2026-09-06, 10:41
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Nu har hon ju ändå investerat 3 månader av sin dyrbara tid och ändå torkat ihop så slemhinnorna kanske förstörts. Jag gav henne ändå ett tips om att hålla igång maskineriet med lite stimuli annorstädes.

Men du tycker ett avlägsnande vore det bästa? Har ensamhet gagnat dig? Hur kan ingenting vara bättre än någonting?
3 månader är som en kiss i Mississippi. Läste nån annan post från dig i tråden och håller med att det är ju faktiskt en sommarflirt hon har haft.

Ja känner man inget längre och är så tidigt i relationen så är det bättre att avlägsna. Jag hade velat att en kille avslutade med mig om han tappade intresset och inte ville engagera sig längre efter en sån kort tid. Ja det har gagnat mig. Jag slipper huvudbry med funderingar varför nån blivit mindre engagerad, känner mig inte utnyttjad. Och dessutom ger det chansen om man skulle råka springa på en potentiell.

Jadu, vet inte vad jag ska svara på din sista fråga.
Citera
2026-09-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Det handlar inte om att jag håller kvar honom för att jag inte orkar hitta någon annan. Men känns surt att kasta flera månader i sjön.

Det gamla klassiska ”sunk cost fallacy”. När du investerat mycket tid/pengar som du aldrig kommer att få tillbaka i något/någon (sunk cost), så kommer hjärnan att lura sig själv att fortsätta spendera tid/pengar på det (fallacy), eftersom hjärnan hatar att förlora tid/pengar. Det blir enklare att fortsätta än att acceptera att man har ”förlorat” tiden/pengarna.

Samma sak med t.ex. gubbar som lägger pengar på gamla bilar som egentligen är så trasiga att de knappt går att fixa, de lägger tio tusen här, hundra tusen där. Kärran går inte att fixa. Eller personer som investerat i någon aktie på börsen som går minus 80%, även fast hela företaget i princip är dödsdömt så vägrar vissa att sälja av resterande 20% för att rädda det som räddas kan, de håller kvar på det till aktien är värd 1% av sitt ursprungliga värde.

Men ärligt talat. Ni har säkert haft ett jättefint förhållande medan det varade. Var tacksam för det! Ni båda har nog växt av detta. Ni kommer växa av en hård breakup också. Det positiva i det hela är att snubben har hopp och drömmar! Tro mig, det är det perfekta läget. Nu har han något han kan satsa stort på under er breakup. Istället för någon loser snubbe som mest vill krama dig hela dagarna utan något egentligt mål, där hade du haft ett jobbigt grinigt ex som smsar dig sen.

Säg som det är. Du älskar killen. Men era framtider ser olika ut. Om du VERKLIGEN älskar honom så är det bästa för er båda att ni satsar på det som gör er glada. Det finns någon annan fin tjej därute för honom.

Sen så borde du ifrågasätta dig litegrann, vad vill du själv? Du känns som en tjej som fortfarande söker lite bad boy aura. Vet du vad, kör hårt på det ett par år, ligg runt och få ut det ur ditt system. Men du ska veta att ”snälla rika bad boys” är någon slags enhörning som 99.999% av tjejer aldrig kommer att få. Du kommer sedan inte ha en relation med en snubbe som ger dig daglig pirr, beter dig bra, tjänar storkovan, ger dig dina barn och tar hand om dem, och ser ut som värsta ”Don Juan”. Det går inte, de killarna som har alla de egenskaperna kan välja EXAKT de kvinnor han vill, och där kvalar du inte in. Så ligg av dig med några bad boys så att du kan bilda relation med någon vettigare snubbe sen när du inte har samma craving på tillfälliga pirr, utan istället kan satsa på långvarig stabilitet och kärlek.
Citera
2026-09-06, 10:51
Medlem
Absolut inte. Man kämpar heller inte vidare med återupplivning när man vet att människan är avliden, eller?
Citera
2026-09-06, 11:08
Medlem
lagfrukts avatar
Lyssna på din röst i huvudet, vafan går du på flashback för att hjärntvätta dig för?
Citera
2026-09-06, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
3 månader är som en kiss i Mississippi. Läste nån annan post från dig i tråden och håller med att det är ju faktiskt en sommarflirt hon har haft.

Ja känner man inget längre och är så tidigt i relationen så är det bättre att avlägsna. Jag hade velat att en kille avslutade med mig om han tappade intresset och inte ville engagera sig längre efter en sån kort tid. Ja det har gagnat mig. Jag slipper huvudbry med funderingar varför nån blivit mindre engagerad, känner mig inte utnyttjad. Och dessutom ger det chansen om man skulle råka springa på en potentiell.

Jadu, vet inte vad jag ska svara på din sista fråga.
Ja 3 månader är ju ingenting, men en evighet i ung ålder.

Men man kan ju fungera som par ändå? Är det unga och erfarenhetsmässigt oförmögna människor som tror att allt är en evig smekmånad, så är ditt bästa råd att sjappa?
Prova snyggSteffe en stund, för det verkar roligare? Är det korrekt uppfattat?

Om du inte hade din beundrarskara sjungandes ballader under din balkong, hade du då varit lika restriktiv i din logik?

Med att någonting är bättre än ingenting - betyder ju såklart inte att nån ska finna sig i obehag. Utan att det finns trösklar som man snubblar på, men ändå står på benen. Typ kanske samma som ett vanligt halvdassigt förhållande.... Där vanligt folk håller kvar, för att det enklast. Men du väljer att dra.
Citera
2026-09-06, 11:39
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ja 3 månader är ju ingenting, men en evighet i ung ålder.

Men man kan ju fungera som par ändå? Är det unga och erfarenhetsmässigt oförmögna människor som tror att allt är en evig smekmånad, så är ditt bästa råd att sjappa?
Prova snyggSteffe en stund, för det verkar roligare? Är det korrekt uppfattat?

Om du inte hade din beundrarskara sjungandes ballader under din balkong, hade du då varit lika restriktiv i din logik?

Med att någonting är bättre än ingenting - betyder ju såklart inte att nån ska finna sig i obehag. Utan att det finns trösklar som man snubblar på, men ändå står på benen. Typ kanske samma som ett vanligt halvdassigt förhållande.... Där vanligt folk håller kvar, för att det enklast. Men du väljer att dra.
Har ingen aning om hur gammal TS är.

När man känner som TS gör så kan man inte fungera som ett par eftersom hon inte känner nåt längre. I såna lägen så finns det inget att ”bekämpa”.

Enligt TS:
Men senaste veckorna så har jag tappat i princip allt intresse för honom. Han är jättesnäll och fin kille och har inte gjort något "fel". Jag finner honom inte längre lika attraktiv utseendemässigt heller. Det var som att en dag så tog det bara stopp. När vi umgås känner jag ingenting. Innan föreslog jag att ses och tog kontakt med honom men nu är det bara han som drar i det.

Jag är ledsen att jag känner så men kan å andra sidan inte ro för det. Jag tror det grundar sig i att det inte längre var spännande. När jag lärt känna honom kanske jag insett att "Oj det här är inte alls det jag vill".

Haha beundrarskara under balkongen 😅 Nä det har jag verkligen inte! Jag är restriktiv för att jag har själv haft och göra med en som ansåg att han kunde fortsätta föra mig bakom ljuset och låta mig tro att han hade intresse och fortfarande var lika engagerad fastän hans insatser var precis som TS med hennes kille. Var väldigt tydligt att det hade svalnat och jag ger inte min tid som inte vill satsa fullt ut. Så jag avslutade det med honom eftersom han inte vågade/ville.
Citera
2026-09-06, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Har ingen aning om hur gammal TS är.

När man känner som TS gör så kan man inte fungera som ett par eftersom hon inte känner nåt längre. I såna lägen så finns det inget att ”bekämpa”.

Enligt TS:
Men senaste veckorna så har jag tappat i princip allt intresse för honom. Han är jättesnäll och fin kille och har inte gjort något "fel". Jag finner honom inte längre lika attraktiv utseendemässigt heller. Det var som att en dag så tog det bara stopp. När vi umgås känner jag ingenting. Innan föreslog jag att ses och tog kontakt med honom men nu är det bara han som drar i det.

Jag är ledsen att jag känner så men kan å andra sidan inte ro för det. Jag tror det grundar sig i att det inte längre var spännande. När jag lärt känna honom kanske jag insett att "Oj det här är inte alls det jag vill".

Haha beundrarskara under balkongen 😅 Nä det har jag verkligen inte! Jag är restriktiv för att jag har själv haft och göra med en som ansåg att han kunde fortsätta föra mig bakom ljuset och låta mig tro att han hade intresse och fortfarande var lika engagerad fastän hans insatser var precis som TS med hennes kille. Var väldigt tydligt att det hade svalnat och jag ger inte min tid som inte vill satsa fullt ut. Så jag avslutade det med honom eftersom han inte vågade/ville.
Nä, ålder var ett antagande från mig då det hela, för mig, ter sig lite naivt.

Förde han dig bokstavligen bakom ljuset? What a prick! Slutade han att strö rosenblad där du gick på röda mattan? Fy fan för såna män. Dom är svin.
Eller avtog bara sinnesruset av nyförälskelsen en smula?

Nu ger du ju inga tidsangivelser som TS gör, men du verkar ännu va ung och het, så jag återanknyter till vikten av att ha alternativ. Hurvida din beundrarskara ser ut eller om du har en balkong eller inte, så hade du bättre förutsättning än grabben du nu nyss tyckte skulle bli dumpad.
Citera
2026-09-06, 12:19
Medlem
Nej, det är ingen bra idé att fortsätta om man känner så, tro mig, speciellt efter så kort tid. Den typen av ”tillsnågonbättredykeruppförhållande” är bara dödfött. Gjorde själv det misstaget, men var ung och omogen, ren idioti, slösade flera år… Sen när man träffar rätt person, jäklar vilken skillnad…
Citera
2026-09-06, 12:29
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Nä, ålder var ett antagande från mig då det hela, för mig, ter sig lite naivt.

Förde han dig bokstavligen bakom ljuset? What a prick! Slutade han att strö rosenblad där du gick på röda mattan? Fy fan för såna män. Dom är svin.
Eller avtog bara sinnesruset av nyförälskelsen en smula?

Nu ger du ju inga tidsangivelser som TS gör, men du verkar ännu va ung och het, så jag återanknyter till vikten av att ha alternativ. Hurvida din beundrarskara ser ut eller om du har en balkong eller inte, så hade du bättre förutsättning än grabben du nu nyss tyckte skulle bli dumpad.
Ja hon verkar faktiskt vara en aning ung men man läser ju lite här och var om folk som är typ desperata och/eller väljer att fortsätta med nån trots att inget finns där.

Nä han strödde aldrig nå rosenblad och tofflande är inte direkt nåt som jag tycker om. Jag tror ingen av oss var direkt förälskade i varandra, dejtade inge länge heller. Var typ samma längd som TS beskriver. Så han var lätt att avlägsna. Jag märkte bara av + en annan sak jag inte vill gå in på som gjorde det väldigt enkelt för mig.

Nä jag är långt ifrån ung och har en del erfarenheter och har jobbat med mig själv samt vuxit och mognat. Får en känsla av att TS är betydligt yngre än vad jag själv är. Så det kan handla om att hon är omogen eller så är det en personlighet hon har som har svårt att vara själv och nu frågar oss om hon ska fortsätta att utnyttja denne killen hon har tappat exakt allt för eller inte..

Så mitt svar är att hon borde lämna. Så han får chansen att träffa en genuin som känner allt för honom och hon då kan träffa nån som allt bibehålls för längre än 3 månader..
Citera
2026-09-06, 12:31
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Det handlar inte om att jag håller kvar honom för att jag inte orkar hitta någon annan. Men känns surt att kasta flera månader i sjön.
Vad menar du med att kasta flera månader i sjön?
Har du/ni inte haft ett bra förhållande i ett par månader? Det vekar iaf som att det var bra ett tag. I så fall var det ju en fin erfarenhet för båda, under den tid det varade.
Däremot nu, blir varje dag du upprätthåller den "döda" relationen kastade i sjön.

Men om du ändå vill fortsätta och kanske hoppas att gnistan ska komma tillbaka, finns det ju en del knep. Ett är, som andra skrivit, att testa andra en tid, alltså sluta vara exklusiva. Det är mycket vanligt att känslor vaknar till liv igen när en tredje person kommer in i bilden.

Sedan kan man ju undra var och hur ni träffats under sommaren. Har ni bara setts hemma hos varandra? I så fall är det inte konstigt om förälskelsens skimmer falnar efter en tid. Eller har ni faktiskt rest, gjort utflykter till nya platser etc. med varandra? Sådant brukar ju kunna hålla lågan vid liv.

Om du helt saknar känslor för snubben, håller jag med dem som säger att du borde göra slut asap så ni båda kan gå vidare. Men om du seriöst tycker att killen är bra och i grunden någon som är värd att satsa på, behöver du jobba med relationen och med dig själv. Det finns tips på nätet för sånt.
Om du däremot börjat snegla på andra som får dig att pirra, då ska du göra slut.
Citera
2026-09-06, 13:08
Medlem
AlanGarners avatar
Lämna. Du låter ganska ung. Jag hade själv liknande förhållanden när jag var yngre. Men när jag lärde känna de flickvännerna djupare så insåg jag att vi inte alls hade samma drömmar och planer för framtiden.

Du kommer att träffa någon som vill samma sak som dig. Jag menar inte att man exakt ska ha samma drömmar, men om din kille vill flytta till en småstad och köpa villa och du drömmer om att flytta till New York så blir det svårt att få det att fungera i längden.

Citat:
Har träffat en kille sen juni. Vi har setts flera gånger i veckan och är exklusiva men har inte gått och berättat för våran familj om vår relation mer än att vi sagt att vi satsar på varandra.

Jag är ledsen att jag känner så men kan å andra sidan inte ro för det. Jag tror det grundar sig i att det inte längre var spännande. När jag lärt känna honom kanske jag insett att "Oj det här är inte alls det jag vill". Och han pratar väldigt ofta om sina drömmar och mål... som är väldigt olika mina framtidsvisioner. Samtidigt är det inget fel på honom och orkar inte jaga någon ny...
Citera
2026-09-06, 13:26
Medlem
Hjärnan funkar ju så att det första intrycket av någon väger tyngst och faktiskt är svårt att ändra på. Även om den ibland falska fasaden spricker mer och mer, håller man fast vid det och vill kanske inte inse att personen man gillade inte fanns utan var någon helt annan falsk bakom fasaden. Ryggradslös omanlig och lättkränkt toffel som sen spred lögner efteråt när man till slut tröttnade. Men man lär sig av misstagen, slösa inte tid på det som inte är genuint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in