2026-09-04, 16:40
Medlem
S:s nedgång och V:s och MP:s uppgång beror säkerligen på gammelsossar som är missnöjda med att S flörtar med KD. Jag tror det till viss del är en chimär. På valdagen röstar de på S som de alltid gjort. Magda utstrålar det storkukslugn som många väljare vill ha. För de rödgröna gäller det att sitta still i båten och inte börja träta med varandra.
Citera
2026-09-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatasossesvinen
Musselmanerna röstar väl Nyans numera så bara räkna med förnyade bottenrekord för S framöver.
Glöm det. Nyans är hatade av de flesta muslimer. Max 0,1 % kommer partiet få. Till och med mindre än AfS.
Citera
2026-09-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Glöm det. Nyans är hatade av de flesta muslimer. Max 0,1 % kommer partiet få. Till och med mindre än AfS.

Kanske är det så. I vilket fall har S den där arga Haggan som ansiktet utåt och då går det fort nedåt ändå, hoppas de behåller henne hela vägen fram till valet.
Citera
2026-09-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De måste gå höger ut. Riksdagen har en solid höger-majoritet och har haft så länge. För att åter bli relevanta som regeringsbildare måste de skaffa en politk som gör det naturligt att samarbeta höger-ut och helt ignorera (VPK).

Frågan blir bara hur stora (VPK) kan bli om (S) totalt ignoerar sin egen vänster-falang?

Att gå vänster ut är en återvändsgränd i vilket fall.

S har redan gått rätt mycket högerut. Jag tror att framtiden kommer handla om liberalism vs konservatism snarare än den klassiska höger-/vänsterskalan.

Min spaning är att vi kommer se S + C + L + Mp mot M + SD + KD i nästa val.

V kommer stå utanför inflytande helt, och L kommer omstruktureras och växa.
Citera
2026-09-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatasossesvinen
Kanske är det så. I vilket fall har S den där arga Haggan som ansiktet utåt och då går det fort nedåt ändå, hoppas de behåller henne hela vägen fram till valet.
Vi har tre muslimer på min arbetsplats, varav en bär slöja. Hon är för övrigt en av de vassaste it-arkitekter jag har mött. Alla tre säger att de aldrig ens har hört talas om någon muslim som skulle kunna tänka sig att rösta på det extremt islamistiska partiet Nyans. Den ena uttryckte att ”ingen som röstar på Nyans hör hemma i Sverige”.
Citera
2026-09-04, 16:58
Medlem
Vem röstar ens på LIBERALERNA OCH MODERATERNA? Ni skjuter er själva i foten!
Citera
2026-09-04, 17:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vad har det med svenska valet och opinionen att göra?

Eftersom det samlats en hel del ryssvänner här på Flashback genom åren är det intressant att veta vad ni röstar på. Ni kanske inte vill avslöja men det är ju inte oväntat om ni röstar på V men kan det vara så att en del ryssvänner även är socialdemokrater?
Det finns ju en historisk och ideologisk närhet där både Sverigedemokraterna och Sossarna kan ligga närmare än de övriga partierna.
Citera
2026-09-04, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Eftersom det samlats en hel del ryssvänner här på Flashback genom åren är det intressant att veta vad ni röstar på. Ni kanske inte vill avslöja men det är ju inte oväntat om ni röstar på V men kan det vara så att en del ryssvänner även är socialdemokrater?
Det finns ju en historisk och ideologisk närhet där både Sverigedemokraterna och Sossarna kan ligga närmare än de övriga partierna.

Röstar blankt... finns inga svenska partier man vill rösta på. Dessutom 4000 röster har slängts i soparna idag så särskilt pålitligt är det inte heller ..
Citera
2026-09-04, 17:35
Medlem
HelheimRevenants avatar
Citat:
Vi har tre muslimer på min arbetsplats, varav en bär slöja. Hon är för övrigt en av de vassaste it-arkitekter jag har mött. Alla tre säger att de aldrig ens har hört talas om någon muslim som skulle kunna tänka sig att rösta på det extremt islamistiska partiet Nyans. Den ena uttryckte att ”ingen som röstar på Nyans hör hemma i Sverige”.

Det är en väletablerad doktrin inom islam, kallad taqiyya, att ljuga för icke-troende och otrogna. Så vad en muslim säger till dig på arbetet skilja sig helt från det denne säger hemma eller i moskén.
Citera
2026-09-04, 17:44
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Gör Maggan ett katastrofval så ska det bli spännande att se vad som kommer ut alla krismöten.

Kommer sossarna ge MP och V fingret, gå höger ut och bli ett parti som mer värnar om den hårt arbetande Svensken?

Eller kommer man omfamna Islam fullt ut, bli lika extremistisk som V, MP och fortsätta på bidragslinjen?
Man kommer givetvis prioritera makten över allt annat och släppa igenom det som krävs för att maximera antalet socialdemokratiska ministrar, vi har sett det förr. Jag tycker redan man har omfamnat islam fullt ut, eller vad menar du?
Citera
2026-09-04, 18:07
Medlem
Citat:
S har redan gått rätt mycket högerut. Jag tror att framtiden kommer handla om liberalism vs konservatism snarare än den klassiska höger-/vänsterskalan.

Problemet med det är att (VPK) sannolikt behövs för att en regering skall kunna bildaa. Eftersom de vet att de inte behövs efter att en regering tillträtt så måste de kräva plats i regeringen och då faller alla försök för (S) att samarbeta åt höger.

Kommunisterna måste då krympa rejält. Skall bli spännande i höst om Maggan vinner.....
Citera
2026-09-04, 18:14
Medlem
Citat:

Jag håller med L om att de är mer liberala än S, C, Mp och V. Liberalism handlar om ett samhällskontrakt och att skydda medborgaren från att skadas (genom att mördare låses in längre) och skyddas i att utöva sin frihet (som att bära Davidsstjärna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in