2026-09-08, 16:20
Medlem
bl-gr-ns avatar
Om AGI utvecklas i USA eller Kina, vad händer då med resten av världen?
För oss fast bland EU-elitens lakejer, blir det som i Sovjetunionen.

1.Vi halkar efter i utvecklingen och levnadsstandarden minskar.
2. Eliten börjar och styra och ställa, hur folket ska tycka och tänka (för ingen skugga ska falla på EU-eliten och deras lakejer).
3. Valfrihet och yttrandefrihet begränsas, för att dölja EU-eliten och deras lakejers oförmåga att detaljstyra samhällen.

Mycket av det ser vi redan idag utan ens AI vuxit färdigt.
Citera
2026-09-08, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Den här tanken slog mig plötsligt. AGI kommer med största sannolikhet att utvecklas i antingen USA eller Kina.

Men vad händer med alla andra länder då? Om vi bara tittar på Fable-incidenten, så spärrade USA ut utländska användare med hänvisning till den nationella säkerheten.

Om en betydligt mer kraftfull AGI utvecklas, kommer USA eller Kina med all säkerhet att blockera utländska användare. De kanske till och med förbjuder utländsk åtkomst permanent.

Dessa länder är inga filantroper. Därför finns det ingen anledning för dem att ge bort teknik gratis.

Detta eftersom en AGI, så fort den är utvecklad, kan förbättra sig själv i en rekursiv loop – vilket gör den till ett verktyg som är mer kraftfullt än till och med atombomben.

Om det sker kommer klyftan mellan USA/Kina och resten av världen att bli så enorm att de andra länderna framstår som civilisationer på stenåldersnivå.

Att utveckla en AGI är betydligt svårare än Manhattanprojektet. Det innebär att inga andra länder än USA och Kina har resurserna att utveckla en på egen hand. Dessutom kommer ingen att kunna hinna ikapp när AGI:n väl har skapats och börjat förbättra sig själv.

Om AGI/ASI utvecklas och USA och Kina blockerar all utländsk åtkomst för att behålla AI-tekniken för sig själva, vad händer då med resten av världen?

När jag plötsligt föreställde mig en sådan framtid blev jag faktiskt ganska rädd.
Detta är ju orsaken till att trillioner dollar pumpas in i AI. Uppsidan är total världsherravälde.
Obegränsad strategiskt övertag.
Sverige kan inte ens serva och behålla kärnkraft som praktisk taget är uråldrig kunskap vid det här laget.
En simhall kostar lika mycket som ett datacenter. Vi är snart som negrerna vi tagit hit.
Citera
2026-09-08, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Samtidigt så är företagen inte några filantroper heller. Varför skulle de ge bort sin teknik gratis till regeringen? Varför skulle de finna sig i att begränsa sin marknad?

Det var ju rätt begränsad framgång man hade att behålla atombomben för sig själv...
Sannolikt kommer Kina fram till asi dom med. Men man kan tänka sig usa ändå drar ifrån då Kina inte hunnit komma förbi i chiptillverknings kriget. Terrafab blir en tillgång till ofattbara mängder med compute.
En asi kommer snabbt förbättra sig själv med med en noslöngd före Kina . Nya uppdateringar timme after timma. Inte 3 månader ös intervall som idag.
Sannolikt tappar vi kontrollen samtidigt som AI kan garantera sin egen överlevnad. När den kan garantera att datacentren den behöver inte kan förstöras av människan och den inte behöver oss för elproduktion och chiptillverkning och nya datahallar.
Citera
2026-09-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Fast nu blandar du ihop bolagets skatt från delägarnas skatt. Det är väl inte skattefritt att plocka ut vinst i USA heller.
Jag visar hur bestialiskt överheten i Sverige plundrar.

Och desto mer den plundrar, desto mindre finns kvar att investera i nya företag med nya ideer, som kan växa upp och bli stora på att leverera sådan folk vill betala för.

Och i EU finns knappt något riskkapital. Därför fick ju DeepMinds gå till riskkapitalister i USA.

Och det växer knappt upp nya stora företag i EU. De växer upp i USA och Kina.
Citera
2026-09-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Detta är ju orsaken till att trillioner dollar pumpas in i AI. Uppsidan är total världsherravälde.
Obegränsad strategiskt övertag.
Inte världsherravälde.
Utan mest bara för att man tänker att det skall ger bra värdetillväxt. Det är lite som att vara med och äga Google från början.

Citat:
Sverige kan inte ens serva och behålla kärnkraft som praktisk taget är uråldrig kunskap vid det här laget.
En simhall kostar lika mycket som ett datacenter. Vi är snart som negrerna vi tagit hit.
Dvs vi är snart som vi var på 60 och 70-talet.
Citera
2026-09-08, 22:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Inte världsherravälde.
Utan mest bara för att man tänker att det skall ger bra värdetillväxt. Det är lite som att vara med och äga Google från början.

Dvs vi är snart som vi var på 60 och 70-talet.
Om ASI tillfaller tex usa gissar jag på total dominans
Citera
2026-09-08, 23:25
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag visar hur bestialiskt överheten i Sverige plundrar.

Och desto mer den plundrar, desto mindre finns kvar att investera i nya företag med nya ideer, som kan växa upp och bli stora på att leverera sådan folk vill betala för.

Och i EU finns knappt något riskkapital. Därför fick ju DeepMinds gå till riskkapitalister i USA.

Och det växer knappt upp nya stora företag i EU. De växer upp i USA och Kina.

Det riskkapitalet kallas för socialbidrag och basinkomst, eftersom det bara är privatpersoner som har ett humm om vad andra människor behöver. Alternativet är statliga låtsasjobb där man inte gör någon nytta överhuvudtaget eller att låta människor bygga lådbilar och burktelefoner och hoppas att dessa är lika populära på den internationella marknaden som nordkoreanska Stalinorglar är på den globala vapenmarknaden, utanför Ryssland, och som nordkoreanska bronsstatyer är på den globala konstmarkaden, utanför afrikanska diktaturer. För om bidragspacket kan börja från scratch och bli driftiga entreprenörer så kan väl Nordkoreas regering också bli det? De flesta människor befinner sig idag socioekonomiskt på samma nivå där Nord- och Sydkorea befann sig nationalekonomiskt 1953, eller Gazaremsan år 2026. Och om någon invänder att det här resonemanget inte stämmer eftersom "jag är fattig men har har lya och mat och internetuppkoppling" så kan jag lägga till att framtidsutsikterna är ännu jävligare än för koreaner 1953 och Gazabor 2026 om nyliberalerna får bestämma, för koreaner och Gazabor kunde/kan odla egen mat och slagga i ett plåtskjul i någorlunda behagliga temperaturer. Moderna svenskar kommer inte ens kunna göra det när riskkapitalisterna har köpt upp allt.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-09-08 kl. 23:29.
Citera
2026-09-09, 00:51
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Den här tanken slog mig plötsligt. AGI kommer med största sannolikhet att utvecklas i antingen USA eller Kina.

Men vad händer med alla andra länder då? Om vi bara tittar på Fable-incidenten, så spärrade USA ut utländska användare med hänvisning till den nationella säkerheten.

Om en betydligt mer kraftfull AGI utvecklas, kommer USA eller Kina med all säkerhet att blockera utländska användare. De kanske till och med förbjuder utländsk åtkomst permanent.

Dessa länder är inga filantroper. Därför finns det ingen anledning för dem att ge bort teknik gratis.

Detta eftersom en AGI, så fort den är utvecklad, kan förbättra sig själv i en rekursiv loop – vilket gör den till ett verktyg som är mer kraftfullt än till och med atombomben.

Om det sker kommer klyftan mellan USA/Kina och resten av världen att bli så enorm att de andra länderna framstår som civilisationer på stenåldersnivå.

Att utveckla en AGI är betydligt svårare än Manhattanprojektet. Det innebär att inga andra länder än USA och Kina har resurserna att utveckla en på egen hand. Dessutom kommer ingen att kunna hinna ikapp när AGI:n väl har skapats och börjat förbättra sig själv.

Om AGI/ASI utvecklas och USA och Kina blockerar all utländsk åtkomst för att behålla AI-tekniken för sig själva, vad händer då med resten av världen?

När jag plötsligt föreställde mig en sådan framtid blev jag faktiskt ganska rädd.

Det snackas hela tiden om AGI, men ingen vet egentligen vad det är. Manhattanprojektet och att bygga atombomben var inte särskilt komplicerat - när man väl kommit på hur man skulle göra. Med datakraft som drar hela världens energiförbrukning, så kanske stormakterna kan närma sig något som är en blek kopia av det man avser med AGI. En sak är säker - den geopolitiska kampen om energi och rare earth metals kommer att öka på grund av AI. Gröna alternativ kommer att kastas på sophögen, kärnkraft och olja som gäller.
Citera
2026-09-09, 06:21
Medlem
Citat:
Sannolikt kommer Kina fram till asi dom med. Men man kan tänka sig usa ändå drar ifrån då Kina inte hunnit komma förbi i chiptillverknings kriget. Terrafab blir en tillgång till ofattbara mängder med compute.
En asi kommer snabbt förbättra sig själv med med en noslöngd före Kina . Nya uppdateringar timme after timma. Inte 3 månader ös intervall som idag.
Sannolikt tappar vi kontrollen samtidigt som AI kan garantera sin egen överlevnad. När den kan garantera att datacentren den behöver inte kan förstöras av människan och den inte behöver oss för elproduktion och chiptillverkning och nya datahallar.

Jag skulle gissa att det ligger rätt långt fram i tiden och att det nog är oläge att gissa hur världsläget ser ut då. Det är nog där jag tror att spekulationerna är och förblir spekulationer.
Citera
2026-09-09, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Det snackas hela tiden om AGI, men ingen vet egentligen vad det är.

Med datakraft som drar hela världens energiförbrukning, så kanske stormakterna kan närma sig något som är en blek kopia av det man avser med AGI.
AGI är inte, eller har inte varit, så konkret definierat. Vilket lämnar öppet för en hel del godtycke.

Testerna för AGI ändras hela tiden för att blir svårare och svårare.

Hade folk åkt i tidsmaskin från 2010 hade man enhälligt konstaterat att vi nu har AGI. Mer märkvärdigt än så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
En sak är säker - den geopolitiska kampen om energi och rare earth metals kommer att öka på grund av AI. Gröna alternativ kommer att kastas på sophögen, kärnkraft och olja som gäller.
Inte alls. Just för ögonblicket är det överefterfrågan på el pga hysteri med datacenterkapacitet. Men efterfrågan kommer mötas successivt.

Det är sol och vind som genererar el billigast. Så de kommer byggas ut och dominera elproduktionen på jorden med tiden.

Inte ens de mest galna överväger att producera el med olja. Och ingen med IQ över 80 överväger kärnkraft.

Rare earth metals kan utvinnas ungefär var som helst. Bara det att halterna är låga överallt. Och efterfrågan är inte stor. Därför är det mest bara i Kina, med låg arbetskraftskostnad man brytt sig. Sedan ska dom anrikas, och även om de utvinns utanför kina så vill alla skicka dom dit för anrikning.
Citera
2026-09-09, 12:50
Medlem
Vi har redan nått AGI. Det finns också mycket konkurrens mellan AI-företagen, och det är svårt/omöjligt att stoppa "model distillation". I Europa har vi Mistral, som också gör bra modeller (fastän det var ett tag sedan dom släppte en modell, så dom har halkat efter nu), och dom kommer att släppa sin nya modell snart. Vi får se hur det går med det, men så länge som det finns mycket konkurrens och "open-weight"-modeller så kommer priserna att vara låga. Och hittills har trenden varit mycket konkurrens och fler "open-weight"-modeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in