Citat:
Ursprungligen postat av
EpicUsername
Sjuk som i svårt sjuk, du kan idag lida av grova vanföreställningar, röster och dylikt men ändå ha kravet på självförsörjning, dina grova symptom skiter man fullständigt i om någon högre instans(som inte har koll på hur du lever ditt liv, vilka symptom som gör dig sjuk) anser att du inte har dom (trots att du har 100% har t.ex.). I vissa fall är psykisk ohälsa svårt att få hjälp för, folk blir feldiagnostiserade och därav får inte rätt hjälp.
Vi går åt fel håll när vi sparkar på den redan sjuka, svaga, fattiga och utsatta. Det är helt oväsentligt om det finns några "arbetsskygga" - det är ingen rimlig anledning till att sparka på folket som är sjuka och inte klarar av att arbeta på en vanlig arbetsplats.
Naiv som bara en typisk vänsterbliven kan vara.
Det är fortfarande inte en anledning att jag ska knega så folk med sinnessjukdom ska sitta på röven. Folk som aldrig ägnar en enda tanke åt ifall jag skulle behöva hjälp, dessa personer lever helt i sin egen självömkan, människor är i regel extremt självcentrerade men alla dessa med psykiska åkommor är de största narcissisterna som finns. Jag känner inte samhörighet med folk med vanföreställningar. Jag känner samhörighet och solidaritet med andra friska som blir tillfälligt sjuka och skulle göra samma sak för mig om jag blir tillfälligt sjuk. Lär dig hur världen fungerar innan du tror du är smart nog att ta andra människors resurser och fördela fritt.
Citat:
Tror du på allvar folk som föddes eller levt stora delar av sitt liv i Sverige vill leva som fattiglappar som knappt kan köpa mat frivilligt?
Tror du på allvar folk vill sätta larm på 05:30, 5 dagar i veckan och slava för en chef som är en idiot?
Det finns folk som inte står ut med tanken att bo i en sliten hyresetta i nått ghetto och spendera dagarna med att glo på tv och dricka folköl. Eller sitta på sin somaliska röv och snacka med andra landsmän nere vid lokala fiket i centrum kl 12 en vardag när svenskarna är på jobbet, utan är besatta av tanken på att bygga en karriär, rikedom ha fina bilar och bo i fet villa.
Sen finns det dom som är bra nöjda med att göra det förstnämnda utan en tanke på nästa dag.
Människor är radikalt olika.
Citat:
Hade du någonsin provat att leva på bidrag så hade du förstått att folk inte vill leva i den misären med dålig ekonomi och ständig press, det är vad man tvingas ta när andra alternativ är utmätta och inte längre någon möjlighet.
Du får inte ens lov att få lite pengar, det räknas direkt bort från bidraget. Så du lever ständigt på fattiglappsnivå. Vi borde arbeta på att försöka vända detta och få bort den relativa fattigdomen, inte öka den bara för man misstror medborgarna/för att en liten minoritet är lata. AI och automatiseringen kommer leda till ännu fler arbetslösa så vi bör titta på alternativa lösningar. Att piska folket som redan ligger som högern de facto gör är helt fel väg att gå.
Du gör misstaget att utgå ifrån dig själv och tro alla är som dig vilket är skrattretande. Den svenska vänstern är dessutom knappast svaret på de problem du listar upp. Sverige håller på att sluta upp som kalifat snarare än klasslös utopi.