2026-09-11, 07:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
AfD* men suck. OM Tyskland väljer att handla rysk gas och ta bort sanktioner, VARFÖR skulle Ryssland då jävlas med dem?

För att Ryssland sagt att de ska erövra sina gamla gränser som går hela vägen till Berlin. Det är enklare för Ryssland att hålla hela Tyskland än att stanna vid Polen, det är inte min åsikt utan ett vedertaget faktum inom wargaming.
Citera
2026-09-11, 07:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att Ryssland sagt att de ska erövra sina gamla gränser som går hela vägen till Berlin. Det är enklare för Ryssland att hålla hela Tyskland än att stanna vid Polen, det är inte min åsikt utan ett vedertaget faktum inom wargaming.
ok, ja varken AfD eller jag tror på det hotet. Att Ryssland har ambitioner på att ta tillbaka forna delar av imperiet är jag helt med på men det var Sovjetunionen som ville till Berlin för att sprida revolutionen över hela världen. Ingen idag skulle tro på att Ryssland ens vill hålla hela Tyskland, det är rena sagor. "Det är enklare" hur? Först ska de ta sig dit genom ett gemensamt NATO-försvar i Polen och hur blir det sen enkelt? Skulle ju givetvis bildas en guerilla-grupp som konstant stör dem. VAD skulle de tjäna på det?

Och Nej Rysslands gränser har aldrig nått in i nuvarande Tyskland. De hade stora delar av Polen med Warszawa på 1800-talet men de har aldrig sträckt sig längre västerut och aldrig över Oder.
Citera
2026-09-11, 07:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
ok, ja varken AfD eller jag tror på det hotet.

För att de är retards.

Citat:
Och Nej Rysslands gränser har aldrig nått in i nuvarande Tyskland. De hade stora delar av Polen med Warszawa på 1800-talet men de har aldrig sträckt sig längre västerut och aldrig över Oder.

DDR ingick i Sovjetunionen jo. Hade bara en lägre integration än Baltikum.
Citera
2026-09-11, 08:00
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
För att de är retards.

DDR ingick i Sovjetunionen jo. Hade bara en lägre integration än Baltikum.
Ja men igen vari ligger det hotet då de först måste ta sig igenom Polen. De kan mobilisera hela befolkningen, de kommer ALDRIG ta sig genom ett gemensamt NATO-försvar av Polen så igen, vari ligger hotet mot tyskt territorium?
Citera
2026-09-11, 08:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja men igen vari ligger det hotet då de först måste ta sig igenom Polen. De kan mobilisera hela befolkningen, de kommer ALDRIG ta sig genom ett gemensamt NATO-försvar av Polen så igen, vari ligger hotet mot tyskt territorium?

Tar de över Ukraina kan de använda Ukrainas befolkning och resurser för att attackera Polen och Tyskland. Nu kommer de ju inte vinna över Ukraina ändå men att tänka att Ryssland kommer låta Tyskland vara bara för att AfD skulle sitta vid makten är lika fånigt som att Ryssland skulle låta USA vara i fred bara för att Trump är president.
Citera
2026-09-11, 08:11
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Tar de över Ukraina kan de använda Ukrainas befolkning och resurser för att attackera Polen och Tyskland. Nu kommer de ju inte vinna över Ukraina ändå men att tänka att Ryssland kommer låta Tyskland vara bara för att AfD skulle sitta vid makten är lika fånigt som att Ryssland skulle låta USA vara i fred bara för att Trump är president.
Jag tror vi ser helt olika på hotnivåer. Hur rädda tror du USA är för Ryssland? Nära på 0. På samma sätt är hotet mot Tyskland nära på 0. Skulle AfD dessutom få igenom gasleveranser och ett ökat handelsutbyte hade Ryssland givetvis inte gått på Tyskland av alla de kan bråka med. Kombinerat med vänsterns industrifientliga politik där man lade ner all kärnkraft kan jag verkligen förstå hur de tänker men i din värld finns bara putin=bad och alla i hela världen måste hålla med.

För Sverige är det inte bra givetvis men Tyskarna har en helt annan geopolitisk grund och AfD ser till vad som gynnar Tyskland mest, inte Sverige eller Ukraina för den delen.
Citera
2026-09-11, 08:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tror vi ser helt olika på hotnivåer. Hur rädda tror du USA är för Ryssland? Nära på 0.

Menar du att Ryssland inte dödat mängder med amerikaner i Mellanöstern via Iran bara under Trumps mandatperiod?
Citera
2026-09-11, 08:26
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Menar du att Ryssland inte dödat mängder med amerikaner i Mellanöstern via Iran bara under Trumps mandatperiod?
Det har de säkert men vad har USA där att göra ens? Det är inget argument mot att Tyskland nära på 0 hotas av Rysk invasion. Hade Tyskland skickat ner trupper till mellanöstern hade de nog också kunnat dödats av Iran men nu snackar vi inte ens Ryssland utan en allierad stat (Iran).
Citera
2026-09-11, 08:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det har de säkert men vad har USA där att göra ens?

För att USA är en supermakt. Du kan inte vara en supermakt utan att vara i Mellanöstern. Visst, du kan tycka att USA inte ska vara en supermakt längre men det är inte upp till dig eller Ryssland att göra det valet och det ändrar ingenting. Iran har dödat tusentals amerikaner sen 1979, jag fattar direkt att du inte läst historia ett skit men det ändrar inte faktum. Iran och Ryssland är allierade.
Citera
2026-09-11, 08:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
För att USA är en supermakt. Du kan inte vara en supermakt utan att vara i Mellanöstern. Visst, du kan tycka att USA inte ska vara en supermakt längre men det är inte upp till dig eller Ryssland att göra det valet och det ändrar ingenting. Iran har dödat tusentals amerikaner sen 1979, jag fattar direkt att du inte läst historia ett skit men det ändrar inte faktum. Iran och Ryssland är allierade.
Vet inte varför du försöker mästra mig? Jag fattar att vi ser olika på det ryska hotet mot Tyskland och det verkar 50% i Sachsen-Anhalt också tycka. Jag har nog läst mer historia än du så det är bara dumt att ens uttrycka dig på det viset. Ja IRAN har dödat många amerikaner, HUR är det relevant för det Ryska hotet mot Tyskland?
Citera
2026-09-11, 09:34
Medlem
Ändå obegripligt att så många (öst) tyskar röstar på afd som är putinvänner. Minnet verkar kort vad gäller perioden 1945-1990. Men det är de andra partiernas fel egentligen. På samma sätt som i Sverige har man inte vågat prata om problem med integration och islamism och afd är de enda som tar i frågan. Kommer kanske bli som med SD i Sverige, att de växer och växer tills det etablerade partierna ser sanningen i vitögat och ändra kurs
Citera
2026-09-11, 10:49
Medlem
Citat:
För Sverige är det inte bra givetvis men Tyskarna har en helt annan geopolitisk grund och AfD ser till vad som gynnar Tyskland mest, inte Sverige eller Ukraina för den delen.

Sverige är heller inte hotat av Rysslands konventionella arme. Det skulle kosta rejält att försöka anfalla oss. Östersjön är bra skydd eftersom vi har bra ubåtar, starkt flygvapen och rejält med sjömålsrobotar. Blir det ett seriöst krig i Nordeuropa så måste Ryssland gå genom finland och det är där kriget kommer att utspelas.

Tror inte att någon sida har förmåga att avancera särskilt långt in över motståndarens försvarslinjer. Däremot går det givetvis att orsaka rejält med skada på infrastruktur och städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in