2026-09-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snera
SVT skriver såhär.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ny-person-misstankt-for-valdtakt-mot-barn-i-jarfalla
Pinsamt för SvD
Enligt SvD:s källor rör det sig om en ung, vuxen kvinna. Hon har nära koppling till den person som först begärdes häktad.
Citera
2026-09-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Svenska Dagbladet, utdrag ur artikel:
Enligt SvD:s källor rör det sig om en ung, vuxen kvinna. Hon har nära koppling till den person som först begärdes häktad.

Kvinnan som nu anhållits har tidigare tvångsvårdats för psykiska problem, visar rättsdokument som SvD tagit del av. En överläkare skrev då att kvinnan ”uttryckte tankar om att skada sig själv och andra”.
Edit:
Tror inte detta varit postat innan, givet hur senaste diskussionen sett ut? Så det talar ju för tvillingsystern.

Källa: https://www.svd.se/a/XM1VPb/jarfalla-ny-person-anhallen-for-valdtakten-mot-barn
Men va fan hämtar även Svd info härifrån och bara skriver vad som helst?
Citera
2026-09-17, 12:24
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turtellini
Gärningsman är ett könsneutralt ord. Finns ganska många som slutar på -man som inte nödvändigtvis avser någon av manligt kön. ”Ombudsman” är ett exempel på detta.
Gärningsperson: Detta är den rekommenderade och vanligaste benämningen i dag i rapportering, myndighetstexter och polisens kommunikation. Det används framför allt när könet på den som har begått brottet är okänt eller när man pratar generellt.

Gärningsman: Detta är den traditionella juridiska termen som fortfarande står kvar i lagboken (Brottsbalken). Det används också fortfarande ofta i vardagligt tal eller när det är fastställt att personen i fråga är en man.
Jag tror stenhårt på en man.
Citera
2026-09-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Om det nu råkar vara tvillingarna det rör sig om, och polisen varit medveten att den första de grep hade just en tvilling, så kan det ju förklara hela händelseförloppet. De hade så att säga 50% chans att haffa rätt person, därav "skäligen misstänkt". Då borde det bli sannolika skäl nu, kan man tycka.

Det där håller jag inte riktigt med om. Jag menar om man har ett utredningsläge som gör att det finns skälig misstanke mot en person, och man s.a.s "tar fel person" för att denne skulle ha en tvilling, så borde det ju alltjämt vara skälig misstanke mot den "rätta tvillingen".

Då det verkar råda lite oklarheter i tråden om vad misstankegraden, skälig misstanke, innebär så kan jag förklara det lite enkelt:

1. När man har anledning att anta att brott har begåtts, och man inleder förundersökning, så kan det ju på ett allmänt plan finnas "misstankar", till höger och vänster, mot alla möjliga personer. Men det är först när sådana misstankar riktar in sig på en eller flera specifika person/er som man kommer in på misstanke i lagens mening. Då är man på den nedersta nivån av misstanke, dvs misstankegraden kan misstänkas. För en sådan misstankegrad räcker det i princip med en misstanke om gärning, tid och plats. En sådan misstankegrad kan egentligen inte föranleda några mer åtgärder än att polisen kan ta in dig på förhör.

2. Skälig misstanke är den första misstankegraden där man konkretiserar och riktar misstanke mot en specifik person. Kravet för denna misstankegrad är att det skall finnas vissa konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen i fråga har begått den brottsliga gärningen. Några av kriterierna för skälig misstanke är att:
-Det skall vara mer sannolikt att du är skyldig än oskyldig.
-Det finns någon individuell eller konkret omständighet som gör bevisningen mer individualiserad.
-Bevisningen är robust och varierad på ett sådant sätt att misstanken håller över tid.

Det är vid denna misstankegraden som åklagaren "tar över utredningen" och det är vid denna misstankegraden som man kan börja använda tvångsmedel. Det är också vid denna misstankegraden som längre frihetsberövanden kan bli aktuellt.

3. Nästa misstankegrad är sannolika skäl. Det krävs då en starkare misstanke än ovan nämnda, på så sätt att misstankarna vid en objektiv bedömning skall vara berättigade. Rent konkret kan man säga att det krävs något ytterligare som binder personen till brottet. Det är i huvudsak vid denna misstankegraden som åklagaren kan gå vidare med häktning. Vid en misstanke på sannolika skäl så kan man häktas i upp till två veckor innan nytt åtalsbeslut kan tas. Dock finns det även en möjlighet att häktas även vid skälig misstanke. Detta kallas för "utredningshäktning" där bestämmelserna anger att man får sitta häktad i max 1 vecka - och om åklagaren efter detta inte kan påvisa sannolika skäl så skall personen försättas på fri fot.
(OBS avseende tillräckliga skäl för åtal och ställt utom rimligt tvivel så utelämnar jag detta då det inte har med saken att göra)
Citera
2026-09-17, 12:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Pinsamt för SvD

Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Men va fan hämtar även Svd info härifrån och bara skriver vad som helst?

Ur länken till SvT:
Den nu anhållne personen har ingen koppling till den person som tidigare var misstänkt, skriver kammaråklagaren Oskar Hedström i ett mejl till SVT.
SvD uppdaterade 11.54 och då höll de fast vid att det enligt deras källor rör det sig om en ung, vuxen kvinna med nära koppling till den förra anhållna. Där citeras också Oskar Hedström:
Åklagare Oskar Hedström skriver i ett mejl till SvD:

”Det jag kan säga är att en person är anhållen på skälig misstanke för grov våldtäkt mot barn, vilket är den lägre misstankegraden. Utredningen bedrivs fortsatt mycket intensivt och det har hittills bedrivits ett omfattande utredningsarbete med en mycket stor mängd information som samlats in.”
Medialt chicken-race!
Citera
2026-09-17, 12:44
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där håller jag inte riktigt med om. Jag menar om man har ett utredningsläge som gör att det finns skälig misstanke mot en person, och man s.a.s "tar fel person" för att denne skulle ha en tvilling, så borde det ju alltjämt vara skälig misstanke mot den "rätta tvillingen".

Då det verkar råda lite oklarheter i tråden om vad misstankegraden, skälig misstanke, innebär så kan jag förklara det lite enkelt:

1. När man har anledning att anta att brott har begåtts, och man inleder förundersökning, så kan det ju på ett allmänt plan finnas "misstankar", till höger och vänster, mot alla möjliga personer. Men det är först när sådana misstankar riktar in sig på en eller flera specifika person/er som man kommer in på misstanke i lagens mening. Då är man på den nedersta nivån av misstanke, dvs misstankegraden kan misstänkas. För en sådan misstankegrad räcker det i princip med en misstanke om gärning, tid och plats. En sådan misstankegrad kan egentligen inte föranleda några mer åtgärder än att polisen kan ta in dig på förhör.

2. Skälig misstanke är den första misstankegraden där man konkretiserar och riktar misstanke mot en specifik person. Kravet för denna misstankegrad är att det skall finnas vissa konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen i fråga har begått den brottsliga gärningen. Några av kriterierna för skälig misstanke är att:
-Det skall vara mer sannolikt att du är skyldig än oskyldig.
-Det finns någon individuell eller konkret omständighet som gör bevisningen mer individualiserad.
-Bevisningen är robust och varierad på ett sådant sätt att misstanken håller över tid.

Det är vid denna misstankegraden som åklagaren "tar över utredningen" och det är vid denna misstankegraden som man kan börja använda tvångsmedel. Det är också vid denna misstankegraden som längre frihetsberövanden kan bli aktuellt.

3. Nästa misstankegrad är sannolika skäl. Det krävs då en starkare misstanke än ovan nämnda, på så sätt att misstankarna vid en objektiv bedömning skall vara berättigade. Rent konkret kan man säga att det krävs något ytterligare som binder personen till brottet. Det är i huvudsak vid denna misstankegraden som åklagaren kan gå vidare med häktning. Vid en misstanke på sannolika skäl så kan man häktas i upp till två veckor innan nytt åtalsbeslut kan tas. Dock finns det även en möjlighet att häktas även vid skälig misstanke. Detta kallas för "utredningshäktning" där bestämmelserna anger att man får sitta häktad i max 1 vecka - och om åklagaren efter detta inte kan påvisa sannolika skäl så skall personen försättas på fri fot.
(OBS avseende tillräckliga skäl för åtal och ställt utom rimligt tvivel så utelämnar jag detta då det inte har med saken att göra)

Tack för klargörandet! 👍😊
Citera
2026-09-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Gärningsperson: Detta är den rekommenderade och vanligaste benämningen i dag i rapportering, myndighetstexter och polisens kommunikation. Det används framför allt när könet på den som har begått brottet är okänt eller när man pratar generellt.

Gärningsman: Detta är den traditionella juridiska termen som fortfarande står kvar i lagboken (Brottsbalken). Det används också fortfarande ofta i vardagligt tal eller när det är fastställt att personen i fråga är en man.
Helt övertygad om att det är en man.
Men samtidigt skäligen, det är ju nästan pinsamt 2 i rad
Citera
2026-09-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Detta börjar bli väldigt oroväckande att de gripit 2 personer som skäligen endast. man kan inte bara gripa på måfå

Jag har läst dina inlägg om detta och vill bara säga att när man är i ett så tidigt skede som ett gripande (eller tidigt anhållande) så finns sällan så mycket bevisning och omständigheter som i sin tur motsvarar sannolika skäl. Ofta behöver man ju lite mer tid och möjlighet att hålla (fler) förhör för att komma upp i sådan misstanke. Så att en person, som på högsta höjd kunnat misstänkas sedan igår, ett halvt dygn senare ligger på en misstankegrad av skälig misstanke ser jag inte som särskilt anmärkningsvärt.

I övrigt läs: (FB) Barn utsatt för misstänkt sexbrott utanför Viksjö centrum (2026-09-10)
Citera
2026-09-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Helt övertygad om att det är en man.
Men samtidigt skäligen, det är ju nästan pinsamt 2 i rad

När man är i ett så tidigt skede som ett tidigt anhållande så finns sällan så mycket bevisning och omständigheter att det i sin tur motsvarar sannolika skäl. Ofta behöver man ju lite mer tid och möjlighet att hålla (fler) förhör för att komma upp i sådan misstanke. Så att en person, som på högsta höjd kunnat misstänkas sedan igår, ett halvt dygn senare ligger på en misstankegrad av skälig misstanke ser jag inte som särskilt anmärkningsvärt. Men vi får väl se vart detta tar vägen...

I övrigt läs: (FB) Barn utsatt för misstänkt sexbrott utanför Viksjö centrum (2026-09-10)
Citera
2026-09-17, 13:04
Medlem
Turtellinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Jag tror också stenhårt på en man. Både pga att det är mest troligt statiskt men vad jag förstått av vittnessignalementen (om inte detta var något hittepå nu igen) så uppfattades väl personen som man.
Men tänker det är dumt om vi snöar in oss för mycket på könet oavsett.

Jag får uppfattningen om att det saknas DNA-spår annars känns det som hela den här situationen inte hade uppstått.
Citera
2026-09-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ur länken till SvT:
Den nu anhållne personen har ingen koppling till den person som tidigare var misstänkt, skriver kammaråklagaren Oskar Hedström i ett mejl till SVT.

svd har uppdaterat nu och tagit bort vad de skrev tidigare. istället står det "Enligt åklagaren uppstod de nya misstankarna när en tidigare misstänkt skulle häktas." det jag funderar på om det ändå kan vara så att det är tvillingsystern men att hotbilden mot den först utpekade och kanske deras mamma är så stor att de fått gå ut och säga det han gjorde till svt , men då är frågan får de fara med osanning så isf?
Citera
2026-09-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
svd har uppdaterat nu och tagit bort vad de skrev tidigare. istället står det "Enligt åklagaren uppstod de nya misstankarna när en tidigare misstänkt skulle häktas." det jag funderar på om det ändå kan vara så att det är tvillingsystern men att hotbilden mot den först utpekade och kanske deras mamma är så stor att de fått gå ut och säga det han gjorde till svt , men då är frågan får de fara med osanning så isf?
Vi kan nog släppa tvillingsystrarna som någon skrev tidigare idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in