Citat:
Ursprungligen postat av
2560p
Om det nu råkar vara tvillingarna det rör sig om, och polisen varit medveten att den första de grep hade just en tvilling, så kan det ju förklara hela händelseförloppet. De hade så att säga 50% chans att haffa rätt person, därav "skäligen misstänkt". Då borde det bli sannolika skäl nu, kan man tycka.
Det där håller jag inte riktigt med om. Jag menar om man har ett utredningsläge som gör att det finns skälig misstanke mot en person, och man s.a.s "tar fel person" för att denne skulle ha en tvilling, så borde det ju alltjämt vara skälig misstanke mot den "rätta tvillingen".
Då det verkar råda lite oklarheter i tråden om vad misstankegraden, skälig misstanke, innebär så kan jag förklara det lite enkelt:
1. När man har anledning att anta att brott har begåtts, och man inleder förundersökning, så kan det ju på ett allmänt plan finnas "misstankar", till höger och vänster, mot alla möjliga personer. Men det är först när sådana misstankar riktar in sig på en eller flera specifika person/er som man kommer in på
misstanke i lagens mening. Då är man på den nedersta nivån av misstanke, dvs misstankegraden
kan misstänkas. För en sådan misstankegrad räcker det i princip med en misstanke om gärning, tid och plats. En sådan misstankegrad kan egentligen inte föranleda några mer åtgärder än att polisen kan ta in dig på förhör.
2.
Skälig misstanke är den första misstankegraden där man konkretiserar och riktar misstanke mot en specifik person. Kravet för denna misstankegrad är att det skall finnas
vissa konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen i fråga har begått den brottsliga gärningen. Några av kriterierna för skälig misstanke är
att:
-Det skall vara mer sannolikt att du är skyldig än oskyldig.
-Det finns någon individuell eller konkret omständighet som gör bevisningen mer individualiserad.
-Bevisningen är robust och varierad på ett sådant sätt att misstanken håller över tid.
Det är vid denna misstankegraden som åklagaren "tar över utredningen" och det är vid denna misstankegraden som man kan börja använda tvångsmedel. Det är också vid denna misstankegraden som längre frihetsberövanden kan bli aktuellt.
3. Nästa misstankegrad är
sannolika skäl. Det krävs då en starkare misstanke än ovan nämnda, på så sätt att misstankarna vid en objektiv bedömning skall vara berättigade. Rent konkret kan man säga att det krävs något ytterligare som binder personen till brottet. Det är i huvudsak vid denna misstankegraden som åklagaren kan gå vidare med häktning. Vid en misstanke på sannolika skäl så kan man häktas i upp till två veckor innan nytt åtalsbeslut kan tas. Dock finns det även en möjlighet att häktas även vid
skälig misstanke. Detta kallas för "utredningshäktning" där bestämmelserna anger att man får sitta häktad i max 1 vecka - och om åklagaren efter detta inte kan påvisa sannolika skäl så skall personen försättas på fri fot.
(OBS avseende
tillräckliga skäl för åtal och
ställt utom rimligt tvivel så utelämnar jag detta då det inte har med saken att göra)