2026-09-18, 12:59
Moderator
Diagorass avatar
Partier och partipolitik --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2026-09-18, 13:14
Medlem
Anledningen till arbetskraftsbristen är just det förjävligt dåliga vädret, små orter med dåligt aktivitetsutbud och att det är väldigt långt till närmaste större stad.

Människor vill helt enkelt inte bo i en håla där vintern är 6 månader och du ibland inte ens får någon högsommar. Du kan erbjuda dem höga löner, men ändå nappar ingen. Halva LKABs personalstyrka är väl influgen från andra delar av landet?
Citera
2026-09-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Anledningen till arbetskraftsbristen är just det förjävligt dåliga vädret, små orter med dåligt aktivitetsutbud och att det är väldigt långt till närmaste större stad.

Människor vill helt enkelt inte bo i en håla där vintern är 6 månader och du ibland inte ens får någon högsommar. Du kan erbjuda dem höga löner, men ändå nappar ingen. Halva LKABs personalstyrka är väl influgen från andra delar av landet?

1. Är du arbetslös så har du per definition inga pengar alls och har således ingen nytta av varken storstäder eller utbud. Du har inte råd ens med en bussbiljett än mindre med ett normalt boende.

2. Svammel.
Citera
2026-09-21, 13:50
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elin-25-flyttade-till-jobben-i-kiruna-kanner-ingen-arbetslos

Jag har tänkt länge att Norrland, även nordligaste Norrland är framtiden på många sätt. Rasligt och ekonomiskt. Om det inte vore för deras bistra klimat så är det ett bra område.

Vad säger ni?

Ungdomar som jobbar ska tjäna bra med pengar, Jag fick lära mig att arbeta tidigt i livet å min 20 åriga son har snart jobbat i ett år, okej han jobbar på Max hamburgerrestaurang, men det är ett jobb iallafall. Han ställer mobilalarmet å går upp tidigt, (även vissa helger) jag förstår inte hur man kan slacka sig genom livet. Jag har alltid varit en arbetare. Så ni duktiga ungdomar som jobbar ska vara stolta, å föräldrarna ÄNNU stoltare.👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in