2026-09-05, 15:05
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tvärtom, det är en skyldighet. Vill du ha kvar demokratin så röstar du. Alternativen är en diktatur eller anarki.

Det är ingen skyldighet, sluta tramsa.

Du kan få köpa min röst för 500 spänn.

Uppåt 25% av befolkningen trollar bort demokratin i detta nu genom att inte vara insatta i någonting. Detta utnyttjas av populistpartier som SD som urvattnar demokratin sakta men säkert.

Detta är ”business as usual”.
Citera
2026-09-05, 15:11
Medlem
För i tiden var det också vanligt att barer och pubar hölls stängda på valdag, så att man var nykter när man röstade ...gäller främst anglosaxiska länder.
Citera
2026-09-05, 15:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Rösttvång ger kalle anka partiet många röster kan man tänka, det blir patetiskt.

Det kanske skulle klara 4%-spärren.
Citera
2026-09-05, 21:01
Medlem
Nej, absolut inte. Var och en ska själv ha rätten att välja om den vill rösta eller ej. Tycker man att andra är mer vettiga än en själv, så ska man ha rätt att avstå.

Australien har nämnts, men även där är det möjligt att avstå av t.ex. religiösa skäl. Jehovas vittnen är befriade och de kan använda bibelcitat som argument och det godkänns. Dessutom är boten inte särskilt hög ens för en lågavlönad.
Citera
2026-09-05, 21:43
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Skyldighet betyder tvång. Någon, i detta fall staten, kan använda sitt våldsmonopol att tvinga mig göra något.
Om någon kan tvinga mig att göra något jag inte frivilligt skulle göra kallas det tvång.
En lagstadgad skyldighet att göra något är ett tvång.

Du borde läsa grundläggande statskunskap och politisk filosofi när du gått ut gymnasiet.
Även svenska, så du förstår vad ordet tvång betyder.
Det är väl i gränslandet att räknas som tvång när man bara kan ta en bot på 20AUD istället för att rösta. Det finns annars många plikter i det svenska samhället. Som skolplikt, plikt att följa lagar, värnplikt, allmän tjänsteplikt m.m. Det är t.ex straffbart med fängelse att vägra mönstra. Vid höjd beredskap kan straffet vara fängelse upp till 4 år.
Citera
2026-09-05, 21:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det är väl i gränslandet att räknas som tvång när man bara kan ta en bot på 20AUD istället för att rösta. Det finns annars många plikter i det svenska samhället. Som skolplikt, plikt att följa lagar, värnplikt, allmän tjänsteplikt m.m. Det är t.ex straffbart med fängelse att vägra mönstra. Vid höjd beredskap kan straffet vara fängelse upp till 4 år.
Ja? Tvång där staten använder sitt våldsmonopol till tvinga dig att göra något.
Gränsland?

Ett moraliskt ’tvång’ är ett eget val, ett legalt tvång är ett riktigt tvång där någon annan, i detta fall staten, använder sin makt över dig.

Wtf? Kan folk inte svenska längre? Eller förstår ens grundläggande juridik, filosofi eller statskunskap?
Muppar.
Citera
2026-09-05, 22:01
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja? Tvång där staten använder sitt våldsmonopol till tvinga dig att göra något.
Gränsland?

Ett moraliskt ’tvång’ är ett eget val, ett legalt tvång är ett riktigt tvång där någon annan, i detta fall staten, använder sin makt över dig.

Wtf? Kan folk inte svenska längre? Eller förstår ens grundläggande juridik, filosofi eller statskunskap?
Muppar.
En rättsstat måste per definition använda tvång för att fungera. Vad förespråkar du som alternativ?
Citera
2026-09-05, 22:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
En rättsstat måste per definition använda tvång för att fungera. Vad förespråkar du som alternativ?
Att inte göra det olagligt att inte rösta naturligtvis.
Jag vet hur en rättsstat fungerar, och just därför vill jag inte göra allt möjligt olagligt eftersom det ger staten rätten att använda tvång.
Det är ju trådens ursprungliga fråga ffs.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in