Det låter mjukt och avslappnande, det är vackert att se på (och badar välden i ett mjukt, grått filter som är vilsamt för ögonen), det luktar helt underbart och renar världen, och det är skönt mot huden, om det så är svalkande regn en het sommardag eller tungt och iskallt höstregn så man drar sig djupare in i sina varma ytterkläder för att mysa lite extra.
Fem av Sex sinnen får sig en fantastisk upplevelse av regn.
Att ligga på sängen med öppna fönster, när regnet vräker ner utanför och ett tunnt dis av regntung luft sakta fyller rummet. Det är himmelriket.
Fått 27 mm senaste veckan. Gräsmattan är grön igen. Riktigt fin. Men.....snart är det snö på den. Kortvarig lycka. Men sånt är livet. 7 månader av skitväder och mörker väntar oss. Bit ihop, vikingar.
Ja, bor man på bottenvåning i ett bostadsområde kan man ha fönster öppet på glänt och få in frisk luft när man ska sova utan att behöva höra skrikiga ungar utanför eftersom de håller sig inomhus vid regn. Hade det varit torrt sommarnattsväder hade de varit ute och väsnats långt efter midnatt där jag bor.
Ska jag bara vara hemma eller hemma men åka och handla lite och så, så älskar jag regn. Sjukt mysigt. Älskar smattret mot fönstret och mörkret. Sitta hemma i soffan och njuta, eller lägga sig under täcket och kolla på tv.
Jag älskar att vakna i tält när det regnar lagom. Brukar då öppna tältet och ligga och ha utsikt medans man slumrar till igen. Väldigt rogivande när luften är frisk och det droppar mot tältduken.
Hatar dock regn om man måste packa ihop tältet medans det fortfarande regnar...
Älskar regn. Älskar ljudet mot fönstren. Älskar hur det känns ute efter regn. Älskar att promenera när det duggar ute. Men är inte så roligt bli alldeles genomblöt så stannar inne när det öser ner. Men det är verkligen balsam för kroppen lyssna på regnet.