och lite annat. Då är det "lätt" (vilket några gjort) att anklaga Tidö för att vilja föra en "inhuman" invandringspolitik...
Då kan det vara bra att Mohamsson som har invandrarbakgrund är med i gänget, och med på noterna. Folk har ändå svårare att tro att en person som själv har sådan bakgrund skulle stödja en "omänsklig" politik.
Så Mohamsson har kanske vänts från att inte vara så lyckad, till att bli en stor fördel för Tidö? Eller det har kanske inte så stor betydelse?
Vad tror och tycker ni?
Hör detta hemma bättre i annat forum så flytta, tack.
invandringen är rätt ointressant om man inte kollar på allt, får ändå tänka på att många av uppehållstillstånden är för kortare tider av arbete, utbytesstudier osv. Invandring kanske inte minskat men den är av mer temporär sort, alternativt utflyttningar ökat. Invandring minus utvandring (här ingår skatteverkets avregistreringar av sådana som inte bedöms befinna sig i sverige längre) genererade 2025 en nettoinvandring på 12 000. Lägsta befolkningsökningen (30 000) sedan 90-talet.. Hade gärna sett högre utvandring än invandring dock (särskilt till mellanöstern och afrika) men ändå, ger en bredare bild.
Muhamsson är bra, särskilt när hon "retar" många muslimee med att bära davidsstjärna och har fel åsikter, då kommer dessas rasism, hat och hot fram.
Sen vet jag inte om det spelar så stor roll totalt sett, pk-svennar kommer tycka synd om alla som inte får komma hit ändå och högersvennar köper inte propagandan då de kan se och läsa med egna ögon om våldtäkter och bedrägerier mot äldre och värnlösa. Sen väljer var och en var det "inhumana" ligger, media lär fortsätta mata ut snyftartiklar om muhammed och fatima om så sverige brinner upp..
Senast redigerad av sweintoo 2026-09-12 kl. 01:06.
Även detta att Liberalerna trots allt är lite bromskloss på Tidö när det gäller eller invandringspolitik, klimatpolitik m.m. Det blir inte för enahanda då och kan kanske hjälpa att locka väljare.
Sen även detta att det finns lite stridigheter inom Tidö, även med KD och annat. Det kan ju vändas till en styrka, då det betyder deras politik inte är helt fastställd och kan delvis ändras.
Det ser ut väldigt mycket som om Åkesson snarare förför vissa av kvinnorna. Hörde Busch säga något om att hon har politikervänner vilket han inte uppskattade på ett vis att det var en känslig sak som kom som en pik och Magdalena Andersson log/mjuknade till. Antagligen menade hon att hon till skillnad från honom har vänner inom politiken eller så menade hon att han är falsk. Å andra sidan så såg Ulf också lite väl glad ut när han såg på Mohamsson i tv4 debatten också så det kan handla om rena vänskapliga kontakter men jag tror att Åkesson gör sig ovän genom att ställa sig själv och partiet åt sidan.
Jag förstår inte helt varför. Hörde även honom säga att skolan ska förstatligas på sikt så vet inte om han har någon irritation över den finansiella politiken då han förövrigt inte framstår ha problem med hur de blåa ser på Sveriges finanser och budget ur ett blått perspektiv.
Kanske är han kluven mellan rollen som opposition och möjligheten att nu vinna föer politiska mål.
Jag tror inte att han ser Liberalerna överhuvudtaget som en tillgång utan att han vill ha ett starkt SD.
Sedan har SD många invandrare redan i partiet och vi kommer se väldigt många invandrare framöver klättra uppåt politiskt och ha helt andra åsikter än vad antirasisterna förväntat sig att de ska ha. Invandrare som håller på SD är mer värda för Åkesson än Mohamsson är i längden. Hon är viktig för Tidö.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-09-12 kl. 01:53.
Jag ställde en fråga till en AI-bot angående Mohamsson...
Citat:
Ge Mohamsson estimerad procent-siffra utefter betydelse och nyttighet för Tidö i nuläget, allt väsentligt taget i beaktande
Sammanvägt betyg enligt botten...
Citat:
Sammanvägt betyg (Viktat snitt)
Vägs det parlamentariska nödvändighetskravet samman med den politiska friktionen blir Mohamssons sammanvägda nyttosiffra för Tidö just nu 85 %.
Hon är kanske inte den partner de övriga partierna helst vill samarbeta med i sakfrågor, men hon är den absolut viktigaste nyckeln till att dörren för ett borgerligt regeringsunderlag överhuvudtaget ska hållas öppen
Hon har anpassat sig till det svenska samhället fullt ut. Lärt sig perfekt svenska, utbildat sig, bär inget huckle och nu nått toppen (nåja) hon sitter i regeringen i alla fall.
Tycker du det är att vara husneger att anpassa sig till det landet man flyttat till? Isf. varför tycker du det?
Hon respekterar i vilket fall inte landet eftersom att hon är partiledare för L, så jag kan iaf inte påstå att hon inte är en fet belastning för landet. Hon är därmed en stor bidragstagare av den värre sorten. Inte bara parasiterar hon på samhällskroppen som rikspolitiker, men samtidigt gör sitt yttersta för att förstöra landet ännu mer. Då hade jag hellre sett henne sitta på arslet i ett miljonprogram någonstans och äta sig fet på bidragspengar utan att ta några viktiga beslut.
Hon respekterar i vilket fall inte landet eftersom att hon är partiledare för L, så jag kan iaf inte påstå att hon inte är en fet belastning för landet. Hon är därmed en stor bidragstagare av den värre sorten. Inte bara parasiterar hon på samhällskroppen som rikspolitiker, men samtidigt gör sitt yttersta för att förstöra landet ännu mer. Då hade jag hellre sett henne sitta på arslet i ett miljonprogram någonstans och äta sig fet på bidragspengar utan att ta några viktiga beslut.
Där tycker jag du är hård mot henne. Hon har gjort det bra. Även om jag heller inte ger många öre för Liberalerna som parti. Tar de sig över spärren och Tidö får fyra år till, fine. Annars hej då!
Svårt att inte respektera en fighter som tar sig upp ur ett sånt jävla hål i marken som hon befann sig i. Mest utskällda, tröttsamma pisspartiet som ingen ville vara partiledare för. Alla sprang och gömde sig när frågan kom upp. Partiledarvalet blev en fråga om 'pax att inte vara'. Det fick bli en okänd f d partisekreterare som var självdestruktiv nog att steppa upp.
I början hade hon det tufft, var nervös och 'trying too hard', enormt mycket upprepningar av talepunkter, kändes korvstoppad. Allting kändes fiasko. Det var nog många som såg liberalernas katastrofala digitala möte där 100% var idioter både tekniskt, åsiktsmässigt och iq-mässigt. Trainwreck deluxe.
Men på nåt outgrundligt sätt har hon lyckats vända det där på alla fronter. Varm i kläderna, taggad, snabbtänkt, och den perfekta attackhunden att reta gallfeber på Nooshi. Hon är kryptonit för Nooshi och det är så jävla tillfredsställande att se.
Jag kan på ett sätt bli lite matt över att det fanimej inte går att bli av med ett riksdagsparti ens när de legat på 1-1,5% ett ensiffrigt antal veckor före valet. Såg fram emot att bli av med L, att Tidö tar en valförlust och renodlar treparti-kombon och kommer tillbaka som en ångvält på crack 2030.
Nu kan det ju faktiskt bli så att det gått lite för bra, så pass bra att alla tänker att "L klarar sig så just jag behöver inte slösa min röst på att stödrösta", och så gör ingen det. Men om L åker ut så är det iaf inte Mohamssons fel.
Det ser ut väldigt mycket som om Åkesson snarare förför vissa av kvinnorna. Hörde Busch säga något om att hon har politikervänner vilket han inte uppskattade på ett vis att det var en känslig sak som kom som en pik och Magdalena Andersson log/mjuknade till. Antagligen menade hon att hon till skillnad från honom har vänner inom politiken eller så menade hon att han är falsk. Å andra sidan så såg Ulf också lite väl glad ut när han såg på Mohamsson i tv4 debatten också så det kan handla om rena vänskapliga kontakter men jag tror att Åkesson gör sig ovän genom att ställa sig själv och partiet åt sidan.
Jag förstår inte helt varför. Hörde även honom säga att skolan ska förstatligas på sikt så vet inte om han har någon irritation över den finansiella politiken då han förövrigt inte framstår ha problem med hur de blåa ser på Sveriges finanser och budget ur ett blått perspektiv.
Kanske är han kluven mellan rollen som opposition och möjligheten att nu vinna föer politiska mål.
Jag tror inte att han ser Liberalerna överhuvudtaget som en tillgång utan att han vill ha ett starkt SD.
Sedan har SD många invandrare redan i partiet och vi kommer se väldigt många invandrare framöver klättra uppåt politiskt och ha helt andra åsikter än vad antirasisterna förväntat sig att de ska ha. Invandrare som håller på SD är mer värda för Åkesson än Mohamsson är i längden. Hon är viktig för Tidö.
Visst är Mohamsson viktigare för Tidö än för SD. Men ändå lite av en "triumf" för SD att lyckas göra upp med Liberalerna...
Svårt att inte respektera en fighter som tar sig upp ur ett sånt jävla hål i marken som hon befann sig i. Mest utskällda, tröttsamma pisspartiet som ingen ville vara partiledare för. Alla sprang och gömde sig när frågan kom upp. Partiledarvalet blev en fråga om 'pax att inte vara'. Det fick bli en okänd f d partisekreterare som var självdestruktiv nog att steppa upp.
I början hade hon det tufft, var nervös och 'trying too hard', enormt mycket upprepningar av talepunkter, kändes korvstoppad. Allting kändes fiasko. Det var nog många som såg liberalernas katastrofala digitala möte där 100% var idioter både tekniskt, åsiktsmässigt och iq-mässigt. Trainwreck deluxe.
Men på nåt outgrundligt sätt har hon lyckats vända det där på alla fronter. Varm i kläderna, taggad, snabbtänkt, och den perfekta attackhunden att reta gallfeber på Nooshi. Hon är kryptonit för Nooshi och det är så jävla tillfredsställande att se.
Jag kan på ett sätt bli lite matt över att det fanimej inte går att bli av med ett riksdagsparti ens när de legat på 1-1,5% ett ensiffrigt antal veckor före valet. Såg fram emot att bli av med L, att Tidö tar en valförlust och renodlar treparti-kombon och kommer tillbaka som en ångvält på crack 2030.
Nu kan det ju faktiskt bli så att det gått lite för bra, så pass bra att alla tänker att "L klarar sig så just jag behöver inte slösa min röst på att stödrösta", och så gör ingen det. Men om L åker ut så är det iaf inte Mohamssons fel.
Ja, men jag trodde lite det att av "tradition" brukar partier inte åka ut. Men sen plötsligt denna vändning i opinionen? Avspeglas det i valresultat är det imponerande...
Visst är Mohamsson viktigare för Tidö än för SD. Men ändå lite av en "triumf" för SD att lyckas göra upp med Liberalerna...
Jag är inte särskilt insatt i den ekonomiska politiken men en googling säger att SD bland annat är socialkonservativa vilket inte rimmar helt med den iberala idén.
Liberalerna bör definitivt vara mycket viktigare i politik för högern än vad SD är. Kruxet är att de inte kan vifta bort SDs väljarskara. Vi får se i det här valet om SD börjat nå sin platå eller om de fortsätter klättra.
Åkesson har även varit tydlig med att han inte vill att folk stödröstar på L samtidigt som han tycks vara i klinch med KD.
Jag tror att han är villig att överge skeppet för att slippa nå platån. Dessutom så är sannolikheten för 12 år borgerlig politik mycket låg.
Vänstern har vägrat samarbeta för att slippa få sin politik driven åt ett annat håll. Det är även helt osannolikt att Vänsterpartiet skulle samarbeta med SD baserat på alla rasistiska utspel, oavsett ekonomiskt baserade frågor. Sedan så är Socialdemokraterna såpass stora att de alltid har råd att utestänga SD helt och Vänsterpartiet så mycket de kan då Vänsterpartiet inte har något annat än att rätta sig efter sossarna om de överhuvudtaget ska få igenom någon politisk åsikt, annars blir det högerpolitik för hela slanten.