2026-09-11, 13:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Om man aldrig har haft ett riktigt jobb så kan man aldrig få vanlig sjukpenning baserad på SGI
Alltså riktiga jobb där du är anställd och betalar skatt
Fast man kan ha ett jobb som är ”riktigt” på det viset att man är anställd, man får lön och man betalar skatt. Men jobbet kan ändå vara ett ”låtsasjobb” i den betydelsen att jobbet egentligen inte behövs utan är påhittat bara för att kunna placera någon på det.
Citera
2026-09-11, 15:17
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Jo tack jag har förstått att massinvandringen från tredje världen är en form av lönedumpning och import av en ny brun slavklass. Jag vill inte ha detta i Sverige. Det skapar otrygghet i samhället.

Jo, men hur vi förhindrar att det kommer hit människor från negerländer är ju en helt annan fråga som vi båda nog delar åsikt om. Problemet är redan här och Sverige har tyvärr skrivit under på det sedan tidigare. Sen anser jag inte att det är slaveri eftersom de faktiskt får ersättning för sitt jobb.
Citera
2026-09-12, 07:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Vilket hat menar du? Är det kanske det akuta behovet av skademinimering och konkreta planer för återuppbyggnad av välfärdssamhället du blandar ihop med någon form av har?

Nej varje medelsvensson kanske inte skulle ha så mycket mer på fickan, men högst troligt skulle infrastrukturen inte hållit på att rämna så som den gör i de flesta delar av landet.
Den ”återuppbyggnaden” kommer varken du eller jag få uppleva. Knappast framtida generationer heller. Kostnaden för sådant är redan helt orimlig och kommer knappast bli billigare i framtiden.
Citera
2026-09-12, 12:31
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jag föreslår obligatoriskt arbete för dessa individer som inte är kvalificerade för arbetsmarknaden. Tänk typ en undergrupp till Samhall. Presterar en anställd väl eller lyckas den äntligen med SFI kan den bli befordrad till Samhall.

Tidigare har personer i denna situation haft möjlighet att "tacka nej till jobb". De får bidraget ändå. Man får hoppas det har förbättrats på detta område och att ett nej defacto blir noll kronor in på kontot och i förlängningen ingen bostad och tom mage. Sverige är otroligt socialdemokratiskt i den frågan och man vill ogärna slänga ut folk på gatan. Detta exploaterar naturligtvis somaliern till fullo.
Citera
2026-09-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Fast man kan ha ett jobb som är ”riktigt” på det viset att man är anställd, man får lön och man betalar skatt. Men jobbet kan ändå vara ett ”låtsasjobb” i den betydelsen att jobbet egentligen inte behövs utan är påhittat bara för att kunna placera någon på det.

Vad kan de vara för jobb i så fall ?
Tex Foodora är det ett låtsasjobb enligt dig ?
Citera
2026-09-12, 17:56
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Vad kan de vara för jobb i så fall ?
Tex Foodora är det ett låtsasjobb enligt dig ?

Personen som beställer foodora anser troligen att det behövs.

En skattefinansierad genuspedagog är lite mer problematiskt. Jag anser genuspedagogen inte behövs. Ändå måste jag betala för den via skattesedeln. Genuspedagogen borde vara frivilligt finansierad på samma sätt som foodora. Då kan principen "om någon vill betala för det" gälla och då vet man vad som defacto behövs.
Citera
2026-09-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Personen som beställer foodora anser troligen att det behövs.

En skattefinansierad genuspedagog är lite mer problematiskt. Jag anser genuspedagogen inte behövs. Ändå måste jag betala för den via skattesedeln. Genuspedagogen borde vara frivilligt finansierad på samma sätt som foodora. Då kan principen "om någon vill betala för det" gälla och då vet man vad som defacto behövs.

Du försöker bara snacka bort dåliga argument!
Foodora är ett bättre alternativ till socialbidrag, tycker jag i alla fall
Alla invandrare utbildas inte till genuspedagoger.
Det krävs åtminstone någon sorts konstig utbildning på högskolan
Som det ofta krävs för olika pedagogjobb idag.
Om man inte är så bra på svenska, så undviker man såna utbildningar, det blir oftare Foodora, städjobb och restauranger, pubar
Citera
2026-09-13, 16:52
Medlem
Kosminskis avatar
Alla invandrare som lever permanent på bidrag ska skickas hem.
Citera
2026-09-13, 18:14
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jag föreslår obligatoriskt arbete för dessa individer som inte är kvalificerade för arbetsmarknaden. Tänk typ en undergrupp till Samhall. Presterar en anställd väl eller lyckas den äntligen med SFI kan den bli befordrad till Samhall.

Det som är intressant med den här idén är om det blir en tandlös lag eller inte.

En person som vägrar arbeta. Vad blir konskevensen?

Vräkning ur hus och hem + svält. Härbärge?

Utan hårda tag på den här punkten slutar det bara med att somaliern "tackar nej till jobb" och får bidraget inbetalt på kontot ändå.

Den här hårdare hanteringen där det blir 0 SEK in på kontot vid arbetsvägran. Hur lätt är det att driva igenom något sådant i konungariket Sverige som genomsyras av socialdemokrati?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in