Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Ja, det är verkligen sorgligt att de inte valde att avbryta.
Det finns uppgifter om att det var deras tredje leg och närmade sig tretton timmars arbetstid.
Om det stämmer kan det ju ha varit fatigue som bidragit till att de inte hade en stabilised approach och sedan inte gick runt.
Go-around redan på final hade varit det korrekta.
Nu återstår att reda ut varför de hamnade i den här situationen. Fatigue kan säkert vara en pusselbit, dålig bolagskultur och träning är andra tänkbara.
Det definitiva beslutet ligger i slutänden alltid hos kaptenen men man är två i cockpitbesättningen. På de bolag jag jobbat på kan jag lova att styrmännen hade stått på sig envetet om att göra go-around, om vi passerat 500 fot med 180 kt och 2000 ft/min i sjunk (mer normalt är 150 kt och 800 ft/min).
Det är alltså inte tillräckligt att enbart peka på kaptenen, utan man kommer behöva gräva djupare för att hitta vad som behöver åtgärdas.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Såvitt jag kan se på bilderna så har de inte heller aktiverat varken spoilers eller reversers.
På bilden jag länkade tidigare syns tydlig att vänster landningsställ fortfarande hänger i luften när de är halvvägs in över banan.
För att spoilers ska komma upp och reversering ska låsas upp krävs att flygplanets air/ground-logic känner av att flygplanet är på marken. På B767 sker detta genom en s.k. landing gear truck tilt sensor på varje huvudställ som känner av vinkeln på boggien. Eftersom vänster huvudställ hängde i luften så länge kom detta att inhibera både spoilers och reversering.
Detta har även gjort att de inte kunnat bromsa alls. Hjulbromsar finns enbart på huvudställen och är ganska verkningslösa innan det kommit ordentligt med vikt på hjulen. Ground spoilers har ingen större bromsande funktion, utan deras syfte är att ta bort lyftkraft från vingarna för att snabbare få vikt på hjulen.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Är inte hela förloppet väldigt märkligt?
För mig känns händelseförloppet begripligt.
Titta på senare delen inflygning på playback från FR24 jag länkade tidigare. Även
länken från home-sapiens är informativ.
Sedan har vi ett filmlklipp på själva landningen:
https://x.com/Combat_learjet/status/2096700854535688431
Den visar hur de kommer in med så hög fart att de nästan landar på noshjulet, mot en bakgrund av svarta åskmoln.
Under åskceller (cumulonimbus) sker ofta kraftiga nedsvep. Det är vertikala moln som i områden som Florida när hög höjd. Under molnen trycks luft ner med stor kraft och vid sidorna av cellen sugs luft istället uppåt. När man flyger under eller i närheten av sådana moln kan det växla från att man har 30 knop i motvind, till att man har 30 knop i medvind helt plötsligt, för att sedan åter växla.
Det är ingen långsökt gissning att det här kan ha bidragit till att de inte var stabiliserade på 500 fot. Det är på den höjden de flesta bolag gör kontroll för att avgöra om man är stabiliserad eller om man ska göra en go-around.