2026-09-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Blir man tilldelad advokat om man bara är misstänkt?

Man blir i regel tilldelad advokat när man delges misstanke om brott.
Citera
2026-09-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej. Ser man t ex till möjligheten att använda hemliga tvångsmedel så är kraven att det skall finnas minst skälig misstanke för brott och/eller att åtgärden är av synnerlig vikt för utredningen.

Tilläggas skall att en person endast får vara gripen i 6+6 timmar. Så det finns ju inte många åtgärder man hinner med på den tiden, vilket gör det desto viktigare att få personen anhållen och häktad.
Så oavsett om personen är häktat eller bara gripen på den lägre graden så kan dom inte använda dom hjälpmedlena? Jag är inte alls insatt i detta men tänkte att dom fick tillgång till verktyg när hon greps och därmed kunde utesluta henne och därför släpptes hon fri så fort och va maskad pga att dom va tveksam från början.
Citera
2026-09-17, 10:43
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snera
Det handlar inte om att ha rätt eller att nån ska pudla utan att vi ska analysera varandras spekulationer och påståenden så att vi kan komma närmare sanningen. Ta inte sånt personligt utan vi bör hjälpas åt att komma vidare

Du tillskrev mig något jag inte påstått, det tar jag personligt. I övrigt håller jag med.
Citera
2026-09-17, 10:44
Medlem
Citat:
Så oavsett om personen är häktat eller bara gripen på den lägre graden så kan dom inte använda dom hjälpmedlena? Jag är inte alls insatt i detta men tänkte att dom fick tillgång till verktyg när hon greps och därmed kunde utesluta henne och därför släpptes hon fri så fort och va maskad pga att dom va tveksam från början.

När hon häktades ska det stå.
Citera
2026-09-17, 10:47
Medlem
Citat:

Jo, jag säger ju att krav på minst skälig misstanke skall finnas för att få använda hemliga tvångsmedel - och sådan misstanke finns ju när man frihetsberövar någon. Ofta är ju då t.o.m misstankegraden ännu högre (dvs misstanke på sannolika skäl).
Citera
2026-09-17, 10:48
Medlem
”En ny person har gripits misstänkt i fallet där ett barn överfölls och våldtogs i Järfälla, nordväst om Stockholm, rapporterar P4 Stockholm som tagit del av handlingar i Attunda tingsrätt.”

https://www.gp.se/nyheter/sverige/ny-person-gripen-efter-overfallet-i-jarfalla.a7ba3f48-61b7-5bea-b5de-85be95a0c022

Förhör ska hållas med den misstänkte under torsdagen.
Senast redigerad av LeifOutOfLuck 2026-09-17 kl. 10:50. Anledning: Mer info
Citera
2026-09-17, 10:53
Medlem
Anhållen tydligen.
Citera
2026-09-17, 10:54
Moderator
Noetlovskijs avatar
Greps onsdag kväll 21.52 och anhölls kl 23.45.

Ingen info om kön, ålder, geografi eller liknande.
Citera
2026-09-17, 10:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Greps onsdag kväll 21.52 och anhölls kl 23.45.

Ingen info om kön, ålder, geografi eller liknande.

Att media benämner MGM som "person" talar väl sitt tydliga språk.
Citera
2026-09-17, 10:56
Medlem
Ingenting heller om graden på misstanke, är det skälig igen är det ytterst pinsamt
Citera
2026-09-17, 11:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Ingenting heller om graden på misstanke, är det skälig igen är det ytterst pinsamt

Om det nu råkar vara tvillingarna det rör sig om, och polisen varit medveten att den första de grep hade just en tvilling, så kan det ju förklara hela händelseförloppet. De hade så att säga 50% chans att haffa rätt person, därav "skäligen misstänkt". Då borde det bli sannolika skäl nu, kan man tycka.
Citera
2026-09-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Om det nu råkar vara tvillingarna det rör sig om, och polisen varit medveten att den första de grep hade just en tvilling, så kan det ju förklara hela händelseförloppet. De hade så att säga 50% chans att haffa rätt person, därav "skäligen misstänkt". Då borde det bli sannolika skäl nu, kan man tycka.
Helt rätt, de kan inte släppa och anhålla nån helt random dagen efter känns amatörmässigt och desperat, nu måste det vara rätt person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in