Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
Det fanns ju förr i tiden något som hette straffarbete och som man kunde dömas till. TS efterfrågar kanske något liknande.
Stalins arbetsläger nämnde en föregående skribent. Dessa var fruktansvärda inrättningar, ofta i Sibirien. Avsikten var inte att de skulle sona sina "brott", avsikten var att de skulle dö. De fick bo i baracker utan uppvärmning, gå klädda i tunna kläder, ofta barfota i snön, fick för lite mat men förväntades arbeta hårt fysiskt under långa pass. Jag har sett i ett filminslag där ett läger fick 1500-1600 fångar på hösten. På våren levde endast något tiotal av dessa. De andra hade stupat av alltför hårda förhållanden.
Ja Stalin är kanske lite för extrem, men vi har ju mer moderna exempel, El Salvador där brottslingar åker in i fängelse och tvingas arbeta. Man kan ha vissa åsikter om att El Salvador trycker in 100 personer i en liten bur som sedan får sova på sten, men att döma på dom filmer jag har sett så verkar fångarna ändå ha det ganska bra, jobbet ger även fångarna en mening och känsla av att det bidrar/betalar tillbaka till samhället.
Jag anser personligen att liberalistiska idéer som saft och bulla, psykolog och rehabilitering med psykologer är lite pase.
Meningsfullt arbete och känna sig meningsfull är bättre terapi och förbereder individen bättre.
Sedan beror det ju på fall till fall.
Vänstern idag tycker ju inte att grova brottslingar ska sitta nån tid alls. Fängelserna är överfulla och hårda straff lönar sig inte. Därav ska vi kasta ut serievåldtäksmän eller mördare efter bara något år.
Nu har förvisso sossarna hittat lite förnuft och kopierat högerns politik i frågan, men övriga vänstern (V + MP) anser fortfarande att en grov brottsling ska komma ut så fort som möjligt.
Detta är en mycket oroväckande tanke på många sätt.
Om vi istället tvingar dessa individer till tvångsarbete och samtidigt ger dom långa straff så tvingas de att tillföra till samhället.