2026-09-11, 18:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Luktar det inte zigeuner lång väg?

Ser inte ut som zigenare.

Blurrat foto på båda bröderna här:

https://www.nyan.ax/nyheter/foraldrarna-lag-i-frysboxar-i-30-ar-jag-ville-hedra-dem/
Citera
2026-09-11, 19:54
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.F.A.
Förundersökningsprotokoll

En FUP från Finland? Okejrå.
Citera
2026-09-11, 20:43
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
En FUP från Finland? Okejrå.
.
Bara att köra genom någon valfri AI-tjänst så får vi denna FUP i valfri språköversättning…
Citera
2026-09-12, 00:06
Medlem
Tog de ut föräldranas pension under de åren?
Lite konstigt, när ena föräldern dog 94 så levde den andra föräldern fortfarande, undrade inte den levande föräldern när jordfästningen skulle ske?
Var det föräldrarnas kroppar de fryst in eller askurnor?
Citera
2026-09-12, 00:31
Medlem
Giant Squids avatar
Så allas kroppar är statens egendom fastän man inte får välja att dö när man vill.
Det är ju helt sjukt hur det blivit
Jag dör när jag vill och mina anhöriga kan begrava mig på gården eller vart det vill, soptippen,.
Hur kan det vara något problem för övriga. Sköt er själva
Citera
2026-09-12, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Lär ha blivit rejäla pensionsutbetalningar.

Får Pekka Bates vibbar.

Det var nog den första tanken men det går inte riktigt ihop. Om båda är kända dödsfall, kropparna har lämnats tillbaka för begravning. Det borde vara någon form av gravfridsbrott. Frågan är vad, om något, som begravts i Åbo. Eller att hen inte klarar att skiljas från och begrava föräldrarna.

Citat:
Båda dog en naturlig död, den ena dog år 1994 och den andra år 1995. Kropparna hade överlämnats till de anhöriga, men begravdes aldrig, trots att det fanns en gravsten på begravningsplatsen i Åbo.
Citera
2026-09-12, 03:43
Medlem
Makabert och inte helt sunt, men fanns säkert någon tanke av välvilja bakom.

"Den som spar, han har"
-Eino Piggeliininen
Citera
2026-09-12, 04:13
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Bevara kropparna för framtiden?! Eeh.. Varför då 😳

Kanske hoppades på att tekniken i framtiden kunder återuppliva dem? Förstår inte varför detta ska vara olagligt egentligen, annat än att man inte kan äga någon iofs.
Citera
2026-09-12, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Kanske hoppades på att tekniken i framtiden kunder återuppliva dem? Förstår inte varför detta ska vara olagligt egentligen, annat än att man inte kan äga någon iofs.
Tänkte först att dom gjort de för att få pensionen men de va ju känt att dom va döda så inga utbetalningar sker, tror också dom hoppats att dom gått återuppliva i framtiden
Citera
2026-09-12, 08:15
Medlem
Är väl myndigheter som gjort fel?
I Sverige får man jubikte ta hem en död kropp vad jag vet men kanske inte är så i Finland
Citera
2026-09-12, 08:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Det var nog den första tanken men det går inte riktigt ihop. Om båda är kända dödsfall, kropparna har lämnats tillbaka för begravning. Det borde vara någon form av gravfridsbrott. Frågan är vad, om något, som begravts i Åbo. Eller att hen inte klarar att skiljas från och begrava föräldrarna.
Ja, såg det senare att de var avförda som döda och återlämnade. My mistake
Citera
2026-09-12, 08:48
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
De kunde väl inte skiljas från dem.
Litet märkligt också att vuxna bröder.bor (?)
tillsammans.

Hade en granne som hela livet bodde med sin far. Båda var läkare. När den äldre dog förvarade sonen homom hemma ett par dagar innan han larmade.

Jag ser inget om att de skulle bo ihop. Är det bara gubben med frysboxen som åtalas?
Enligt Yles uppgifter har den misstänkta mannen arbetat som läkare, men fick sina läkarrättigheter begränsade år 2013 på grund av bristfällig journalföring av patienter.

Den äldre av bröderna är i 80-årsåldern, den andra i 70-årsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in