2026-09-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Det är nog en hel del vita vanliga ungar också. Nuförtiden blir ungarna indoktrinerade i skolorna. Det ska göras arbeten om islamofobi, rasism och liknande hela tiden.

Låg och solade på stranden i somras där ett stort gäng vita ungar i gymnasieålder låg och pratade politik och någon nämnde något om SD ur en positiv synvinkel och hela gänget började direkt hacka ned på honom med "SD är bara rasister" osv, och killen som hade sagt det försökte snabbt rädda sig själv med "ja, men jag försöker bara spela djävulens advokat nu" även om man förstod att det var så han kände men vågade inte stå för det eftersom man då blir kallad för rasist.
Med nuförtiden menar du alltså de fyra senaste åren? Innan dess skedde inga arbeten on islamofobi och rasism i skolan?
Citera
2026-09-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så är det. Tidös utvisningar av folks arbetskamrater och klasskamrater upprör och ger röster åt vänstern.

Knappast va. Tidös brist på utvisningar ger röster åt mer seriösa alternativ.
Citera
2026-09-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hamna på sjukan och bli gipsade efter att ett blattegäng rånat och spöat er, så kan vi kolla igen vad ni tycker.

Många som jobbar inom vården är invandrare också.
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2026-09-06 kl. 11:04.
Citera
2026-09-06, 11:01
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vi har kommit ur lågkojunkturen nu och Sverige går starkare än historisk tillväxttakt. Vi växer alltså mer än vanligt. Du vet inte vad du pratar om. Men detta är OT för tråden.

Det är inte det minsta OT din spjuver

Vi pratar om varför unga det här valet byter till vänstern och förra till högern. Varför olika politiska tankegods premieras.

Och staten har fortfarande ett enormt skuldberg, jag vet att finansministern över en vecka bytte från "vi har underskott" till "det går toppen!" och har hittills duckat frågor om just Sveriges rätt tunga skulder.
Om man ska vara sån kan just ungdomarnas röster vara det som skapade den historiska trenden från 50 och framåt. I kris tenderar man att välja mer vänster, i bra tider mer höger. (Här är det SJUKT viktigt att påpeka att jag inte försöker säga "åh högern är alltid bajs och vänstern räddar dom" - man vet inte hur den här trenden kommer sig, men den är rätt ihållande)

Och som slutgiltig brasklapp vill jag självklart hysta in: vi har inte en aning om hur valet kommer gå. Det är rätt jämnt och det finns alla möjligheter till ändringar hela vägen fram till mållinjen. Så om du är höger, så ska man inte ge upp för det.

Meeeeeeeen det finns också den där störiga reformen som ska betalas runt januari 2027
Citera
2026-09-06, 11:03
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
T.o.m många svenskar ser vad tidö har ställt till med under åren.
Din iakttagelse är intressant

Men den är också ett ämne för en annan tråd.

Ont: Att vi tagit emot många unga män är ju ingen hemlighet. Men hur många av demfår rösta i riksdagsvalet?

Edit:
Du ändrade ditt inlägg. Jag låter mitt kvarstå. Andra får fråga dig vad du egentligen skrev.
Senast redigerad av system 2026-09-06 kl. 11:07.
Citera
2026-09-06, 11:03
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Enligt SVT ja….

AFS drar fullproppade torgmöten och ÖP hade ett stort antal unga på sin debatt i veckan.

Så nej , snarare tvärtom bland svenskar.
SVT försöker hjälpa fram ”de sina” i valspurten.
Citera
2026-09-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Knappast va. Tidös brist på utvisningar ger röster åt mer seriösa alternativ.
Som?
Citera
2026-09-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
SVT försöker hjälpa fram ”de sina” i valspurten.
Tack och lov så har normalt/oftast inte män samma i flockbeteende/tycka rätt
Citera
2026-09-06, 11:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Det är nog en hel del vita vanliga ungar också. Nuförtiden blir ungarna indoktrinerade i skolorna. Det ska göras arbeten om islamofobi, rasism och liknande hela tiden.

Låg och solade på stranden i somras där ett stort gäng vita ungar i gymnasieålder låg och pratade politik och någon nämnde något om SD ur en positiv synvinkel och hela gänget började direkt hacka ned på honom med "SD är bara rasister" osv, och killen som hade sagt det försökte snabbt rädda sig själv med "ja, men jag försöker bara spela djävulens advokat nu" även om man förstod att det var så han kände men vågade inte stå för det eftersom man då blir kallad för rasist.

Absolut, så är det säkerligen.
Min sambo jobbar på en arbetsplats med mer eller mindre bara kvinnor och skulle det komma fram att hon röstar SD så skulle hon nära på kunna bli utfryst. Man får inte rösta på SD som kvinna anser många.
Citera
2026-09-06, 11:09
Medlem
guderis avatar
Så där sa man ju förra valet också, "generation Greta" skulle frälsa världen och rösta vänster, sen blev det precis tvärtom, det visade sig att unga röstade höger.
Citera
2026-09-06, 11:09
Medlem
chrizps avatar
Kanske är det för att Sverigedemokraterna har blivit ett boomer parti. Kolla bara på lokala parti listan hur många fula och trötta ansikten man ser. Det märks inte minsthär på fb där medelåldern är 50 år.
Senast redigerad av chrizp 2026-09-06 kl. 11:11.
Citera
2026-09-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ungdomar som inte har råd att flytta hemifrån, svårare att ta sig in på arbetsmarknaden och ser hur deras framtid blir svårare och mörkare med högerstyre är inte dummare än att de fattar att ett vänsterstyre är gynnsammare för de som inte redan har ett stabilt fast jobb. De fattar att högerpolitik inte är till för dem, det är antagligen vad som hänt.
Exakt!
Ingeting som skett de senaste 4 åren har gynnat ungdomar och unga vuxna.
Lösningen med bostadssituationen var att låta unga belåna sig mer. Genius!
Jobbsituationen är också katastrof med stadigt ökande ungdomsarbetslöshet.
Jag försöker själv hitta konsulttjänster till nyexaminerade, men det är i stort sett omöjligt. Knappt att jag som egenkonsult gynnas av den K-formade ekonomin.

Mest förbryllad att 95% av alla människor i denna tråden tror att alla unga röstar utifrån mer/mindre invandring.
Ett ämne som är mer eller mindre irrelevant just nu i debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in