2026-09-02, 10:25
Medlem
Att det är en hyreslägenhet. Jag skulle aldrig ens avlägset fundera på att flytta till en hyreslägenhet.
Citera
2026-09-02, 11:12
Medlem
Glostrups avatar
En bra fråga, så jag svarar utifrån det hypotetiska scenariot även om det finns risk att det blir en listtråd.

Skicket på lägenheten är förstås det viktigaste; framförallt badrum och kök. Om lägenheten är nedgången eller det saknas förvaring så skulle jag inte ta den.

Om det luktar cigarettrök i lägenheten eller runtomkring huset så skulle jag direkt tacka nej. Det är svårt att få bort lukter, och jag skulle inte vilja ha grannar som bolmar så att jag skulle få in lukten eller röken i lägenheten. Detsamma gäller för kattpiss och andra kraftiga odörer.

Tydlig brist på parkeringsplatser eller problematisk infart är en annan no-no. Det måste vara lätta att flytta in och ut, och det måste finnas en rimlig möjlighet för gäster att spontanparkera om de svänger förbi.

Lyhördhet är inte heller ok, jag skulle nog kolla lägenheten på sen eftermiddag eller kväll för att höra hur det låter när grannarna kommer hem från jobbet, fixar och lagar mat. En viss lyhördhet får man förstås räkna med, men man vill ju inte höra varenda gång grannen släpper väder. Jag skulle nog slå till ordentligt i porten när jag kom in, för att höra om det gick igång en massa bjäbbande hundar.

Sen är området i allmänhet viktigt. Finns det en mataffär? Bra kommunikationer? Nåt trevligt café, eller fina grönområden? Jag skulle gå runt lite i området och fråga folk hur de trivs där, och om de har några tips på platser, butiker eller annat.
Citera
2026-09-02, 12:26
Medlem
Min son ville ha med mig på en visning av en lägenhet då han vet att ser diverse
brister/skavanker.

Men när kommit så långt att man blivit utvalt till att få komma på en visning på lägenheten i detta hyresbolag så kanske bolaget valt ca 10 stycken som fyller kriterierna och som är intresserade av
att gå vidare till eventuellt kontrakt.

Som ens eget intresse av en viss lägenhet får man göra efterforskningar (om det går).
Män väl inne i lägenheten finns det en viss antydan av svartmögel och fuktskador i både
kök o badrum, repiga golv (som doldes lite med mattor) väggar fulla med hål efter spegelvägg
och tavlor samt lite andra skavanker.
Vid vidare efterforskning så visade det sig att det var ett planerat stambyte på gång,
som skulle höja hyran med ca 1000:- i månaden plus att betala för varmvatten efter stambytet,
och bo i en övernattningslägenhet under renoveringens tid.
Det enda som var bra med just den lägenheten var läget om man bortser från den störande biltrafiken.
Så det blev inget kontrakt där.
Citera
2026-09-02, 13:10
Medlem
Klas-Vegass avatar
Om jag mötte typ CHrister Pettersson 2.0 i svalen och han bor där.

Om lägenheten är bra och du är bekant med området återstår väl bara grannarna?
Citera
2026-09-02, 14:15
Medlem
J.Doessons avatar
Om jag fick veta att nån jag avskydde skulle bo i samma hus så skulle jag nog tänka om ett varv extra.
Citera
2026-09-02, 23:14
Medlem
Skadedjur och illaluktande lägenheter, absolut.
Citera
2026-09-03, 13:46
Medlem
Jag har bott i hyresrätt i mer än 30 år och jag tycker att det har fungerat bra. Ofta är det ett större bolag bakom, tex allmännyttan, som har resurser, kan sitt jobb och sköter det löpande på ett bra sätt. Det har varit värre när jag har bott i bostadsrättshus. Där är det ofta en massa amatörer med begränsade kunskaper som nödvändigtvis skall vara med och bestämma. Det blir på så sätt en massa felbeslut och ett okunnigt hanterande av pengar.
Citera
2026-09-03, 21:52
Medlem
godboys avatar
Innan man söker så kollar man givetvis upp grannar i uppgången och intilliggande, mycket blattar - då söker man inte. Sen kollar man om det är mycket barnfamiljer eller barnfamilj i lägenheten ovan, då går det bort.
Citera
2026-09-04, 20:39
Moderator
rotadents avatar
Störiga grannar som ger sig till känna i samband med visningen, höga ljud från andra lägenheter eller utifrån, dålig lukt, slitet hus där det verkar som att de som bor där inte kan sköta sig (sopor i trapphuset, överdrivet slitet etc.). Det finns väl massor av saker att tacka nej till en lägenhet för? Nu var det många år sen jag bodde i hyresrätt, men jag har valt bort att köpa lägenhet av snarlika skäl. Jag vill ha lugnt och städat där jag bor.
Citera
2026-09-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Batterisyra-
Säg att lägenheten ligger i ett supertrevligt område, superbra planlösning, superbra hyra osv. Ni är intresserade redan innan visningen och inställda på att tacka ja.

Men så kommer ni dit och ser, hör eller känner något som får er att tänka om.

Vad hade fått er att tacka nej?
Inrökt lägenhet? Kattpiss eller annan lukt? Fukt/mögel? Lyhört? Gulnade köksluckor? Ofräscht badrum? Skadedjur? Märkliga grannar?

Vad har ni själva stött på under en visning som fått er att tacka nej, trots att lägenheten verkade bra på förhand?
Eller vad skulle ni behöva upptäcka under visningen för att känna "nej, den här blir det inte"?

Jag har fått lära mig den viktigaste aspekten från min förra hyresvärd: man ska ringa ”trygghets-teamet” eller avdelningen som har hand om klagomål och checka av med dom innan man tackar ja.

Jag försökte vara försiktig och omsorgsfull när jag tog min lägenhet. Kollade namnen, läget, ljusinsläpp, förråd och tvättstuga och allt såg jättebra ut. En av grannarna kom ut och småpratade vid visningen och verkade lite efter men trevlig.

Efter att jag flyttat in visar sig den trevliga grannen fullständigt bindgalen och har som livets mening att upprätthålla en sträng doftdiktatur och straffa alla som inte rättar sig i ledet med utkyld lägenhet och trapphuset under strikt 24/7 vädring året om i ur och skur, falskanmälningar till polisen, trakasserier i trappen, kravbrev och lappar överallt - vilket i sig inte var något den kommunala hyresvärden hade förmåga/vilja att göra något åt. Hyresgästföreningen lyfte inte ett finger, kontraktet gick inte att häva.

Jag frågade hyresvärden vad man som hyresgäst kan göra för att undvika liknande igen och fick svaret att man kan be om info om tidigare klagomål. Jag kommer aldrig i mitt liv tacka ja till ett kontrakt igen utan att göra just det. Om jag hade gjort det så hade jag fått veta att det fanns mängder av äldre klagomål och att fittgrannarna jävlats så mycket med tidigare grannar att dom blivit flyttade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in