2026-09-09, 10:53
Medlem
Om vi leker med tanken att mannen fick maximalt antal dagsböter, alltså 150 st, så har han en årsinkomst på cirka 335 000 sek.

Har han fått 75 dagsböter så har han en årsinkomst på cirka 670 000 sek.

Tycker det är lite synd att inte antalet dagsböter finns med i artiklarna. Inte heller vad brottet var.

DN har en artikel bakom betalvägg, kanske den är matnyttigare? Det verkar hur som helst att brottsrubriceringen är olovligt förfogande, https://www.dn.se/sverige/tog-kvarglomda-pengar-i-bankomat-far-bota-52-000/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-09 kl. 10:57.
Citera
2026-09-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
27 gånger beloppet i böter, var ligger rimligheten i det ?
Brott ska inte löna sig, och det kostar ju en stor mängd polisiära resurser att utreda och åtala också. Det borde betalas av gärningsmannen. Den riktiga frågan är varför man inte alltid har så här hårda straff på brott som stöld och vandalism.
Citera
2026-09-09, 11:20
Medlem
Citat:

Håller med!
Tycker det är helgalet högt belopp och jag inte heller att staten har agerat helt korrekt.
Vari ligger det logiska att om en person tar 1900kr som någon glömt, så ska han få böta långt mycket mer 52 000 kr.
Ett så högt belopp borde ju klassas som bedrägeri och långt ifrån skäligt.
Den stora vinnaren på detta är ju staten i vilket fall.
Sedan kan man ju fråga om hur man skulle gå till väga att lämna tillbaka dessa pengarna och hur mycket tid det skulle tagit.
Det är ju inte så att banken längre hantera pengar, om de ens har öppet och ge sig iväg till polisen för att lämna in detta hade tagit säkert halva dagen i anspråk.
Citera
2026-09-09, 11:24
Medlem
Citat:

Stöld av normalgraden. Fängelse upp till två år på straffskalan. Påståendet att han inte fattade att man inte fick ta någon annans uttagspengar gick ingen på.
Citera
2026-09-09, 11:28
Medlem
Citat:

Inte rimligt alls för upphittade pengar. Fann en 50-lapp på en busshållplats en gång, eftersom jag inte lämnade in den till polisen borde jag alltså fått 1350 kr i böter?

Bankomater brukar rulla tillbaka pengar som man inte tar emot, så det verkar dessutom vara ett tekniskt fel på bankomaten.
Citera
2026-09-09, 12:18
Medlem
Blaskas avatar
Hur åkte han dit?
Citera
2026-09-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Hur åkte han dit?
Förmodligen kamera samt han plockade ut pengar efteråt så kvinnan gick väl till polisen och dom kontaktade ägaren av bankomaten som fixade fram video och vem som var direkt efter.
Tycker det är konstigt, hur kan det bli så?
Om pengarna hade legat på marken 2 meter bort, hade det räknat som upphittat då?
Vad han skulle gjort var att stoppa in kortet och ta ut pengar som vanligt så pengarna han tar ut hamnade ovanpå hennes pengar som hon glömt kvar och sen hade han kunnat häva att han tog pengarna som kom ut ur maskinen och att han inte såg att där var pengar liggandes när han kom till automaten.
Citera
2026-09-09, 12:49
Medlem
Personligen hade jag lämnat pengarna till polisen. Kvinnan kan ju haft det ekonomiskt svårt och behövt pengarna men oavsett vad så hade jag mått bättre av att visa medmänsklighet och gott omdöme.
Citera
2026-09-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Personligen hade jag lämnat pengarna till polisen. Kvinnan kan ju haft det ekonomiskt svårt och behövt pengarna men oavsett vad så hade jag mått bättre av att visa medmänsklighet och gott omdöme.

Detta hände mig en gång, jag tror att det var 800 kr som någon glömt kvar i bankomaten. Lämnade in till polisen. Ingen hörde av sig så jag fick senare hem dem med posten.
Citera
2026-09-09, 12:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
För att det räknades som bankrån?

Nej, brottet var olovligt förfogande.
Senast redigerad av Ganonito 2026-09-09 kl. 12:59.
Citera
2026-09-09, 13:06
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Förmodligen kamera samt han plockade ut pengar efteråt så kvinnan gick väl till polisen och dom kontaktade ägaren av bankomaten som fixade fram video och vem som var direkt efter.
Tycker det är konstigt, hur kan det bli så?
Om pengarna hade legat på marken 2 meter bort, hade det räknat som upphittat då?
Vad han skulle gjort var att stoppa in kortet och ta ut pengar som vanligt så pengarna han tar ut hamnade ovanpå hennes pengar som hon glömt kvar och sen hade han kunnat häva att han tog pengarna som kom ut ur maskinen och att han inte såg att där var pengar liggandes när han kom till automaten.

Hela historien verkar sjukt konstig. Skulle polisen ha kontaktat bankomatens ägare för att man glömt 1900 kr där som nu är försvunna.
Citera
2026-09-09, 13:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En kvinna glömde kvar 1 900 kronor i en bankomat – vilka togs av en Väsbybo. Det blev en dyr historia. Nu döms han att betala över 50 000 i böter.

https://www.mitti.se/nyheter/tog-kvarglomda-pengar-i-bankomat--doms-till-chockboter-6.3.384570.eaa9a0ce53

Helt cp. Om jag snattar för 1900kr på ICA hur mycket får jag böta då?

Men nu vet man detta. Om jag ska ta ut pengar och det sitter någon annans pengar i springan så kommer jag ta pengarna och kasta dem på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in