2026-09-10, 20:30
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Röstar man på liberalerna för att stödrösta och har andra åsikter, men man känner sig tvungen är man en cuck...Man sänker sin stolthet när man stolt visar upp att man avskyr partiet men "måste" ändå rösta på dom

Hade varit perfekt om man fick göra ett första och ett andrahandsval. Så fick partier 3 poäng för första och 1 för andrhandsval. På så sätt så skulle vi värna om mångfalden i politiken. Jag vill inte riskera att vi blir som USA
Citera
2026-09-10, 20:32
Medlem
Musikopps avatar
Visserligen ogillar jag Aftonbladet väldigt starkt, men det var snyggt gjort av dem att söka upp Romina och få henne att upprepa sina principer kring att ge SD inflytande i form av ministerposter.

Jag hade själv bestämt mig för att stödrösta på L, men så blir det inte nu.
Citera
2026-09-10, 20:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Fast båda L och KD tjänar mest på en mittenpolitik. Politik handlar inte om block utan att få fram sin politik. Både L och KD har båda hamnat i en regering där de varit osynliga och fått försvara blockets politik. Resultatet är att L är uppätna av SD medan KD lyckades får fram sina frågor när det började dra ihop sig i våras.
Om SD släpper fram en borgerlig regering med C vore det kalas för C, KD och L som då får oproportionerligt många ministerposter. Vilket är det viktigaste! De sk. "frågorna" är bara en image.
Citera
2026-09-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbeskinhead
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0pqgA/valet-2026-nyheter?pinnedEntry=1493019

Romina Pourmokhtari (L) verkar ha blivit väldigt kaxig när partiet nu är över 4% i någon opinionsundersökning.

Är detta början på slutet av Tidö vi bevittnar?
Tycker faktiskt att det var helt fel strategi av SD att sträcka ut en hand till L , än mer fel att börja mumla om stödröster.. Kolla nu vad som hände🤮
Tvärtom skulle man låtit dessa jvl pajasar försvinna en gång för alla. Big mistake!
Citera
2026-09-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är en komplicerat läge:
1. Om L får <4% så får SD inget inflytande i regeringen
2. Om L får ≥4% så finns tre möjligheter:
a. Mittenregering utan SD-inflytande
b. Högerregering med C utan SD (SD lägger ner röster)
c. Tidöregering om C förlorar sin vågmästarroll

När SD släpper fram en regering utan att få ministerposter blir det många ministrar för L och KD, men inte lika intressant för dem om SD är med och kräver många ministerposter.
Du missar den mest uppenbara risken jag ser just nu. Några tio tusen+ lättlurade SD och M räddar kvar L och dagen efter valet ansluter L till AlkoMaggans "mittenregering" tillsammans med KD och C...
Citera
2026-09-10, 20:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Du missar den mest uppenbara risken jag ser just nu. Några tio tusen+ lättlurade SD och M räddar kvar L och dagen efter valet ansluter L till AlkoMaggans "mittenregering" tillsammans med KD och C...
Det är 2a, men det ger färre ministerposter. Med 2b blir det huggsexa på de ministerposter som SD skulle fått om C lät dem ingå.
Citera
2026-09-10, 21:03
Medlem
Citat:
Det är 2a, men det ger färre ministerposter. Med 2b blir det huggsexa på de ministerposter som SD skulle fått om C lät dem ingå.
Ok, men jag skulle verkligen inte kalla nån regering där sosseriet styr för en "högerregering", dessutom med C och L och säkert även MP med. Det är en ren vänsterröra , låt vara utan Hamaspartiet V.
Senast redigerad av KriminelleMattsson 2026-09-10 kl. 21:07.
Citera
2026-09-10, 21:09
Medlem
Så Tidö är nedlagt? Arme land.
Citera
2026-09-10, 21:11
Medlem
Man ska aldrig rösta L helt oavsett vad Åkesson säger. L är galna på ALLA sätt. Beviset är deras galna partiledare under åren ända bort till Folkparti tiden och bakåt.
Citera
2026-09-10, 21:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Nej du har inte det alternativet med.
Jag skulle verkligen inte kalla nån regering där sosseriet styr för en "högerregering", dessutom med C och L och säkert även MP med. Det är en ren vänsterröra , låt vara utan Hamaspartiet V.
En höger regering är förstås utan S. Om SD lägger ned sina röster kan M+KD+L+C bilda en minoritetsregering som omväxlande kan söka stöd hos SD och S.

S+C+KD+L+MP blir den enda möjliga majoritetsregeringen som det tycks, men då bara med ett fåtal ministerposter till var och en av de fyra småpartierna.
Citera
2026-09-10, 21:13
Avstängd
Fan vad man håller tummarna för 3,9%
Citera
2026-09-10, 21:17
Medlem
Citat:
En höger regering är förstås utan S. Om SD lägger ned sina röster kan M+KD+L+C bilda en minoritetsregering som omväxlande kan söka stöd hos SD och S.

S+C+KD+L+MP blir den enda möjliga majoritetsregeringen som det tycks, men då bara med ett fåtal ministerposter till var och en av de fyra småpartierna.
Åkesson har varit tydlig med att efter valet så är SD antigen ett regeringsparti eller ett oppositionsparti.
Så NEJ, SD kommer inte släppa fram Uffe ihop med några galna, SD-hatande halvsossekärringar, glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in