Jag undrar om det kan röra sig om en serievåldtäktsman i norra Stockholm? Det har varit många anmälningar i Sollentuna, Täby och Vallentuna om en man som gjort närmanden, senast förra veckan hade en man hållit fast en flicka i Vallentuna på väg till fotbollsträningen som hade ryckt sig loss och sprungit iväg.
Viksjö ligger bara ett par mil bort och det finns en motorväg som länkar ihop alla dessa områden.
Att det första du tänker på är en man, du är fanimej sjuk i huvudet. Alla fattade direkt att det handlar om en sjuk kvinna. En man skulle aldrig förgripa sig på ett barn
Mycket konstigt om de inte tar upp det.
Jag vet inte vad BO lämnat för fattiga uppgifter helt ärligt, och att ingen såg nånting gör det ännu märkligare
GM ska ju ha burit ansiktsmask, vilket kan ha bidragit här. Några vittnen sägs ha sätt en man.
POLISEN, VI BEDJAR , TA UPP DETTA PÅ EFTERLYST I MORGON!
Folk sitter kanske på information de tror inte är viktig. Gå ut med hur viktigt det är att ta kontakt med er! Litet som stort
Åklagaren har tidigare i dag begärt en person häktad på skälig misstanke, den lägre misstankegraden, för grov våldtäkt mot barn i Järfälla norr om Stockholm den 10 september. Efter att nya uppgifter har framkommit är häktningsframställan återkallad.
Ingen person är i nuläget frihetsberövad i ärendet.
Åklagaren har tidigare i dag begärt en person häktad på skälig misstanke, den lägre misstankegraden, för grov våldtäkt mot barn i Järfälla norr om Stockholm den 10 september. Efter att nya uppgifter har framkommit är häktningsframställan återkallad.
Ingen person är i nuläget frihetsberövad i ärendet.
Tråden har idag flera inlägg som enligt mig visar låga nivåer av källkritik.
En person har pekats ut med hela sitt namn, baserat på en uppgift igår, där en användare skrev om ett inlägg på Facebook, där personen hade beskrivits (på ett sätt där det sen - för de med kännedom - gick att identifiera den i Facebook-gruppen utpekade personen).
Det har, vad jag kan se, INTE presenterats några andra bevis eller starka indikationer på att man är rätt ute. Varför ska då personens hela namn skrivas ut?
Dessutom drar man in en släkting och uppger (felaktigt) mycket integritetskänsliga saker om denne och hävdar att detta skulle vara en giltighet idag (dvs sept 2026), vilket inte stämmer.
Det finns myndighetsbeslut som är kontrollerbara och gör man denna kontroll så framgår att den integritetskänsliga uppgiften om släktingen till den i tråden utpekade personen, är felaktiga.
Vill inte återupprepa och än mindre citera men gör en markering genom mitt inlägg här, så kanske man kan börja ställa mer källkritiska frågor.
Blir beklämd över hur lättvindigt man klampar in i inte minst släktingens liv - på de grunder som har presenterats. För vaga grunder i nuläget enligt mig. Allt hamnar hos sökmotorer.
Önskan: skulle uppskatta om mitt inlägg här inte citeras på ett sätt där man kopplar samman med uthängningar och därmed åter skulle lyfta fram de integritetskänsliga uppgifterna om släktingen.