2026-09-07, 22:41
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja jag är inte här för att övertyga dig.

Det förväntar jag mig inte att du eller någon annan ska göra heller.
Citera
2026-09-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Det förväntar jag mig inte att du eller någon annan ska göra heller.
Nä det blir ju svårt om regeringens och deras myndigheters siffor inte duger för dig. Men gräver du en dm djupt på internet hittar du säkert någon som stärker din världsbild.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-09-07 kl. 23:12.
Citera
2026-09-07, 22:59
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nä det blir ju svårt om regeringens och deras myndigheters siffor inte duger för dig. Men gräver du en dm djupt på internet hittad du säkert någon som stärker din världsbild.

Jag litar inte på någon regering vilken blockfärg eller partifärg den än har. Jag litar inte på någon myndighet oavsett vilken tillfällig politisk styrning och vinkling den må ha.

Men det är bara jag det. Skit i mig.
Citera
2026-09-08, 03:07
Medlem
Tomtekukars avatar
Jag är faktiskt mer benägen att hålla med DasspappretDN än Bimbodeluxe här.

Det handlar inte om att automatiskt hitta någon på internet som bekräftar ens världsbild. Det handlar om att regeringar och myndigheter inte är oberoende sanningsmaskiner vars siffror blir oantastliga bara för att de står på en myndighets hemsida.

Vi har redan sett hur statistik och redovisning kan påverkas av definitioner, urval, kategorisering och hur saker bokförs – och i vissa fall har det funnits konkreta skäl att ifrågasätta både polisens och andra myndigheters redovisning.

Och nu är det valår.

Då borde journalistiken vara som mest besvärlig för regeringen: kontrollera siffrorna, kontrollera definitionerna, kontrollera vad som faktiskt jämförs och vad som utelämnas.

I stället får vi ofta regeringens siffror presenterade som nyheter, medan granskningen av själva underlaget blir en bisats.

Så nej, jag säger inte att Migrationsverkets siffror är falska. Jag säger att "Migrationsverket säger det" inte är samma sak som "saken är därmed bevisad".

Det är faktiskt precis därför vi har journalister.

Eller hade vi tänkt använda valåret till att testa hur snabbt man kan förvandla regeringens pressmeddelanden till journalistik?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in