2026-09-11, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
..och bra att tänka på, inga vittnen finns till händelsen. Ingen vet varför den unge mannen fallit. Och det finns inga som helst kända belägg ännu för att någon alkohol skulle ha varit inblandat. Det där kommer polisutredning klarlägga med tiden.

GUD var vittne,

Jag hoppas den unge mannen har det bra där han är, så ofattbart onödigt.
Citera
2026-09-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Bilderna på den ”balkongen” är ju helt sjuka, kan det verkligen få vara konstruerat på det sättet? Hotellet svarade att de inte får sätta igen hålet för brandsäkerhet men det måste ju sitta skyltar om att det inte finns något golv på den ”balkongen”?!😩
Konstigt att de inte åtminstone markerat med gul-svart tejp, det är väl ändå standardförfarande?

VD:n säger i artikeln att de nu satt upp skyltar som varnar för att klättra upp på ett staket, undrar om det kan räknas som någon sorts bekräftelse på vad som hände under dödsolyckan?
Citera
2026-09-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Har inte riktigt hängt med, är detta en utrymningsväg för brand? Hoppsan, i så fall, då borde det sitta några på kommunens bygglovsenhet och regionens brandförsvar och svettas pungkulor, just nu. Inte ens nån liten skylt, och grinden såg ut att bara behövas tryckas upp så att haspen åkte ur, mer eller mindre.
Och är det bekräftat att det var där som den unge mannen föll? Sjukt i så fall, då borde minst tre huvuden rulla för detta undvikande av ansvar.

Det är inte bekräftat att det var där som mannen föll, utan endast kvinnan för ett år sedan. Jag tror jag tvärtom läste någonstans att det inte var på samma ställe i huset.
Citera
2026-09-11, 17:31
Medlem
DennisOlofs avatar
@17tanter tja, det är fortfarande otydligt vad som egentligen hände. En sak är säker en person föll ner mot marken och avled av skadorna.

Om utrymningstrappan uppfyller alla regler etc vet jag inte. Men om jag inte minns fel så behöver man bara uppfylla de regler som fanns när själva trappan installerades. Sedan har kanske en del saker tillkommit som man måste ändra på för att trappan fortfarande ska vara godkänd.

Det kanske är helt fel men jag har för mig att det är så, precis som med t.ex. en elanläggning. Så länge men uppfyller alla krav som fanns när anläggningen togs i drift så är det godkänt. Om man sedan bygger till, ändrar så gäller andra regler. Och när man bygger nytt så gäller självklart de nya reglerna.

Exakt vad som gäller vet jag inte, det får andra svara på. Men något åt det håller ska det fortfarande vara, tror inte man ändrat på regelverket.
Citera
2026-09-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Hennes kommentar är värd att ta till sig som ett högnivå-ideal för de som får jobbet att se över vilka risker som kan finnas i att kunna missförstå utgångar och trappor från rummen:
"På ett hotell som är öppet för allmänheten ska det inte vara möjligt att falla ner någonstans".
Och studerar man artikeln där hennes fall(!) beskrivs så är det ju vansinne.
Hon kommer till ett hotellrum, ser en balkongdörr, öppnar den och stegar rakt ut med det rimliga antagandet att det kommer se ut som alla vanliga balkonger man varit med om i livet.
Men som man ser in den artikeln mindre än en meter utanför dörren väntar ett hål rakt ner i golvet dit hon föll handlöst och skadade sig ordentligt.
Torde inte behövas mkt känsla för marknadsläge hos den här anläggningens ansvariga att fatta att de kommer behöva göra seriöst arbete med de här "slukhålen" om några fest-sugna skall våga välja det slotts-alternativet.
Citera
2026-09-11, 23:02
Medlem
Av över 70 pers på festen så finns det ingen som vill kommentera? Hur går snacket på flygis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in