2026-09-05, 09:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu brukar man väl knappast få aktivitetsstöd för att fungera som ledare i en idrottsklubb?
Jag vet att vissa föreningar kan få det till personer med något handikapp för att fungera som kanslist eller vaktmästare. Men inte till nån ungdomsledare.
Barnen som tränar genererar akrivitetsstöd till klubben, var det jättesvårt att förstå?
Citera
2026-09-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kddk
Vad tycker ni är en normal och rimlig timlön som pingistränare för barn/ungdomar kvällstid som pingistränare?
Jag är 21 år.

Går inte att ha det som försörjning, ens som deltidsjobb. Småslantar i bästa fall, och möjligen som referens när du söker jobb, om du har få refenser från arbetsgivare.
Citera
2026-09-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Barnen som tränar genererar akrivitetsstöd till klubben, var det jättesvårt att förstå?
Absolut, men det brukar gå åt till lokalhyror etc knappast så det täcker anställd personal.
Citera
2026-09-05, 17:30
Medlem
sebertos avatar
Citat:
En pingisklubb har hur många hål som helst att stoppa pengarna de får in genom avgifter. Du verkar inte förstå någonting om svenskt föreningsliv. Man kan inte betala en tjugoårig medelmåtta utan träningskurser mm ett par hundringar i timmen. Vilken värld lever du i? Tycker du det är rimligt att en snoris utan kompetens ska ha motsvarande 30 tusen i månaden plus ob.
Citera
2026-09-05, 20:27
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Absolut, men det brukar gå åt till lokalhyror etc knappast så det täcker anställd personal.
Lokalhyror brukar vara extremt låga då man får tider från kommunen. Min förening betalar ingenting och det är vanligt för många föreningar.

Citat:
Ursprungligen postat av seberto
En pingisklubb har hur många hål som helst att stoppa pengarna de får in genom avgifter. Du verkar inte förstå någonting om svenskt föreningsliv. Man kan inte betala en tjugoårig medelmåtta utan träningskurser mm ett par hundringar i timmen. Vilken värld lever du i? Tycker du det är rimligt att en snoris utan kompetens ska ha motsvarande 30 tusen i månaden plus ob.
Jag har suttit med i styrelsen för en idrottsförening i 20+ år, jag vet nog hur det fungerar. Har dessutom varit tränare. Var får du 30 000 ifrån, han kanske är tränare 12 timmar i månaden.

Edit: Dessutom har han kompetens ser jag och har 180 spänn i timmen vilket är rimligt, men han vill ha mer.
Senast redigerad av eternussermo 2026-09-05 kl. 20:57.
Citera
2026-09-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kddk
Vad tycker ni är en normal och rimlig timlön som pingistränare för barn/ungdomar kvällstid som pingistränare?
Jag är 21 år.
Det beror på vad du får tillbaka i karriär.
När jag märkte att jag slog ut en snubbe och han fick bli elit och inte jag så lade jag av, han var sämre men pappa eller liknande drev klubben, så det var ju det. 🤷

Men du spelar inte fotboll då?
Som fotbollsdomare fick jag bra betalt när jag var ung. Lite ersättning för vägen dit, och det planerades ofta in två matcher samma kväll. Och lite ersättning hem.
Men det var en ansvarsfull roll också. På ett bra sätt. 😊

Dömde i många matcher, det var jäkligt kul.
Men jäklar vad föräldrarna ibland kunde vara osportsliga.
Man delade ut linjedomaren och någon gång kunde man få någon mamma som bara delade ut till sonens fördel vid vartenda inkast.
Så jag avvisade henne och lät någon annan ta över flaggan. Fick en bra ersättare, men kul var att pappan sa sen att det var bra gjort. 🤗
Citera
2026-09-06, 07:38
Medlem
Citat:
Lokalhyror brukar vara extremt låga då man får tider från kommunen. Min förening betalar ingenting och det är vanligt för många föreningar.

Jag har suttit med i styrelsen för en idrottsförening i 20+ år, jag vet nog hur det fungerar. Har dessutom varit tränare. Var får du 30 000 ifrån, han kanske är tränare 12 timmar i månaden.

Edit: Dessutom har han kompetens ser jag och har 180 spänn i timmen vilket är rimligt, men han vill ha mer.
Intressant då jag också sitter i styrelsen för en förening.
Det mesta av intäkterna avgifter och bidrag går till lokalhyror, sen en del till matriel som behövs för verksamheten.
Som ledare har de subventionerad medlemsavgift och betalda resekostnader om det är verksamhet utanför våra normala lokaler.
Finns ingen möjlighet att betala lön.med de kostnader och ansvar det innebär att vara arbetsgivare.
Skulle aktiviteststödet räcka till lön krävs att er kommun ger mycket mer än genomsnittet för att täcka lönekostnaden.
Citera
2026-09-06, 10:14
Medlem
Citat:
Det mesta av intäkterna avgifter och bidrag går till lokalhyror, sen en del till matriel som behövs för verksamheten.
Som ledare har de subventionerad medlemsavgift och betalda resekostnader om det är verksamhet utanför våra normala lokaler.
Finns ingen möjlighet att betala lön.med de kostnader och ansvar det innebär att vara arbetsgivare.
Skulle aktiviteststödet räcka till lön krävs att er kommun ger mycket mer än genomsnittet för att täcka lönekostnaden.
I pingisklubbar har tränarna lön iallafall
Citera
2026-09-06, 10:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Lokalt och statligt aktivitetsstöd är ungefär 13 kronor per ungdom, sen får man en klumpsumma varje halvår/år på x 1000 kronor. Det täcker en tränare som man betalar 180 kronor. Medlemsavgifter och inkomst på försäljning av dräkter etc går till tränare för vuxna, material och till tävlingsverksamhet. Brukar ge närmare nollresultat och vi har en kassa uppbyggd över många år på 20k.

Då är kanske dags att höja medlemsavgifterna eller se över om ni kan förhandla med kommunen om att få billigare lokalhyra för ungdomsverksamhet.

Borde ligga i deras intresse. Ha också koll på antalet ungdomar så att ni får rätt bidrag.
Citera
2026-09-07, 20:15
Medlem
Citat:
Lokalt och statligt aktivitetsstöd är ungefär 13 kronor per ungdom, sen får man en klumpsumma varje halvår/år på x 1000 kronor. Det täcker en tränare som man betalar 180 kronor. Medlemsavgifter och inkomst på försäljning av dräkter etc går till tränare för vuxna, material och till tävlingsverksamhet. Brukar ge närmare nollresultat och vi har en kassa uppbyggd över många år på 20k.

Då är kanske dags att höja medlemsavgifterna eller se över om ni kan förhandla med kommunen om att få billigare lokalhyra för ungdomsverksamhet.

Borde ligga i deras intresse. Ha också koll på antalet ungdomar så att ni får rätt bidrag.
Verkar som ni har nån storsponsor som stöttar er.
För att få ihop timlönen behöver ni 16 barn per ledare sen tillkommer försäkringar etc.
Så 180 sek låter i högsta laget. Men det kanske blivit så i vissa idrottsföreningar.
De fgöreningar jag känner till ger 0 sek i timlön till ungdomsledare om det inte handlar om komunala satsningar.
Citera
2026-09-07, 20:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Verkar som ni har nån storsponsor som stöttar er.
För att få ihop timlönen behöver ni 16 barn per ledare sen tillkommer försäkringar etc.
Så 180 sek låter i högsta laget. Men det kanske blivit så i vissa idrottsföreningar.
De fgöreningar jag känner till ger 0 sek i timlön till ungdomsledare om det inte handlar om komunala satsningar.
Alltså, jag säger bara att op har 180 spänn i timmen och är missnöjd. Ni gör nåt fel.
Citera
2026-09-08, 06:04
Medlem
Citat:
Alltså, jag säger bara att op har 180 spänn i timmen och är missnöjd. Ni gör nåt fel.
Och jag bara konstaterar att något är konstigt och att om en förening kan betala ungdomsledare så finns antingen nån sponsor i bakgrunden.
Kan i ert fall vara kommunen om de lånar ut lokaler och utrustning gratis? Vilket inte är normalfallet för en föening.
Då din egen kalkyl inte håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in