Citat:
Ursprungligen postat av
-Batterisyra-
Säg att lägenheten ligger i ett supertrevligt område, superbra planlösning, superbra hyra osv. Ni är intresserade redan innan visningen och inställda på att tacka ja.
Men så kommer ni dit och ser, hör eller känner något som får er att tänka om.
Vad hade fått er att tacka nej?
Inrökt lägenhet? Kattpiss eller annan lukt? Fukt/mögel? Lyhört? Gulnade köksluckor? Ofräscht badrum? Skadedjur? Märkliga grannar?
Vad har ni själva stött på under en visning som fått er att tacka nej, trots att lägenheten verkade bra på förhand?
Eller vad skulle ni behöva upptäcka under visningen för att känna "nej, den här blir det inte"?
Jag har fått lära mig den viktigaste aspekten från min förra hyresvärd: man ska ringa ”trygghets-teamet” eller avdelningen som har hand om klagomål och checka av med dom innan man tackar ja.
Jag försökte vara försiktig och omsorgsfull när jag tog min lägenhet. Kollade namnen, läget, ljusinsläpp, förråd och tvättstuga och allt såg jättebra ut. En av grannarna kom ut och småpratade vid visningen och verkade lite efter men trevlig.
Efter att jag flyttat in visar sig den trevliga grannen fullständigt bindgalen och har som livets mening att upprätthålla en sträng doftdiktatur och straffa alla som inte rättar sig i ledet med utkyld lägenhet och trapphuset under strikt 24/7 vädring året om i ur och skur, falskanmälningar till polisen, trakasserier i trappen, kravbrev och lappar överallt - vilket i sig inte var något den kommunala hyresvärden hade förmåga/vilja att göra något åt. Hyresgästföreningen lyfte inte ett finger, kontraktet gick inte att häva.
Jag frågade hyresvärden vad man som hyresgäst kan göra för att undvika liknande igen och fick svaret att man kan be om info om tidigare klagomål. Jag kommer aldrig i mitt liv tacka ja till ett kontrakt igen utan att göra just det. Om jag hade gjort det så hade jag fått veta att det fanns mängder av äldre klagomål och att fittgrannarna jävlats så mycket med tidigare grannar att dom blivit flyttade.