2026-09-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Spännande... Jag tyckte en Old Amsterdam var riktigt bra, men men alla för sin sak.

Helt klart alla har sin smak. Jag föredrar en dansk svarte Sara över en oude Amsterdam eller en svensk prästost. Om vi snackar hårdost
Citera
2026-09-09, 22:23
Medlem
Vem0ths avatar
Italien, Schweiz, Holland och Frankrike exporterar mest ost i världen.

Men jag gillar bara typ en ost per av nämnda länder.

När det kommer till frukostostar så är nog Sverige bäst i hela världen enligt mig. Våra ostar har en distinkt karaktär vilket jag inte upplever utomlands där allt är liksom imiterad gouda vilket smakar bara som en extra skiva smör på mackan vilket förstås matchar att flera länder väljer majonnäs på mackan istället för smör då något måste ge en smörig ton.

Våra ostar gifter sig istället så bra med smör.

När det kommer till hantverksostar, vi har en del att hämta. Västerbottenosten är praktiskt sett en fast och översaltad cheddar. Inget riktigt speciellt utöver att vara en fantastisk matlagningsost pga dessa kvalitéer. Men Wrångebäck har vuxit i popularitet tills... den förbannade Gammel Knas från Danmark klev in då den dominerat försäljningen över manuella diskar. Men däremot har vi en bra blåmögelost under namnet "Hallands Hav" och den är liksom lagom i alla kategorier vilket är vad en svennebanan önskar i en blåmögelost.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in