Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
För något år sedan såg jag ett reportage på tv om en bonde som låg i konflikt med länsstyrelsen om hur han skötte sina djur eller något. Jag minns att han sa något i stil med: ”Ja, men man skickar ju hit småtjejer som precis har tagit examen och inte har en aning om hur det fungerar i verkligheten.”
Först lät det mest nedlåtande, men samtidigt fick det mig att fundera. Tänk att man har arbetat med djur i 40 år och alltid gjort på ett visst sätt. Sedan kommer någon som är nyutexaminerad och talar om för en att man gör fel. Utbildning och nya kunskaper är förstås viktiga, och man måste alltid vara beredd att förbättra sitt arbetssätt. Men praktisk erfarenhet måste också väga tungt. Det ligger trots allt något i det bonden sa, även om han uttryckte sig lite klumpigt.
Jag har för mig att ålder och lång erfarenhet värderas betydligt högre i Japan, bland annat när chefer tillsätts. Jag vet inte vilket system som egentligen är bäst. Sverige fungerar trots allt någorlunda bra, men just för den där bonden måste det ha känts märkligt att människor med mycket mindre erfarenhet plötsligt ansågs veta bättre än han.
Nu behöver det förstås inte handla om just tjejer, men eftersom kvinnor dominerar många av de här yrkeskategorierna tycker jag ändå att frågan är värd att ställa.
De utgör en väldigt liten del av yrkeskåren.
Men det är inte speciellt relevant. Bondens uttalande visar att han efter 40år inom branschen fortfarande inte fattar hur det fungerar.
Det är ju inte den som granskar som sätter reglerna, det gör länsstyrelsen. Så oavsett om den som kommer dit är 25 och nyexad eller 65 med 40års yrkeserfarenhet så är det inte de som bestämmer, de är där för att kontrollera att regler som bestäms av myndigheten efterlevs.
Det är alltså inte personliga allmängiltiga bedömningar.
Det är alltså inte 25åringens vetande som ställs mot bondens vetande, det är länsstyrelsens bestämmelser som ställs mot bondens vetande.