2026-09-09, 21:42
Medlem
litenbokstavs avatar
har ett jävla dilemma här, när jag blir arbetslös så börjar jag supa som fan, vi snackar många starköl och även sprit på daglig basis

2022 gjorde jag ett alkoholtest på vårdcentralen som visade 4x förhöjd alkoholnivå över normen, så fick en utskällning samt en alkoholmissbruks stämpel i min journal..

problemet är att jag just nu söker jobb och har druckit ännu mer senaste halvåret än jag gjorde 2022, så misstänker att värdet är ännu högre nu, jag vill göra PEth testet på vårdcentralen igen eftersom jag börjar känna olika typer av symptom, som muskelryckningar, darrningar och små kramper

det jag INTE vill är att få en till jävla stämpel i min journal eftersom jag söker nytt jobb och om jag förstått det rätt så kollar väl majoriteten inte bara på drogtester men även alkoholtester? rätta mig om jag har fel

vad hade ni gjort i denna situation?
Citera
2026-09-09, 21:51
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
…

Gått till AA och börjat träna.
Citera
2026-09-09, 21:51
Medlem
franges avatar
Varför vill du då göra testet? Är du måhända lite dum i huvudet när du redan gjort det en gång och fått se vad det ledde till, och tror att det inte skulle hända samma sak nu?

Har du redan fått den stämpeln så är det väl klart som fan att de kommer notera det igen?
Citera
2026-09-09, 21:53
Medlem
Om jag var du hade jag hade varit helt nykter en månad eller två.

Du vet ju att du dricker mer nu än när du gjorde testet, så svaret är väl givet.

Dra ner på alkoholen, låt det gå 2-3 månader och då kan du väl fundera på test igen och se om du fortfarande överkonsumerar.
Citera
2026-09-09, 21:54
Medlem
Citat:
har ett jävla dilemma här, när jag blir arbetslös så börjar jag supa som fan, vi snackar många starköl och även sprit på daglig basis

2022 gjorde jag ett alkoholtest på vårdcentralen som visade 4x förhöjd alkoholnivå över normen, så fick en utskällning samt en alkoholmissbruks stämpel i min journal..

problemet är att jag just nu söker jobb och har druckit ännu mer senaste halvåret än jag gjorde 2022, så misstänker att värdet är ännu högre nu, jag vill göra PEth testet på vårdcentralen igen eftersom jag börjar känna olika typer av symptom, som muskelryckningar, darrningar och små kramper

det jag INTE vill är att få en till jävla stämpel i min journal eftersom jag söker nytt jobb och om jag förstått det rätt så kollar väl majoriteten inte bara på drogtester men även alkoholtester? rätta mig om jag har fel

För det första så har vården tystnadsplikt, så sålänge du inte söker jobb i just vården så skall det inte vara ett problem. Visst i teorin så får ju inte vården kolla din sjukjournal när de skall anställa dig, men personalen har ju tillgång till att kolla i journalen så man kan inte vara lika säker.

Sen skulle jag nog fråga mig varför du vill göra ett test egentligen? Om du tror att du har symptom/problem med drickandet så borde du kanske dra ner på drickandet istället för att springa till vården och be om ett test där de kommer just be dig göra just det. Notera att om det finns andra skäl till att du har problemen så kommer det ju ändå vara drickandet som är goto-åtgärden, isht som du kommer och söker för just det.
Citera
2026-09-10, 01:06
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Du har redan stämpeln i journalen så varför vill du göra det ännu värre med ett nytt test? Är det inte bättre du drar ned på drickandet så du kan ta ett jobb.
Citera
2026-09-10, 06:12
Medlem
SysterMorbids avatar
Vad ska testet ge? Du behöver ju sluta. Blir du abstinent så sök vård.
Citera
2026-09-10, 07:24
Medlem
RiMaXs avatar
Enligt en jag känner så räcker det med att inte dricka alkohol i en månad för att få normalt värde.
Citera
2026-09-10, 07:33
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Du behöver absolut inte testa dig. För du vet redan att du mår dåligt av alkoholen. Vad du egentligen behöver är väl motivation till att dra ner, eller sluta?

Önskar dig lycka till. De flesta klarar att sluta på egen hand, men annars finns det gott om stöd och hjälp att få också.

Så, sluta på egen hand är mitt förslag. Finns gott om alkoholkunniga här på fb, som du kan få råd och stöd av. Och om det inte funkar, så finns det som sagt en del hjälp att få.

Men i nuläget så låter det onödigt att dokumentera ditt PEth, som garanterat har skjutit i taket vid det här laget. För du vet redan att det är knas, och det enda det kommer att leda till är en livstidsstämpel i din jounal.
Citera
2026-09-10, 07:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"jag vill göra PEth testet på vårdcentralen igen eftersom jag börjar känna olika typer av symptom, som muskelryckningar, darrningar och små kramper"

PEth testet hjälper inte mot några besvär eller sjukdomar och du vet svaret redan.
Om du absolut vill göra ett PEth test, gör det privat så att det inte syns i din journal.

Om du vill ha vård för dina symptom sök då vård för dessa.
Med all sannolikhet kommer läkaren att förstå vad symptomen beror på, då kommer läkaren att prata med dig om alkohol iallafall.

Dina muskelbesvär beror sannolikt på magnesiumbrist, det förekommer ofta hos högkonsumenter av alkohol.

Magnesium kan du köpa på nätet eller på apoteket., magnesium-glycinat till kvällen är bra, då sover du lite bättre också.

Var nykter i minst en månad och ta magnesium under tiden, sedan kan du gå till vårdcentralen.

"jag söker nytt jobb och om jag förstått det rätt så kollar väl majoriteten inte bara på drogtester men även alkoholtester?"

Arbetsgivaren kan inte se din journal.
Arbetsgivaren kan begära att du genomgår ett drog och alkoholtest, detta har ingenting att göra med vad som står i din journal hos vårdcentralen.

——----—-—

" Alkohol ökar utsöndringen av magnesium i urinen och försämrar kroppens förmåga att ta upp mineralet, vilket snabbt kan leda till magnesiumbrist vid en hög konsumtion."

https://www.google.com/search?q=magnesium+alkohol&oq=magnesium+alkohol+&g s_lcrp=EgZjaHJvbWUyCggAEEUYFhgeGDkyBwgBEAAYgAQyCAg CEAAYFhgeMggIAxAAGBYYHjIICAQQABgWGB4yCAgFEAAYFhge MggIBhAAGBYYHjIICAcQABgWGB4yCAgIEAAYFhgeMgoICRAAGA oYFhgeMggIChAAGBYYHjIICAsQABgWGB4yCAgMEAAYFhgeMgoI DRAAGAoYFhgeMggIDhAAGBYYHtIBCTE4OTg1ajBqN6gCFLACAf EFVwFKb4GLy3_xBVcBSm-Bi8t_8QVXAUpvgYvLfw&client=ms-android-honor&sourceid=chrome-mobile&source=chrome.ob&ie=UTF-8
Senast redigerad av trottwell 2026-09-10 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in