2026-09-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Att radda upp saker efter varandra gör dig inte smartare.
Du skrev i princip att du inte visste va svensk kultur var att den inte fanns.
Nu tar du inte ansvar.
Jag gillar inte att prata med ungar i vuxen ålder.
Att ta det ordagrant att dagstidningar är den enda formen av media när man bara använder uttrycket.
Är ju -kul- i sig.
Skäms ni?
Ha så kul med din Amerikanska flagga.
Själv ser jag mer svenska flaggor än Amerikanska.
Kan mer Amerikanska flaggor än svenska möjligtvis beror på att du är på bilkonvent för Amerikanska bilar som kommer från Amerika?

Jag nämner att vår kultur förändras och vi kan inte göra speciellt mycket åt det
Eftersom människor påverkas av olika kulturer sen urminnes tider och blandas
Jag har inte skrivit att det varken är fel eller bra. Jag påpekar att så är det
Du lägger in egna ord i min berättelse. Knasboll
Citera
2026-09-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag nämner att vår kultur förändras och vi kan inte göra speciellt mycket åt det
Eftersom människor påverkas av olika kulturer sen urminnes tider och blandas
Jag har inte skrivit att det varken är fel eller bra. Jag påpekar att så är det
Du lägger in egna ord i min berättelse. Knasboll

Jaja, svensk kultur finns uppenbarligen fortfarande. Behöver bara dammas av så ni vet vad det är för någonting i framtiden. Att ha som utgångspunkt att försvara den från första början kan ju va vettigt i sammanhanget, så den just inte behöver bytas ut.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-08 kl. 18:42.
Citera
2026-09-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Jaja, svensk kultur finns uppenbarligen fortfarande. Behöver bara dammas av så ni vet vad det är för någonting i framtiden. Att ha som utgångspunkt att försvara den från första början kan ju va vettigt i sammanhanget, så den just inte behöver bytas ut.

Lycka till!
Sånt går inte
Kultur är i ständig förändring. Man kan aldrig gå bakåt
Citera
2026-09-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Lycka till!
Sånt går inte
Kultur är i ständig förändring. Man kan aldrig gå bakåt

Du vet precis exakt vad jag syftar på så behöver inte spela dum. Vi tackar för kebabpizzorna, helt ok. Och köttbullarna, men resten vill va ha som det är.
Citera
2026-09-08, 19:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Hej, jag är född och uppvuxen på landet i en liten småstad fullt med bönder och EPA raggare, alltså folk som går runt med SD merch och svenska flaggor och är lite feta.

Jag flyttade sedan till en mångkulturell större stad och område och har även bott lite i andra länder genom åren och jag älskar det.

Det bästa jag vet är att träffa människor från olika kulturer och känner mig mer hemma i dom kretsarna.

Så när SD pratar om typiskt svensk kultur och att de så gärna vill att människor inte ska vara i ''utanförskap'' när det gäller livstil, vad fan menar dom? har de aldrig varit på christiania eller camden town eller?
Det är hur vanligt som helst att skapa egna community och livsstilar och det är väl de som alla SD bönder på landet med sina EPA bilar gör eller?

Om SD vill att hela Sverige ska var som Sölvesborg, då vill man skratta lite.

Jag är så tacksam att det inte är så många som har Jimmie Åkesson's dialekt här jag bor, då hade jag nog spytt dagligen.

Vad tycker ni om detta?

Håller med.

Fegheten är tyvärr det som premieras som Svensk "kultur". En konstant skräck.

Det var en lallare här som skräckslaget trodde att en kille som skulle sova på sin balkong i Stockholm när det var som varmast skulle bli knivmördad och våldtagen. För det "visste ju alla" skulle hända i Stockholm.

Fegheten, skräcken och själviskheten är tyvärr fan-orden för många Svenskar numera.
Citera
2026-09-08, 19:19
Medlem
Citat:
Hej, jag är född och uppvuxen på landet i en liten småstad fullt med bönder och EPA raggare, alltså folk som går runt med SD merch och svenska flaggor och är lite feta.

Jag flyttade sedan till en mångkulturell större stad och område och har även bott lite i andra länder genom åren och jag älskar det.

Det bästa jag vet är att träffa människor från olika kulturer och känner mig mer hemma i dom kretsarna.

Så när SD pratar om typiskt svensk kultur och att de så gärna vill att människor inte ska vara i ''utanförskap'' när det gäller livstil, vad fan menar dom? har de aldrig varit på christiania eller camden town eller?
Det är hur vanligt som helst att skapa egna community och livsstilar och det är väl de som alla SD bönder på landet med sina EPA bilar gör eller?

Jag är så tacksam att det inte är så många som har Jimmie Åkesson's dialekt här jag bor, då hade jag nog spytt dagligen.

Vad tycker ni om detta?
Att handla sitt snus på turklivs i stora förorten är vad du kallar ”träffa folk från olika kulturer”. Du låter bara som en utstött bastard som inte hittar något att kalla ”hem”. Sluta lura dig själv.
Citera
2026-09-08, 19:44
Medlem
Citat:
Så när SD pratar om typiskt svensk kultur och att de så gärna vill att människor inte ska vara i ''utanförskap'' när det gäller livstil, vad fan menar dom?
Bra fråga, men kultur kan ju innebära olika saker på olika nivåer. Jag ser framför mig att du jämför olika klädmoden, musikstilar, slanguttryck, konst och filmreferenser och kallar det kultur.

Men politiskt handlar väl kultur mer om delade värderingar och vanor. Vipeholmsexperimenten ledde fram till tandborstning och begränsad godiskonsumtion/ lördagsgodis. Katolska kyrkan bröt upp familjestrukturer så man inte behöver lyda ett familjeöverhuvud utan är hyffsat likställd.

Förtroendet för rättsstat, våldsmonopol och äganderätt gör att vi inte behöver hämnas för att upprätthålla en terrorbalans mellan grannar och städer inom riket. Ärvdabalken, preventivmedel, skatteverkerk och socialtjänsten gör att vi inte behöver giftermål för sex, bevisa spräckt mödomshinna på bröllopsnatten, sy ihop eller skära av kvinnors könsorgan för att säkra faderskap och ättelinje eller gifta sig inom familjen i s.k. kusinäktenskap för att säkra ägarskapet i jordbruk över generationer.

I svensk kultur behöver man inte döda olydiga kvinnor för att upprätthålla familjens heder och det är skamligt att våldta även om offret har fel tro/ härkomst. Man har också hygienstandarder som tvål och vatten, dusch och toa man kan spola, samt toapapper. Vi har som samhälle tagit avstånd från gamla tiders "lortsverige" där folk var sjuka pga mörka ostädade hem.

Vi har också extremt utbyggt myndighetsväsende sedan flera hundra år som standardiserar produktion och säkerställer god kvalitet på livsmedel, mediciner och industriproduktion. Man respekterar också standarder och försöker generellt inte kringgå dem. Detta går tillbaka till standardiserade kanonkalibrar och indelningsverket vilket gav svenska styrkor ett övertag under stormaktstiden.

Allt detta är såklart normalt för dig i din hemby och i de flesta europeiska länder idag, men för mänskliga samhällen generellt är det en väldigt ovanlig livsstil och ovanlig kombination av vanor. Normalt utnyttjar man slavar, kräver mutor, slår kvinnor och barn, bryter mot enkla regler och ljuger friskt om det kan ge en fördelar.

Man märker skillnaden först när man sett motsatsen.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2026-09-08 kl. 20:02.
Citera
2026-09-08, 22:35
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Partier & partipolitik

Strix/Mod
Citera
2026-09-09, 10:10
Avslutad
Citat:
Så när SD pratar om typiskt svensk kultur och att de så gärna vill att människor inte ska vara i ''utanförskap'' när det gäller livstil, vad fan menar dom?
Typisk svensk kultur avser egentligen det kulturarv som utmärker vår kultur, och där ingår allt från seder, lagar och värderingar till vårt biologiska arv.

Vad jag tror SD egentligen pratar om är att vi ska återupprätta synen och idén om att det är landet Sverige som är kulturen. Det innebär att när någon passerar Sveriges gräns så befinner de sig alltså i vår svenska kultur.
Det här är viktigt för att kunna bli en del av den svenska gemenskapen och sen kunna delta i kultiveringen av det svenska kulturarvet.

Med mångkultur har vi fått en kultursyn där vi delar in befolkningen i olika kulturtillhörigheter och där samhörigheten inte längre uppnås av en gemensam kultur utan snarare försöker påtvingas genom en politisk kulturideologi.
Citera
2026-09-09, 14:14
Medlem
Citat:

Vad tycker ni om detta?
Svensk kultur är att ha ett öppet samhälle där vi tar hand om varandra och visar respekt. I Svensk kultur omfamnar vi andra kulturer och utvecklas genom dessa influenser.
Jag har lite svårt att se något Svenskt i SDs politik.
Citera
2026-09-11, 14:37
Medlem
Vad för kultur? Ja, partiprogrammet säger inte så mycket, men vi har sett att företrädare för SD gillar folkdräkt, svenska flaggan, vit makt-musik, fröken snusk och kampsport med järnrör. Med detta profilerar man sig bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in