2026-09-06, 15:01
Medlem
svengörans avatar
Jag har en fond med bara svenska företag och har börjat fundera på om jag ska sälja den nu i början av veckan i förebyggande syfte då det finns en risk att vi får en rödgrön regering i riskdagsvalet som kommer försämra svenskt företagande.
Vad är era tankar om detta?
Citera
2026-09-06, 15:14
Medlem
Vansterpartiets avatar
Storbolagen är såpass internationella att Sveriges situation spelar mindre roll. Om något lär deras redovisade vinster bli dopade när kronan havererar igen.
Citera
2026-09-06, 15:18
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag har en fond med bara svenska företag och har börjat fundera på om jag ska sälja den nu i början av veckan i förebyggande syfte då det finns en risk att vi får en rödgrön regering i riskdagsvalet som kommer försämra svenskt företagande.
Vad är era tankar om detta?
Rent historiskt fiins det inget som styrker din synpunkt att borgeliga regeringar alltid skulle vara bra för börsutvecklingen snarare tvärtom. Börsen styrs mycket mer av vad som händer i vår omvärld och ärligt talat så är skillnaden mellan en SD regering eller en Socialdemokratisk regering försumbar.
Citera
2026-09-06, 15:19
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Storbolagen är såpass internationella att Sveriges situation spelar mindre roll. Om något lär deras redovisade vinster bli dopade när kronan havererar igen.

Jag tänkte mer på att många företag flyttar verksamheten utomlands vilket alltid är en kostnad till en början
Citera
2026-09-06, 15:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Börsen bryr sig inte om vilken regering som driver landet.

Sedan vet storbolagen att deras makt är större än ett gäng rödgröna gaphalsar.
Citera
2026-09-06, 16:31
Medlem
Jag tänker att börsen liksom de flesta andra redan räknat in röd-grön regering så det ändrar nog inget. Skulle blå-gula skrälla och vinna kanske det blir ett glädjeskutt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in