Citat:
Det är det med härskartekniker men Åkesson hade inte en särskilt dålig attityd och är inte den som brukar stå och rulla med ögonen när andra pratar heller.
Jag fattar. Jag har inga problem med att säga till när män beter sig grisigt emot kvinnor, men jag är väldigt trött på att sådana anklagelser används för att ta politiska poänger.
Åkesson är den som brukar bete sig hövligast oavsett vad man tycker om politik. Man måste kunna ifrågasätta sin politiska motståndares humör utan att det blir ett jävla liv.
Åkesson är den som brukar bete sig hövligast oavsett vad man tycker om politik. Man måste kunna ifrågasätta sin politiska motståndares humör utan att det blir ett jävla liv.
Läste nyss någon artikel i Aftonbladet av det hela och det som slog en när kommentaren hördes på TV:n var just det vardagliga i den repliken. Man anar att han frågat sina partners detsamma några gånger i sitt liv.
För mig som kvinna är det dubbelt. Samtidigt så ser jag ju även alla de där kvinnorna man varit i samtal och möten med som suttit med elaka leenden eller sura, bistra strama miner när man talat och inte så mycket för vad man sa utan för vilka de själva upplevt sig som.
Det är intressant med hur hur lite toxiska beteenden människor som själva är toxiska anser är acceptabelt. Åkesson är van vid att bemästra grovt mycket toxicitet från politiker, media, allmänheten. Jag som själv är reaktiv ibland funderar på hur snabbt minnet faller i glömska vid en reaktion av något slag. Att vara mycket giftig är okej så länge det inte väcker en negativ reaktion för då är plötsligt man ett offer och den som bemött en dålig attityd med något, är en stor förövare. Jag tycker att det är lite anmärkningsvärt när det gäller just människor som gärna visar upp dålig attityd.
Vill dock upprepa att jag sällan kollat debatter och överlag inte kan ge mer än min uppfattning av hur människor inom politiken uppträder. Har inte granskat dem mer ingående.
Människor skrattade på igenkänningsfaktorn.
Det intressanta för mig är hur mycket kvinnor (och en del män) ser det som kompetens, styrka, och makt hos kvinnor att just sura.
Själva ordet är inte vad som landar fel utan att man tycks ha en allmän uppfattning om att starka kvinnor bitter ihop, talar med syrlig ton, dominerar rummet genom mikroaggressivitet och passivaggressiva metoder. Men det är inte styrka, det är så kvinnor som rättat sig i ledet gör. Om kvinnan nu vore så stark borde hon också kunna slå näven i bordet och säga "Jag tolererar inte..."