2026-09-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Samma princip som på jorden, den som har en armé - sin egen eller någon annans. Visst finns det FN-papper med dessa är bara underskrivna av några få länder och har ingen verkan i praktiken.

Det är ändå bara några få länder som verkar i rymden än så länge
Citera
2026-09-10, 10:11
Medlem
Den som besitter makten
Citera
2026-09-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Det är ändå bara några få länder som verkar i rymden än så länge
Men dessa länder är kanske väldigt aktiva med att skicka upp satelliter. Omkring 15 000 satelliter finns det. Vissa oaktiva eller trasiga. USA har flest satelliter med över 8 000.
Citera
2026-09-10, 20:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Christopher Plummer
https://static.wikia.nocookie.net/superepicfailpedia/images/e/e5/Emperor_of_the_Galaxy_profile_crop_-_Starcrash.png/revision/latest?cb=20250123055639
Citera
2026-09-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjedervingar
Den som besitter makten
USA då kanske ändå med tanke på att de har vapen i rymden. Vet inte om Kina och Ryssland också har det?
Citera
2026-09-19, 12:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Med rymden menar du "saker i omloppsbana runt jorden" eller menar du vem som bestämmer i andra galaxer? Viss skillnad...
Citera
2026-09-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Med rymden menar du "saker i omloppsbana runt jorden" eller menar du vem som bestämmer i andra galaxer? Viss skillnad...

Han menar nog hela universum utanför jorden eftersom han inte frågar efter något annat än rymden. Det är alltså minst hela vårt solsystem.
Citera
2026-09-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Där Usa - Kina och Ryssland har sina satelliter (15 tusen) och där Usa har sina vapen.
Citera
2026-09-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Där Usa - Kina och Ryssland har sina satelliter (15 tusen) och där Usa har sina vapen.

Ja men då har du väl svaret på trådens fråga då, USA bestämmer.
Citera
2026-09-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Ja men då har du väl svaret på trådens fråga då, USA bestämmer.
Det är i högsta grad osäkert än så länge eftersom Trump inte sagt något om det. Jag vill ha svart på vitt vem, om någon, som anser sig bestämma där uppe. USA är störst när det gäller antalet satelliter men det behöver inte betyda något.

Jag ska försöka hitta någon rymdforskare som jag kan kontakta i hopp om ett svar.
Citera
2026-09-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Det är i högsta grad osäkert än så länge eftersom Trump inte sagt något om det. Jag vill ha svart på vitt vem, om någon, som anser sig bestämma där uppe. USA är störst när det gäller antalet satelliter men det behöver inte betyda något.

Jag ska försöka hitta någon rymdforskare som jag kan kontakta i hopp om ett svar.

Kontakta Michael Bradley på Umeå universitet michael.bradley@umu.se han kanske har svar.
Citera
2026-09-21, 17:58
Medlem
Efter 18 i tv4 så får vi veta mer om usa och deras vapen där uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in