2026-09-11, 17:06
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Jag fattar. Jag har inga problem med att säga till när män beter sig grisigt emot kvinnor, men jag är väldigt trött på att sådana anklagelser används för att ta politiska poänger.

Åkesson är den som brukar bete sig hövligast oavsett vad man tycker om politik. Man måste kunna ifrågasätta sin politiska motståndares humör utan att det blir ett jävla liv.
Det är det med härskartekniker men Åkesson hade inte en särskilt dålig attityd och är inte den som brukar stå och rulla med ögonen när andra pratar heller.

Läste nyss någon artikel i Aftonbladet av det hela och det som slog en när kommentaren hördes på TV:n var just det vardagliga i den repliken. Man anar att han frågat sina partners detsamma några gånger i sitt liv.

För mig som kvinna är det dubbelt. Samtidigt så ser jag ju även alla de där kvinnorna man varit i samtal och möten med som suttit med elaka leenden eller sura, bistra strama miner när man talat och inte så mycket för vad man sa utan för vilka de själva upplevt sig som.

Det är intressant med hur hur lite toxiska beteenden människor som själva är toxiska anser är acceptabelt. Åkesson är van vid att bemästra grovt mycket toxicitet från politiker, media, allmänheten. Jag som själv är reaktiv ibland funderar på hur snabbt minnet faller i glömska vid en reaktion av något slag. Att vara mycket giftig är okej så länge det inte väcker en negativ reaktion för då är plötsligt man ett offer och den som bemött en dålig attityd med något, är en stor förövare. Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt när det gäller just människor som gärna visar upp dålig attityd.

Vill dock upprepa att jag sällan kollat debatter och överlag inte kan ge mer än min uppfattning av hur människor inom politiken uppträder. Har inte granskat dem mer ingående.

Människor skrattade på igenkänningsfaktorn.

Det intressanta för mig är hur mycket kvinnor (och en del män) ser det som kompetens, styrka, och makt hos kvinnor att just sura.

Själva ordet är inte vad som landar fel utan att man tycks ha en allmän uppfattning om att starka kvinnor bitter ihop, talar med syrlig ton, dominerar rummet genom mikroaggressivitet och passivaggressiva metoder. Men det är inte styrka, det är så kvinnor som rättat sig i ledet gör. Om kvinnan nu vore så stark borde hon också kunna slå näven i bordet och säga "Jag tolererar inte..."
Citera
2026-09-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Det är det med härskartekniker men Åkesson hade inte en särskilt dålig attityd och är inte den som brukar stå och rulla med ögonen när andra pratar heller.

Läste nyss någon artikel i Aftonbladet av det hela och det som slog en när kommentaren hördes på TV:n var just det vardagliga i den repliken. Man anar att han frågat sina partners detsamma några gånger i sitt liv.

För mig som kvinna är det dubbelt. Samtidigt så ser jag ju även alla de där kvinnorna man varit i samtal och möten med som suttit med elaka leenden eller sura, bistra strama miner när man talat och inte så mycket för vad man sa utan för vilka de själva upplevt sig som.

Det är intressant med hur hur lite toxiska beteenden människor som själva är toxiska anser är acceptabelt. Åkesson är van vid att bemästra grovt mycket toxicitet från politiker, media, allmänheten. Jag som själv är reaktiv ibland funderar på hur snabbt minnet faller i glömska vid en reaktion av något slag. Att vara mycket giftig är okej så länge det inte väcker en negativ reaktion för då är plötsligt man ett offer och den som bemött en dålig attityd med något, är en stor förövare. Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt när det gäller just människor som gärna visar upp dålig attityd.

Vill dock upprepa att jag sällan kollat debatter och överlag inte kan ge mer än min uppfattning av hur människor inom politiken uppträder. Har inte granskat dem mer ingående.

Det intressanta för mig är hur mycket kvinnor (och en del män) ser det som kompetens, styrka, och makt hos kvinnor att just sura.

Själva ordet är inte vad som landar fel utan att man tycks ha en allmän uppfattning om att starka kvinnor bitter ihop, talar med syrlig ton, dominerar rummet genom mikroaggressivitet och passivaggressiva metoder. Men det är inte styrka, det är så kvinnor som rättat sig i ledet gör. Om kvinnan nu vore så stark borde hon också kunna slå näven i bordet och säga "Jag tolererar inte..."

Jag tycker inte det fanns något maskulint toxiskt i det Åkesson sade, som du insinuerar. Men jag är man, så det är möjligt att jag missar något här.

Jag tycker Magdalena förtjänade det för hon är alltid otrevlig och sur enligt mig. Har inget med hennes kön att göra.

Hon brukar kalla SD och Jimmie som nazister allt som oftast, men kan inte tåla att någon tycker hon är sur. Jag tål henne inte.

Åkesson låter alltid vardaglig och autentisk, så skulle inte dra några stora växlar av det. Det är därför han är så populär, han känns genuin.
Citera
2026-09-11, 17:36
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Fast det är en typisk härskarteknik att anklaga kvinnor för att vara sura och säga saker som att de borde le lite oftare. Dvs klanka ner på att de inte är tillmötesgående och behagliga. Sedan ska inte politiker vända det till att gå på en person såhär med du är si eller så men å andra sidan så bör Jimmie Åkesson vara mycket van vid att behärska bra mycket mer än vad Magdalena Andersson någonsin behövt göra gällande kritik, härskartekniker, social utfrysning osv och framstå inte som någon som likt henne hela tiden ska visa sig missnöjd. I och för sig så har jag inte kollat särskilt mycket på Åkesson i klipp eller debatter.

Nu är jag både feminist som allergisk mot Magdalena Anderssons dåliga attityd och ständiga härskartekniker men jag förstår vad kvinnorna menar dock överdriver de lite men det kommer nog av att åtminstone Bush fått höra en del på riktigt då hon är en mer socialt "behaglig" person än Magdalena Andersson och antagligen åkt på mer vändor av mäns kommentarer då hon trots allt också är ganska attraktiv för män.

Jag tror att Magdalena Andersson faktiskt inte mår bra av det här valet. Har inte kollat mycket på henne eller andra politiker heller då jag mest bara vet vad jag själv tycker om olika saker och lyssnar mindre på politiker. Nooshi ser ganska lost ut. Det är ansträngt för de röda medan Ulf tycks trivas som fisken i vattnet och uppleva väldigt mycket medvind. Han ser ut att även tycka genuint bra om Simona eller åtminstone hennes åsikter.

Märkligt att betrakta hur olika allihopa är som personer i deras utstrålning. Livet verkar lättare för den blå sidan iallafall.

Jag kan förstå dina och andra kvinnors argument men Magda är ju alltid sur. Ingen annan av partiledarna är det. Ibland är det ju bara så att en person är sur, oavsett kön.
Citera
2026-09-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Magdalena Andersson var inte tårögd och hon sa att hon träffat på två ungdomar som gått ur skolan men inte fått tag i några jobb, lite jävla ordning får det vara på lögnerna i Ts tråd. Är det någon som ser sur ut hela tiden är det Jimmie Åkesson.
Hon la på ledsen hund-fejset
Citera
2026-09-11, 17:45
Medlem
"Varför är du så sur?" Blev verkligen en storm i ett vattenglas.

Publiken skrattade

Men Magdalena, hennes fans, journalister blev ännu surare. Härskarteknik, misogynt. Massa krokodiltårar. Sjukt mesig, är vänstern.

De kan mordhota, kasta skit, förlöjliga. Ingen bryr sig. Maggan kan skita i att skaka hand, himla med ögonen, blunda hårt och lägga huvudet på sne, hånle. Men det är inte härskarteknik

Vänstern är verkligen patetisk

Hade Åkessons uttalande vikt i debatten? Njaae. Och? Han gjorde ett påpekande. Han har alltid varit lika rak och alltid visat vad han tycker. Borde inte det lilla fjantiga käbblet varit bortblåst efter 10 minuter?

Nej. Vänsterkvinnor: det är kvinnohat, sd står för misogyn politik och hatar kvinnor. Tjena. De ska inte glömma detta, minsann

Nej men vad bra. Fortsätt rösta vänstern. Få se om muslimerna stannar vid: Varför är du så sur.

Men det är såklart också vita mäns fel. Inte vänsterns. Inte mångkulturens fel.
Citera
2026-09-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ebba Busch tar illa upp av Åkessons kommentar

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=618302be-550c-4099-8d2f-087755045628
Ingen, ingen stod upp för Annie Lööw när Stefan Löfven totalsågade henne med
"det är bara käbbel"
It's ok when we do it, regards Maggan
Citera
2026-09-11, 18:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Precis. Titta på Mohamssom som går framåt i opinionen, inte för att hon är sur och arg, utan tvärtom, för att hon är engagerad, entusiastisk och kämpar! Tror det går bättre hem hos väljarna än att lyssna till någon som ständigt är negativ.
Citera
2026-09-11, 19:02
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=caefc4b018ca060e0429779bc7cef047

Detta sas alltså i TV4 debatt. Maggan kontrade med tårögda ögon att hon känner två ungdomar som pratar svenska kommer bli utvisade av Åkesson i en regering.

Håller ni med om att Magdalena ”Maggan” Andersson är sur hela tiden? Blir hon statsminister med denna surhet eller blir människor avskräckta?
Fast Magdalena är känd för att "känna" rätt personer vid rätt tillfälle. Om det skulle stå en journalist utanför dörren till SVT's studio och i förbifarten fråga henne vad hon skulle göra åt skjutvåldet, så skulle hon haspla ur sig att hon minsann känner en 14-årig kille från Rinkeby som precis blivit ihjälskjuten, för bara några minuter sedan, så hon förstår vilket lidande hennes familj går igenom.

Jag tror de flesta har tröttnat på de där medialögnerna nu.
Citera
2026-09-11, 19:04
Medlem
En ganska onödig kommentar och det säger mer om Åkesson än Andersson.
Citera
2026-09-11, 19:22
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Hon la på ledsen hund-fejset

Jag tyckte hon svarade lugnt och sansat att Jimmie Åkesson är en skitstövel är ingen nyhet.
Citera
2026-09-11, 20:55
Medlem
Han borde be om ursäkt om inte annat så för att det skulle imponera på väljarna som är trötta på allt tjafs och bråk, och förmodligen tjäna en hel del röster på kuppen.
Citera
2026-09-11, 21:12
Medlem
Lite bondigt låter det.
Man tycker politiker ska vara lite mer korrekta men så är det ju inte, lite vardagsnack poppulärism, lite trumph stil .
Vil var jordnära politiker.

Ett nedlåtande uttryck tror jag .
Man låtsas inte förstår varför.
Senast redigerad av troligengud 2026-09-11 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in