Detta börjar likna försök att passa på att hänga ut 1-2 personer - av oklara eller kanske väldigt uppenbara skäl - även när det finns mer vederhäftiga mediepubliceringar där reportrar har haft direktkontakt med åklagaren.
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Kvinnan pekades felaktigt ut för barnvåldtäkt i Järfälla: ”En fruktansvärd upplevelse”
Uppdaterad idag 16:52 Publicerad idag 16:30
Så det där är inte Evexlina som FB trodde var gripen av polisen?
Annan kvinna pekades felaktigt ut för barnvåldtäkt i Järfälla?
FB hade fel som vanligt, To.Ivrig?
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Flashbacks "folkdomstol" dömer utifrån anonyma gissningar och rykten snarare än bevis vilket drabbar helt oskyldiga.
Flashback har inte haft fel. Det var Ev*lina som var anhållen. Hon är släppt. Det innebär inte att hon är oskyldig, bara att bevisningen inte räckt. Att de anhållit en annan tyder dock starkt på att hon kommer bli avförd (och troligen är oskyldig).
Men hon är faktiskt brottsdömd vänsterextremist. Hon har själv sökt offentligheten genom sina brott och politiska aktivism. Då får hon tåla att bli avslöjad som anhållen för det här vidriga brottet.
Okej, så vad som gäller just nu är alltså att man inte gått ut med någon könstillhörighet för den som senast gripits samt att den personen inte har några kopplingar till den som greps initialt.
Då får vi väl se om den senast gripne blir häktad eller om misstankarna inte håller den här gången heller.
Flashback har inte haft fel. Det var Ev*lina som var anhållen. Hon är släppt. Det innebär inte att hon är oskyldig, bara att bevisningen inte räckt. Att de anhållit en annan tyder dock starkt på att hon kommer bli avförd (och troligen är oskyldig).
Men hon är faktiskt brottsdömd vänsterextremist. Hon har själv sökt offentligheten genom sina brott och politiska aktivism. Då får hon tåla att bli avslöjad som anhållen för det här vidriga brottet.
Fakta kvarstår: Hon är släppt, en annan är misstänkt och skuld avgörs av juridiska bevis i domstol och inte av forumrykten, vilket härmed avslutar diskussionen.
Vad är det för sida på Facebook där någon felaktigt hänger ut en oskyldig kvinna för denna fruktansvärda våldtäkt? Någon borde polisanmäla den som administrerar sidan. Det är olagligt att ha sådana inlägg kvar. Vidrigt att passa på att hänga ut någon oskyldig när något så fruktansvärt som grov våldtäkt mot ett barn har skett. Nu springer en farlig förövare lös och polisen har fått lägga ned energi på fel saker.
Okej, så vad som gäller just nu är alltså att man inte gått ut med någon könstillhörighet för den som senast gripits samt att den personen inte har några kopplingar till den som greps initialt.
Då får vi väl se om den senast gripne blir häktad eller om misstankarna inte håller den här gången heller.
Precis! SvD får skämmas rejält nu.
Sedan nu också fritt fram igen för rasisterna att börja spekulera i tråden om MGM:s etnicitet.
Jag förstod det som att någon har spekulerat och hängt ut den anhållna med namn innan häktningsförhandling och när den misstänkta endast var skäligen misstänkt. Dessutom så har namn på släktingar till den tidigare anhållna framkommit. Detta kan förstöra en människa.
Polisen griper en person igår onsdag men vill inte kommentera vad personen är misstänkt för (wtf)
Polisen kommer ha fortsatt fullt fräs i viksjö järfälla, (va?) Desperata anhållande som inte gett ett piss.
Jag tror inte polisen har ett skit eller nån aning om vad dom gör för detta går knappast ihop.
Ursprungligen postat av JasonDuval Detta börjar likna en film!
[...] finns i polisen DNA-register pga den ganska färska domen. [...]
[...] blir anhållen istället.
14:38:
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Detta börjar likna försök att passa på att hänga ut 1-2 personer - av oklara eller kanske väldigt uppenbara skäl - även när det finns mer vederhäftiga mediepubliceringar där reportrar har haft direktkontakt med åklagaren.
[...]
Han skriver även att det inte finns någon koppling mellan den person som nu är anhållen och den person som tidigare var anhållen."
15:19:
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
Sluta gnäll. Dessutom vill jag varna för att vänsterextremister ofta går in i Flashbacktrådar där en misstänkt är vänsterextremist för att sprida desinformation. Detta då vänsterextremister skyddar varandra. Detta såg vi i tråden om den kommuistiska revolutionära vapenligan i Taberg.
Men om nu åklagaren har gått ut med detta så kan vi skriva av syrran då. Jag såg inte åklagarens yttrande när jag skrev mitt inlägg.
17:33:
Citat:
Skyll på åklagaren! Skyll inte på Flashbacks användare!
Jag ser dig. Du har citerat mitt inlägg två gånger nu.
Om det är av intresse så har jag därefter skrivit två inlägg till (16:15, 17:06), där jag kritiserar framförallt medierna (SvD och Expressen) samt funderar lite över om åklagaren borde varit mer pro-aktiv.
Du skriver:
"Skyll inte på Flashbacks användare!"
Till en annan användare skrev du:
Citat:
Flashback har inte haft fel.
Den jag citerade tidigare idag var specifikt dig. Du är inte Flashback. Du är inte heller "Flashbacks användare". Du är EN användare.
Du kan lägga dig på vilken nivå du vill, när det gäller källkritik. Du kan, vilket du visat i flera inlägg, även argumentera för att då personen, som släpptes igår, enligt dig har aktiverat sig politiskt i en viss riktning+ enligt dig vid ett tillfälle ska ha dömts (min kommentar: påföljd 40 dagsböter*) så är det OK att hänga ut personen oavsett om denne är fortfarande är aktuell som misstänkt eller inte, för brottet våldtäkt mot barn. Misstankegraden var "skälig". Domstolen hade sekretessmarkerat den anhållndes ID. Personen är släppt. En annan person är anhållen.
Det är några användare som valt att hänga ut personen. Inte jättemånga, men några.
Det står dig fritt att göra så.
Det står mig fritt att kritisera uthängningarna samt dina grunder därtill. Självklart kan man diskutera misstänkta personer, men jag tycker att vi får maskera bättre samt att man (ofta) kan avvakta lite med (framförallt känsliga) en del övriga uppgifter tills en person är häktad alternativt tills misstankegrunden är 'sannolika skäl'.
Det skiljer sig åt, hur snabbt/långsamt personer presenteras
I ABoK-trådarna ägnar sig en del användare åt att göra snabba uthängningar på ibland - enligt mig - svag grund medan andra användare efterlyser högre grad av försiktighet och mer källkritik.
Ibland kritiseras användare som har kännedom om en misstänkts ID för "fegis" om användaren vill avvakta lite med att släppa uppgiften. Medan de som är snabba och därför kanske hamnar fel ibland, kan kritiseras för felaktiga uthängningar. Allt detta (och ageranden mitt emellan) förekommer på Flashback.
Den aktuella personen - skräckupplevelse (bo på annan ort): SVT rapporterar ikväll
"...för kvinnan som initialt misstänktes har de senaste dagarna varit en skräckupplevelse.
– Kvinnan känner sig tvungen att bo hos vänner på annan ort nu ..."
Menar inte att shamea vem som helst, det händer att man helt enkelt hamnar fel när man tror sig vara rätt ute.
Men tycker det drar iväg för snabbt.
*) Påföjd 40 dagsböter är en låg påföljd. Lägsta möjliga antal dagsböter är 30.
Spoiler: vad jag också skrivit om misstag (t ex medier, åklagare:
16:15:
Citat:
[...]
Innan man slänger ur sig spekulationer kan man gärna kika runt och se vad flera medier har publicerat. T ex hade SVT redan skrivit att den nu anhållne inte hade någon koppling till den föregående anhållne.
Det stod även i tråden om SVT dvs om "ingen koppling".
Ändå dyker det upp nya inlägg där man bara fortsätter slänga ur sig.
Anser inte att domstolen ska lastas för att t ex några här springer fel. Liknande har setts även i andra trådar - till och med EFTER att misstänktas ID har blivit kända. Däremot kan medierna göra ett bättre jobb, där man t ex ställer frågor till åklagaren "finns koppling?" - såsom SVT och Mitt i Stockholm gjorde.
Vet inte vad i övrigt som kunde ha förbättrats. Åklagaren kanske borde ha varit mer pro-aktiv?
17:06:
Citat:
Ja, vad håller Expressen på med? Reportrarna citerar (flera) uppgifter från SvD som SvD sedan länge raderat.
[...]
Om SvD har raderat uppgifterna och det inte är den aktuella anhållne som nu Expressen efter 16-tiden skriver om, så kan man vara försiktig med att sprida uppgifterna - tycker jag. För det kan handla om en helt annan person och om den personen inte är misstänkt/anhållen alls, så är det klantigt - framförallt av Expressen - att föra uppgifterna vidare.
Är det ens en kvinna som har anhållits nu? Det kanske det är. Men ingen med koppling till föregående, säger åklagaren.
Det blir rörigt när Expressen skriver som dom gör, baserat på SvDs RADERADE uppgifter.
Hur klantiga är medierna? (framförallt SvD och Expressen)
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-17 kl. 19:43.
Anledning: tillägg