Jag har precis avverkat denna till omfång och innehåll ganska tunna skapelse vilket lämnat mig med en pockande fråga - vem är egentligen författaren? Det har väl inte blivit så många böcker lästa av Östergren men hans skrivsätt har alltid tilltalat mig. Att vi är i princip jämnåriga kan naturligtvis påverka. Dock smakar denna bok helt annorlunda till både tematik som språkbehandling. Inkokt ruda är ett slags kammarspel med tre personer i ett kök men det är inte precis fröken Julie eller Scener ur ett äktenskap utan någonting banalare; den förtätade stämning genren kräver saknas och vad som håller den flämtande lågan vid liv är det faktum att en av de tre personerna är en humanoid, en robot, förvisso kapabel till såväl kökstjänst som sex i tvättstugan - men ändå. Humanoiden Robert kämpar för att bli så människolik som möjligt; vilket öppnar för intellektuella resonemang kring vad som egentligen konstituerar en människa (och om en maskin kan skriva en mänsklig bok?). Bokens tredje och sista del innehåller filosofiska sentenser som känns plockade lite random från nätet.
Säg att jag har fel, att det här inte är en sällsynt slug metaberättelse utan en åldrad författares försök att vara relevant 2026.