2026-09-04, 17:06
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Snabbgooglade lite och både Sölvesborg och Kiruna verkar ha runt 12% utrikesfödda.
...och grannkommunerna har?
Som sagt är Sölvesborg och Hässleholm whiteflight kommuner.

Är det ens samma grupp av invandrare i Sölvesborg och Kiruna + omnejd då?
Citera
2026-09-04, 17:08
Medlem
Vad är syftet med kartan?
Citera
2026-09-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
...och grannkommunerna har?
Som sagt är Sölvesborg och Hässleholm whiteflight kommuner.

Är det ens samma grupp av invandrare i Sölvesborg och Kiruna + omnejd då?
Det vet jag inte eftersom jag snabbgooglade som sagt. Något för dig att undersöka vidare kanske. Jag bara konstaterar att andelen invandrare inte verkar allena avgörande.
Citera
2026-09-04, 17:10
Medlem
Duvlorts avatar
Suck! Så en afghan och en bosnier ska läxa upp oss om rasism? 🫩
Citera
2026-09-04, 17:33
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det vet jag inte eftersom jag snabbgooglade som sagt. Något för dig att undersöka vidare kanske. Jag bara konstaterar att andelen invandrare inte verkar allena avgörande.
Du har rätt och lite till. Kiruna tog emot dubbelt så många asylinvandrare 2015 än Sölvesborg vid samma år. Kollar man dessutom på procent mot antal så är Sölvesborg 2107 (12,1%) och Kiruna högre med 3398 (15,2%).

Men
Kiruna har betydligt fler invandrare födda i övriga Norden (ca 858 mot 231 i Sölvesborg). Men även om man tar bort de nordiska och europeiska invandrarna från siffran så har Kiruna fler invandrare.

I Kiruna bor majoriteten i centralorten medans ca hälften av Sölvesborgarna gör det.

Kanske gör själva tanken om olika invandrare en mer positiv och nyanserad bild på att invandare är olika än i SDs Sölvesborg. Sen är de svårt att säga om det inte även finns en lokalpolitisk tilltro till SD i Sölvesborg då de ägnar sig troligen åt fler saker än invandring.

Källor jag kollat på:
https://kirunavaxer.se/app/uploads/2024/10/Bostadsforsorjningsprogram-Kiruna-kommun-Del-3-Bostadsmarknadsanalys-1.pdf
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning-och-levnadsforhallanden/befolkningens-sammansattning-och-utveckling/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/aldre-excelfiler-och-tabeller/tabeller-som-inte-langre-uppdateras/
Citera
2026-09-04, 17:37
Medlem
Är det här en karta för undvika invandrare som hatar svenskar? Eller just ja dessa kan inte vara rasister det kan bara svenskarna vara. Även fast alla är svenskar enligt dem. Och även fast alla är svenskar så kan bara vissa svenskar vara rasister. Hur allt detta går ihop det är en bra fråga.

Vi lever verkligen i en ding-ding värld.
Citera
2026-09-04, 17:38
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad är syftet med kartan?
Hans tes är att Sverigedemokraterna representerar en normaliserad rasism och därefter gör han en utmätning över var de har mest mandat.

Men det blir svårt då SD kan ha inflytande av olika anledningar. Sen kan vissa lokalpolitiker agera efter en sorts egensnickrad ideologi som är i nivå med SDs rasism om inte värre trots att de företräder S eller M.

Hans sponta ide är väl god men det blir otroligt missvisande om man tar i beaktning att SD i Skåne är även ett missnöjesparti mot "upplänningarna" och inte enbart ett invandrings/islamkritiskt parti. Det innebär också att de övriga partierna white-washar rasismen i statistiken om man tror att SD är synonymt med rasism.
Citera
2026-09-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Hans tes är att Sverigedemokraterna representerar en normaliserad rasism och därefter gör han en utmätning över var de har mest mandat.

Men det blir svårt då SD kan ha inflytande av olika anledningar. Sen kan vissa lokalpolitiker agera efter en sorts egensnickrad ideologi som är i nivå med SDs rasism om inte värre trots att de företräder S eller M.

Hans sponta ide är väl god men det blir otroligt missvisande om man tar i beaktning att SD i Skåne är även ett missnöjesparti mot "upplänningarna" och inte enbart ett invandrings/islamkritiskt parti. Det innebär också att de övriga partierna white-washar rasismen i statistiken om man tror att SD är synonymt med rasism.
Men vad vill de uppnå med kartan? Själva syftet.

Och varför är iden god?
Citera
2026-09-04, 18:07
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.youtube.com/watch?v=ZsDZcKhtLWg

Kommer även rasism mot svenskar synas på kartan?

Borde finnas motsvarande islam-karta…
Citera
2026-09-04, 18:10
Medlem
RyssArsles avatar
Siten har ju en tydlig inriktning mot anti muslimsk rasism. 50+ berättelser med muslimska offer, endast 2-3 svenska och 2 judiska offer.

Är ju inte en riktig bild. Att vara jude kan ju faktiskt vara livsfarligt i delar av Sverige.
Citera
2026-09-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Borde finnas motsvarande islam-karta…

Vad sägs om att du gör en då ?
Citera
2026-09-04, 18:30
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.youtube.com/watch?v=ZsDZcKhtLWg

Kommer även rasism mot svenskar synas på kartan?
Förmodligen inte. Samma med rasismen invandrare sinsemellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in