2026-09-08, 13:42
Medlem
Ja det är mycket de kunnat dra till med. Patriotism hade definitivt inte varit helt fel. Sen också borde de verkligen gå in hårt för att reducera antalet myndigheter som vi har alldeles för många av i Sverige. En sån enkel grej som knappast förargar någon annan än några tanter som förlorar sina (låtsas)jobb.
Citera
2026-09-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla partier är skit . Går absolut inte att rösta på nåt denna gång.
Ja årets val är svårt. Rösta på det minst dåliga alternativet. Vänsterblocket kommer aldrig lyckas bilda regering så under den perioden av käbbel kommer varenda jävla kryphål i lagen babbarna hittar att missbrukas in i absurdum eftersom att det inte finns nån regering som kan fixa lagen.
Citera
2026-09-08, 14:09
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Alla partier är skit . Går absolut inte att rösta på nåt denna gång.
Jag räknar inte det som en risk om 10-15 portar sprängs på natten i sverige tills man får fast dom där det bor 6 miljoner människor eller så i lägenheter.

Extremt mycket större chans att skadas i trafiken och ändå kör folk bil.

Jag vet inte vad du röstar på - jag giiiissar att vi står enormt långt ifrån varandra politiskt - och känner litet likadant vareviga val. Jag kommer lomma dit, lägga mina röster, och sen lomma hem.

Har alltid sagt det: det är som att ta en promenad till läkaren som ska såga ett kallbrandinfekterat ben av en. Det är det minst dåliga alternativet men att förväntas glatt hjula dit med lätta steg är fan att begära för mycket.
Citera
2026-09-08, 14:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vet inte vad du röstar på - jag giiiissar att vi står enormt långt ifrån varandra politiskt - och känner litet likadant vareviga val. Jag kommer lomma dit, lägga mina röster, och sen lomma hem.

Har alltid sagt det: det är som att ta en promenad till läkaren som ska såga ett kallbrandinfekterat ben av en. Det är det minst dåliga alternativet men att förväntas glatt hjula dit med lätta steg är fan att begära för mycket.
Ja, men litet så.

Finns inget parti jag längtar efter att rösta på. Jag försöker snarare välja det som jag tror gör minst skada, eller som kan hjälpa till att undvika att andra partier ställer till det.

Inget lätt val.
Citera
2026-09-08, 14:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Nu var det sosseregeringen som ansökte om Natomedlemskap så de skulle göra bort sig ordentligt.
Men nu snackar vi en regering med v och mp
Citera
2026-09-08, 14:45
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, inte alls.

Dåvarande försvarsminister Peter Hultqvist var benhård motståndare till Nato:

Så kom verkligheten ikapp honom och S, i form av rysslands anfallskrig mot Ukraina. Då blev Hultqvist mindre kaxig, men gillade fortfarande inte NATO.

Det skulle inte alls vara bra för Sverige om han blev försvarsminister. Inte bara för det där med NATO, utan för att han förefaller ha dålig överblick och tillika dåligt omdöme.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hemliga-spelet-i-s-om-nato

Jo jag hade tyckt det, att inte Tidö vill göra det är väl för vi alla kommer ihåg hur Ulf Kristersson förnedrade sig och kysste Turkiets ledare Rece Erdoğan i arslet hur många gånger som helst.
Citera
2026-09-08, 14:49
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Men nu snackar vi en regering med v och mp

Vi snackar ingen regering förrän efter valet.
Citera
2026-09-08, 14:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Vi snackar ingen regering förrän efter valet.
Och den chansningen är svenskar villiga att ta?, naiva korkar.
Citera
2026-09-08, 15:23
Medlem
Citat:
”Med de rödgröna vid rodret blir det fritt fram för främmande makt

Och så en dyster illustration med flyg, stridsvagnar och landstigningsbåtar som invaderar från öst medan Peter Hultqvist, Dadgostar och Helldén sitter och fikar.

Varför kör inte Tidö fram sådana argument och affischer? Många av de rödgröna väljarna är minst lika rädda för krig och otrygghet som de är för global uppvärmning och vinster i välfärden.

Det är inte alls svårt att visa att en rödgrön regering skulle försvaga Sveriges försvarsförmåga högst betydligt.

Varför försitter Tidö denna chans?
De inser att en rätt stor minoritet inte är rädda för Ryssland och inte vill slösa pengar på Ukraina. Eftersom det bara är (VPK) och (MP) som avviker här så riskerar nog debatt om det att öka dessa partiers väljarstöd.

Atr Tidö inte driver frågan förstår jag. Däremot kan det vara lonstigt att inte åtminstone (vpk) profilerar sig som krigströtta. Särskilt eftersom de inte får vara med i en regering och måste tvinga sig in genom stort stöd.
Citera
2026-09-08, 15:47
Medlem
Citat:

Och så en dyster illustration med flyg, stridsvagnar och landstigningsbåtar som invaderar från öst medan Peter Hultqvist, Dadgostar och Helldén sitter och fikar.

Varför kör inte Tidö fram sådana argument och affischer? Många av de rödgröna väljarna är minst lika rädda för krig och otrygghet som de är för global uppvärmning och vinster i välfärden.

Det är inte alls svårt att visa att en rödgrön regering skulle försvaga Sveriges försvarsförmåga högst betydligt.

För Ryssland är inte det största hotet mot Sverige. Top 5 kanske, men vänstern, islam, EU, är klart större hot.
Citera
2026-09-08, 15:51
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:

Du tycker inte att främmande makt redan tagit över Sverige? Tackvare S och Tidö?
Avtalet innebär att vi får amerikanskt kontrollerade baser i Sverige samt amerikansk militär och civila som inte lyder under svensk lag.
dca

De Tidö och S kommer fortsätta ge bort Sveriges suveränitet till främmande makt.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2026-09-08 kl. 15:55.
Citera
2026-09-09, 11:56
Medlem
Epimaness avatar
"Försvaret är ett särintresse" -Moderaterna under Reinfeldt.

Så länge de inte sparkat ut honom ur partiet så blir det bara fånigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in